Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
00:28 18 07 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Doua Biserici in razboi pe pamantul lui Dracula

ro

18 Sep, 2007 20:00 1179 Marime text
Cand sotia lui Dumitru Butuza a murit la inceputul acestui an, fermierul transilvanean s-a dus la preotul satului pentru a-i cere sa bata clopotul, dupa traditie. Preotul ortodox a refuzat: Butuza era catolic. Reactia lui Butuza a fost sa ia problema in propriile maini. Hotarat sa cinsteasca memoria sotiei sale, barbatul s-a dus la clopotnita si a apasat pe butonul care activa clopotele. Preotul a raspuns, chemand politia. Politistii au venit, l-au inghesuit pe Butuza /71 de ani / intr-o masina si l-au aruncat in inchisoare, pentru spargere. Ulterior, barbatul a fost eliberat fara sa fie pus sub acuzare, insa incidentul este unul dintre sutele de acest fel dintr-un razboi nedeclarat dintre credinciosii bisericilor catolica si ortodoxa care se intinde pe tot cuprinsul acestei regiuni de paduri si munti, se noteaza intr-un articol semnat de Chris Stepen in publicatia scotiana The Scotsman. Cauza tulburarilor este simpla. Atunci cand comunistii au pus mana pe putere in Romania dupa cel de-al Doilea Razboi Mondial, ei au interzis catolicismul, transferand ulterior 2.000 de biserici catolice sub controlul bisericii ortodoxe. Acum, catolicii doresc aceste biserici inapoi, insa, cu exceptia unui numar mic de cazuri, biserica ortodoxa a spus 'nu'. Catolicii au incercat sa isi ceara inapoi bisericile din momentul in care comunistii au fost indepartati de la putere la revolutia din 1989. O lege a retrocedarilor adoptata in 2002 a permis romanilor sa isi ceara inapoi proprietatile confiscate de comunisti, in special asa-numitul castel 'Dracula' de la Bran, cel mai important punct de atractie turistica al tarii, care a fost retrocedat la inceputul acestui an unui membru al familiei austriece a Habsburgilor. Cu toate acestea, aparand in mod evident dorintele Bisericii Ortodoxe, o forta puternica in Romania de azi, legea din 2002 a facut o exceptie in cazul bisericilor catolice. Drept rezultat, un total de 2.200 de proprietati ale catolicilor au ramas in mainile ortodocsilor. Catolicii au intentat procese pentru a-si recupera alte proprietati , inclusiv case si pamant, cu un succes limitat. Ulterior, in luna ianuarie, Romania a fost admisa in Uniunea Europeana dupa ce a promis ca va respecta domnia legii. Sub vizorul Bruxelles-ului, procesele au inceput sa se miste mai repede, iar numarul proprietatilor retrocedate catolicilor s-a inmultit. Intre timp, Curtea Europeana pentru de la Strasbourg /CEDO/ a cerut Romaniei retrocedarea unei proprietati catolice, alte cazuri fiind de asemenea luate in considerare. In orasul Buzas, acest lucru a provocat scandal. In timp ce biserica ramane la ortodocsi, catolicii fac presiuni la curtile judecatoresti locale pentru retrocedarea padurii si casei preotului. 'Legea este foarte clara', sustine preotul catolic de parohie, Florin Costin. 'Tot ceea ce a fost confiscat de comunisti trebuie retrocedat', explica el. Dar biserica ortodoxa este hotarata sa reziste, iar furia credinciosilor ortodocsi este evidenta. 'Parcata langa biserica satului, masina mea a fost inconjurata de mai multi credinciosi din parohie, ingrijorati ca as fi putut fi trimis de catolici si amenintand ca ma vor ataca cu topoare si coase', povesteste semnatarul articolului. Preotul ortodox, parintele Andrei Coste, soseste, splendid in hainele sale lungi, negre, pentru a restaura calmul. 'Oamenii de aici sunt furiosi', explica el. 'Daca politia va pune in aplicare aceasta lege, vor gasi aici oameni care li se vor opune', Preotul insista ca legea este proasta si ca nu tine cont de majoritatea enoriasilor. 'Proprietatile bisericii ar trebui sa fie date in functie de oamenii care le folosesc, iar majoritatea acestor sate este ortodoxa', sustine el. Catolicii sunt la fel de hotarati. Neputandu-si recupera bisericile, ei si-au construit capele in sate, folosindu-se de camere imprumutate, de subsoluri, de scoli si chiar de terenuri sportive, pentru a-si oficia slujbele. 'Este foarte multa manie', povesteste parintele Costin. 'Au fost atacuri, au fost rasturnate masini', adauga el. Acest conflict are radacini adanci. Catolicismul a ajuns in Transilvania in 1700, atunci cand Austria a ocupat teritoriul regiunii, incurajand o forma hibrida numita 'greco-catolicism', care combina loialitatea fata de papa cu practicile imprumutate de la ortodocsi, in special dreptul preotilor de a se casatori. Pentru credinciosii bisericii ortodoxe, greco-catolicii sunt niste uzurpatori, sustine The Scotsman. 'Daca ne uitam si mai in trecut, vedem ca aceste biserici catolice biserici erau de fapt biserici ortodoxe, luate de catre Imperiul Austro-Ungar', sustine Andrei Vladareanu, consultant pe probleme legale al patriarhului Romaniei. Acest lucru este puternic contestat de catolici, nu in ultimul rand pentru ca majoritatea bisericilor lor au fost construite cu mult dupa 1700. Catolicii nu sunt singurii care se plang. Un raport al Departamentului de Stat american sustine ca biserica ortodoxa face campanie impotriva altor confesiuni crestine. 'In unele cazuri, preotii ortodocsi au incitat populatia locala impotriva unor activitati ale Bisericii Adventiste de Ziua a §aptea, a Bisericii Baptiste, a Bisericii Greco-Catolice si a Martorilor lui Iehova', se noteaza in raport. Intre timp, aminteste The Scotman, biserica ortodoxa se confrunta cu acuzatii legate de colaborarea cu fostii comunisti. In august, o comisie guvernamentala a raportat ca patru din cei cinci candidati pentru postul de patriarh au lucrat anterior pentru fosta politie secreta. Conflictul din ce in ce mai pronuntat i-a facut pe multi sa se teama de ce-i mai rau. 'Nu am vazut niciodata lucrurile stand atat de rau', este de parere Petru Berinda, un restaurator care repara bisericile de lemn ortodoxe si catolice. 'O sa fie violente', adauga el. Catolicii insista acum pe langa Vatican si Bruxelles pentru a determina Romania sa includa bisericile in legea retrocedarii, sustinand ca lupta lor reprezinta 'proba focului' pentru promisiunea guvernului de a respecta legea. Parintele Cristian Teglas, consultant pe probleme legale pentru catolici, crede ca 'proprietatea nu este o notiune de discutat ci un drept'. Vechile rani inca dor Dupa numarul de credinciosi, Biserica Ortodoxa Rasariteana este a doua comunitate crestina din lume dupa Biserica Romano-Catolica. Cele mai comune estimari ale numarului crestinilor ortodocsi la nivel mondial ii situeaza pe acestia intre 150 si 350 de milioane. Biserica Catolica, cu uriasa sa baza de credinciosi din America Latina, numara aproximativ 1 miliard de credinciosi. In secolul al XI-lea, a avut loc Marea Schisma dintre Roma si Constantinopol, care a dus la Separarea Bisericii Apusene, Romano-Catolice, de Biserica Ortodoxa Rasariteana. Au existat probleme teologice la baza schismei, cum ar fi autoritatea Papei, insa acestea au fost puse in umbra de diferentele lingvistice si culturale dintre latini si greci. Se considera adesea ca ruptura finala a aparut dupa cucerirea si pradarea Constantinopolului de catre participantii la ce-a de-a patra cruciada, condusa de catolici, in 1204. Jefuirea Bisericii Ortodoxe 'Sfanta Sofia' a fost, in special, grava. Multe comori au fost furate in aceasta perioada de la ortodocsi - relicve sfinte, bogatii si alte obiecte - si se afla inca in mai multe orase occidentale, in special la Venetia. In 2004, Papa Ioan Paul al II-lea, si-a cerut scuze in mod oficial pentru jefuirea Constantinopolului. Biserica ortodoxa nutreste un oarecare resentiment pentru lipsa interventiei serioase a Romei in 1453, atunci cand Constantinopolul a cazut in mainile lui Mahomed al II-lea si a fortelor sale otomane.

Scris de: {autor}RMP{/autor}

Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii