De ce este România groapa de gunoi a lumii? Ce costuri implică depozitarea deșeurilor pe teritoriul nostru
De ce este România groapa de gunoi a lumii? Ce costuri implică depozitarea deșeurilor pe teritoriul nostru
14 May, 2021 00:00
ZIUA de Constanta
3207
Marime text
- România a devenit, în ultima perioadă, importatorul gunoaielor din toată lumea
- Ultima „captură” o reprezintă 90 de containere, venite din Germania, de la o firmă fantomă din Belgia, care urma să ajungă la o societate din Prahova
- Din sursele noastre, urmează să ajungă un alt transport de gunoaie… din Togo
- Străinii sunt atrași de prețurile extrem de mici. O tonă de deșeu depozitat la groapa de gunoi costă 17 euro. În Europa costurile sunt de 500 de euro pe tonă
În cursul zilei de ieri, alte 15 containere cu deșeuri au fost deschise de către reprezentanții Gărzii de Coastă, a Gărzii de Mediu Constanța, cât și FRONTEX. Totodată, astăzi, 14 mai, urmează să fie prezent la deschiderea ultimelor containere inclusive șeful Gărzii Naționale de Mediu și, probabil, ministrul mediului, Tanczos Barna.
Așa cum relatăm și în ediția anterioară, 90 de containere au fost depistate în Portul Constanța Sud Agigea de către vameși și autoritățile menționate anterior, care transporta deșeuri periculoase. Primele cinci containere au ajuns în urmă cu câteva săptămâni, la comanda unei societăți din Prahova. Acestea au venit din Germania, iar conform surselor noastre, societatea exportatoare are sediul social în Belgia. Conform anexei 7, cea care prezintă conținutul unui transport și greutatea acestuia, ar fi trebuit să fie produse reciclabile, verzi, selectate – plastic și cauciuc. Din nefericire, controlul a demonstrate că în acele containere se afla tocătură de materiale electronice și electrice. După primele cinci containere, alte transporturi au sosit în Portul din Constanța, numărul total fiind de 90 de containere pline ochi de gunoaie.
Din păcate, în cursul zilei de ieri, cotidianul ZIUA de Constanța a fost prezent la deschiderea a 15 containere, unde în interior se aflau condensatori, ulei de motor, detectoare de fum distruse în incendii (acestea emit radiații conform specialiștilor prezenți la fața locului), baterii, componente IT distruse, etc. Toate aceste componente sunt un real pericol pentru natură pentru că nu pot reciclate și au un grad ridicat de poluare.
Conform surselor noastre, firma la care urmau să ajungă deșeurile este Otodix SRL, cu sediul în Prahova. Firma de la care au plecat deșeurile spre România este, conform unor surse din cadrul anchetei, o firmă fantomă din Belgia.
Contactat telefonic de către cotidianul ZIUA de Constanța, administratorul firmei Sorin George Păduraru a solicitat să formulăm în scris o cerere pentru un punct de vedere. Până la momentul publicării materialului, societatea Otodix nu a transmis punct de vedere. De îndată ce vom primi răspunsul societății, acesta va fi publicat.
„Ce înseamnă deșeurile pe care le-au desfăcut colegii mei? O echipă formată din polițiști de frontier, lucrători din cadrului biroului vamal Constanța Sud Agigea și reprezentanți ai Gărzii de Mediu, inclusiv la această acțiune au participat și doi ofițeri din cadrul organizației FRONTEX. Ceea ce vedeți dvs. s-a deschis un container. Nu sunt deșeuri verzi. Ce înseamnă deșeuri verzi? Sunt acele deșeuri selectate – fier, lemn, plastic, hârtie. Aici este o amestecătură. Fapt pentru care se vor face cercetări sub coordonarea Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Constanța, la care la finalul lucrărilor se vor împacheta aceste deșeuri, se vor închide în containere și se vor returna țării de unde a venit, respective Germania. Societatea care a făcut importul este o societate din județul Prahova. Acțiunea a început din 7 mai. În total, până în momentul de față sunt 75 de containere dintr-un lot de 90 de containere, importate de aceeași societate din Prahova”, a declarat Petrișor Irimia, purtător de cuvânt al Gărzii de Coastă.
„Conform documentelelor, ar fi trebuit să fie plastic și cauciuc. De fapt, este amestecătură de deșeuri. Urmau să ajungă la firma care le-a importat. Toate containerele nu au documentele legale. Nu au anexa 7. Autoritățile statului român lucrează. Nu lăsăm să intre așa ceva în România. Nu vrem să ne lăsăm copiii, și eu am copil, și dvs. aveți copil, să se plimbe într-un viitor cu gunoaie”, a declarat Petrică Bacain, șef poliție judiciară Garda de Coastă.
Ce spun reprezentanții Gărzii de Mediu
„Suntem aici de două săptămâni pentru a verifica containerele cu deșeuri. Din lotul de 90 venite din Germania sunt deșeuri cu tocătură de materiale electronice/electrice, componente periculoase și le-am stopat să intre în țară. Ele trebuiau să ajungă la o firmă din Prahova. În cauză, este și un dosar de cercetare penală. Aceste deșeuri ar fi ajuns pe la gropile noastre de gunoi, posibil se incinerau pe terenuri, pe câmpuri, ceea ce ar fi fost foarte nociv pentru noi, pentru mediu, pentru că până la urmă și noi avem deșeurile noastre. Anexa 7 însoțește orice transfer de deșeuri care vine dintr-o țară și ea se menționează un cod de deșeu, instalația unde trebuie să ajungă deșeurile și de unde au plecat. Acestea nu au această anexă. Initial, au venit 10 contaienere cu o anexă 7, însă codul menționat pe anexă nu era corespunzător cu cel dinăuntru. Ulterior, nu au mai venit cu niciun document.
Anterior, noi am mai dispus neintrarea în țară pentru alte feluri de deșuri. Am avut din Portugalia, Spania, Anglia, Germania, Canada, fie deșeuri sau mărfuri SH, care, de fapt, erau gunoi. Fiecare container are în jur de 20 de tone. De la începutul anului, noi am trimis 10 sesizări penale către Parchet pentru diverse loturi de deșeuri și Parchetul va instrumenta cazul și vor impune măsurile”, a declarat comisarul Steluța Popescu, aflată la conducerea Gărzii de Mediu Constanța.
„Prin arderea deșeurilor, se emit în atmosferă noxe care sunt periculoase pentru sănătatea noastră, a mediului. Noi am participat de fiecare dată când vama ne-a notificat. În funcție de documentele verificate, vizualizarea deșeurilor, s-a dispus returnarea lor și după caz s-a făcut sesizare penală către Parchet. Au fost și din Slovenia… În afară de Portul Constanța, de ceva vreme, și la punctele de trecere a frontierei. Am avut și acolo sticlă securizată, care nu poate fi valorificată în țară, șpan și alte tipuri de deșeuri. Se încearcă o schimbare a legislației, este în lucru schimbarea Legii 211 a deșeurilor și probabil că restricțiilor vor fi mai mari, astfel încât să ținem sub control acest fenomen.
Acum nu am cunoștințe dacă deșeurile nu ajung și în alte țări ale UE. Costurile sunt mai mici în România, mult mai mici. Este în jur de 17 euro/tonă pentru depozitarea la gropile de gunoi. În Europa, am înețeles este că e foarte scump – aproximativ 500 de euro/tona. Acestea nu ar fi ajuns la gropile de gunoi. Posibil să se ardă. Chiar Comisariatul General încearcă să stopeze arderile necontrolate de deșeuri, mai ales în județul Ilfov”, a spus Steluța Popescu.
Totodată, conform surselor noastre, urmează să ajungă un alt transport de deșeuri din Togo.
Despre Otodix SRL
Societatea este înființată în anul 2004, cu sediul în județul Prahova, sat Zahanaua, comuna Târgușoru Vechi, pe strada Principală. Capitalul social al firmei este de 50.000 de lei, cu un număr de 5.000 de părți sociale, cu o valoare de 10 lei. Asociat unic este Sorin George Păduraru, care are și funcția de administrator al societății. Activitatea principală a societății constă în „Recuperarea materialelor reciclabile sortate”.În anul 2019, firma a raportat 19 salariați, la o cifră de afaceri de 5.917.391 lei, cu un profit de 91.549 lei. În anul 2020, firma a avut 22 de salariați, cu o cifră de afaceri de 4.073.767 lei, cu un profit de 33.430 lei.
PRECIZĂRI:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii