Distrugatorul "Marasesti" a agatat submarinul "Delfinul"
Distrugatorul "Marasesti" a agatat submarinul "Delfinul"Incidente musamalizate la Comandamentul Operational Naval
Ultima aplicatie militara la care a luat parte fregata "Marasesti" s-a terminat cu avarierea submarinului "Delfinul" * Incidentul a fost tinut departe de urechile superiorilor pana mai acum cateva zile * In ultima vreme, acostarile la cheu ale fregatei "Marasesti" se lasa mereu ca cate un eveniment major * Ultima "boacana" s-a inregistrat anul trecut, tot la intoarcerea dintr-o aplicatie
In urma cu doua saptamani se anunta cu surle si trambite sosirea in Portul Constanta a unui grup de nave militare turcesti, format din fregata "Barbaros" si navele de patrulare "Volkan" si "Poyraz". Vizita navelor turcesti s-a terminat prin organizarea unor exercitii militare comune intre cele trei nave si fregata "Marasesti". In ultima zi a vizitei, cele patru nave au desfasurat in comun aplicatii simulate privind lupta antiaeriana, impotriva navelor de suprafata si antisubmarin. Dupa terminarea aplicatiei, fregata "Marasesti" s-a intors la cheu, ca de obicei, cu mare zarva. De parca la bordul fregatei nu ar exista personal navigant calificat, la fiecare acostare a navei trebuie sa se intample cate ceva. Tocmai de aceea, etrava fregatei este mult prea "sifonata" decat ar fi fost normal, iar de borduri ce sa mai spunem... Astfel, la ultima acostare in dana militara din zona dana zero a Portului Constanta, "experimentatul" echipaj de manevra aflat la bordul fregatei nu a mai tinut cont de faptul ca la locul de manevra a navei mai existau si alte nave care, in mod normal, trebuiau evitate prin manevre banale. In consecinta, pupa fregatei a agatat pur si simplu submarinul "Delfinul" care era acostat de multa vreme, in siguranta, intr-o dana paralela cu cheul unde trebuia sa acosteze fregata. Din declaratiile martorilor oculari ai evenimentului, fregata "Marasesti" a agatat cu propria carma un stabilizator al submarinului "Delfinul", inertia mare data de deplasamentul impresionant al fregatei a facut ca in cateva secunde de la contact sa se produca smulgerea din parame a submarinului si deplasarea acestuia de la cheu. In urma incidentului, cablul electric de alimentare cu energie al submarinului a fost efectiv smuls din tabloul de alimentare de la mal, fapt care a determinat si producerea unui scurtcircuit al carui efect secundar inca nu este cunoscut. De asemenea, in urma impactului, a avut de suferit si stabilizatorul submarinului, fara de care acum nu mai este posibila nici o scufundare. Intregul incident a fost pus pe seama proastei manevrari a navei in momentul in care venea la acostare. Acest gen de manevre in prezenta unui pilot, fie el chiar si incepator, nu aveau voie sa nu reuseasca, daca se respectau regulile de baza ce ar fi trebuit sa fie cunoscute de la comandant la ultimul ofiter de cart. In schimb insa, acest incident s-a trecut sub tacere sau a fost minimalizat, se incearca musamalizarea si probabil ca incidentul va ramane la nivelul Comandamentului Operational Naval.Regula de aur a ghinionului
In cursul anului trecut, fregata "Marasesti" a mai fost implicata intr-un eveniment, in timpul altei aplicatii militare multinationale cu ocazia unei vizite in Portul Constanta a celor doua fregate "Bremen" si "La Fayette". Ca de obicei, dupa terminarea vizitei a avut loc si o aplicatie pe mare unde a participat dupa vechiul obicei si "Marasesti"-ul. Apoi, vasele straine au urmat cursul spre sud, indreptandu-se catre stramtoarea Bosfor, iar fregata "Marasesti" s-a intors in Portul Constanta. Ajunsa in bazinul mare al Portului Constanta, fregata a fost ajutata la manevra de acostare de doua remorchere ale companiei Coremar. Remorcherele "Venus" si "Neptun" au participat la manevra de acostare, dar, din motive necunoscute, fregata a fost impinsa din greseala spre o nava a Garzii de Coasta. Fregata "Marasesti" avea lasata in balans si pregatita de afundare o ancora. Martori oculari de atunci ne-au confirmat ca, in momentul atingerii navei Garzii de Coasta, ancora a agatat balustradele acesteia si le-a avariat. Totodata, la pupa fregatei a fost lasata la apa, mai devreme decat trebuia, o parama de acostare, care astfel a fost trasa de curentul elicei aflate in miscare, fiind astfel infasurata pe arborele port-elice. Pentru scoaterea paramei infasurate pe axul port-elice este necesara interventia unei echipe de scafandri. O data cu iesirea la pensie a fostului comandant, comandorul Dumitru Preda, marinar experimentat, actuala comanda a navei pare cel putin lipsita de experienta, daca fiecare manevra de acostare se termina cu cate un incident care costa.Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
- ciprian 23 Mar, 2011 09:25 cred ca asta este motivul pentru care nu mai trimitem Distrugatorul devenit fregata, la aplicatiile multinationale si nici macar in Libia. Daca eu sifonez masina de la serviciu platesc. Dar nu pot sa inteleg cum pot sa sifoneze un distrugator si un submarin. si nu plateste nimeni. INCOMPETENTI