Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
//
06:53 12 12 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Duhoarea RAJA (galerie foto)

ro

16 Mar, 2009 02:44 3764 Marime text

CAP_2_RAJA_camioane_statie_epurare.jpgZilnic, circa o sută de tone de mizerie rău mirositoare străbat municipiul Constanţa. RAJA le numeşte tehnologic nămoluri mineralizate. Popular, se numesc resturi de c....

Pentru că aşa a fost să fie, Consiliul Judeţean Constanţa şi Primăria Municipiului Constanţa au stabilit cu ceva ani în urmă că, pentru a intra în rândul lumii moderne, este nevoie de o staţie de epurare care să preia apele uzate şi deşeurile din reţelele de canalizare. Şi s-a stabilit că locul acesteia este în zona cartierul Kilometrul 5, undeva lângă Depozitele Oil Terminal, şi desigur aproape de mare, astfel încât în cazul unei avarii, descărcarea să se facă direct în apă. La vremea la care a fost concepută, staţia era cea de-a doua a municipiului Constanţa, prima şi cea mai mare fiind cea din apropierea staţiunii Mamaia. Numai că, între timp, s-a întâmplat ca aceasta să nu devină funcţională, ba mai mult, chiar să facă obiectul de cercetare de către DNA ca urmare a cheltuirii unor importante sume de bani. Între timp, pentru că staţia de la Mamaia nu a mai fost pusă în funcţiune, întreaga mizerie a Constanţei a fost preluată de staţia din Kilometrul 5.

Nimic nu se pierde

Şi pentru că în natură, dar şi la RAJA, nimic nu se pierde, ci totul se transformă, aşa se face că reziduurile din reţeaua de canalizare a Constanţei devin, din fecale, nămoluri mineralizate. De fapt, este doar o schimbare de nuanţă lingvistică, pentru că mirosul de c... tot rămâne. Şi transformă viaţa celor care se află în zonă, dar şi în drumul maşinilor care transportă mizeria Constanţei, într-un coşmar.

Cine se află pe traseul duhorii

Mirosul imobil, făcând aici referire la staţia de epurare, împuţeşte, de-a valma, următoarele obiective economice, comerciale şi de locuit: Metro2, Real, Practiker, Interex, show-room-ul Ţiriac, Secţia 5 Poliţie, portul, Oil Terminal, biserici, şcoli, grădiniţe, cartierele Kilometrul 5, Kilometrul 4-5, Poarta 6, satul Lazu, ba chiar şi Cumpăna, uneori.
În afară de cele amintite, pe traseul celor patru camioane de mare tonaj, care transportă zilnic circa o sută de tone de nămoluri mineralizate, populaţia beneficiară a duhorii creşte. Şi distanţa, pe care circulă camioanele galbene, nu este chiar de neglijat: strada Mugurului, şoseaua Mangaliei, bulevardul Aurel Vlaicu, varianta spre Ovidiu, satul Lumina, periferia oraşului Năvodari, cu punct terminus localitatea Luminiţa. Pentru că duhoarea parcă nu este destulă, din când în când, pe traseu rămân pete mai mari sau mai mici de mizerie scursă din camioanele neetanşate corespunzător. Odată ajunsă la Luminiţa, mizeria este descărcată într-un fel de batale de la o fostă carieră de piatră.

chivaran.jpgFâsurile oficialilor


Pentru a stabili ce este de făcut şi populaţia să nu mai fie nevoită să suporte mirosurile provocate de RAJA, l-am contactat pe Ion Chivăran, ofiţerul de presă al societăţii, cea care generează duhoarea pentru miile de locuitori din zonele amintite. „Avem avize, este perfect valabil tot ce facem", a încercat, din biroul său de pe strada Călăraşi, să ne liniştească cel ce are în grijă imaginea instituţiei. „De la DSP, de la Mediu", a mai turuit Chivăran, cu lecţia ştiută superficial. Peste câteva minute ne-a pasat: „Uitaţi, o să vă sune şefa de la staţie, să vă găsiţi cu ea să vă explice". Ceea ce am şi făcut. „Ne întâlnim lângă pubelele Polaris-ului, de la Secţia 5 de poliţie", ne-a stabilit întâlnirea Lidia Fânaru, şefa de la staţia urât mirositoare. „Nu avem niciun fel de reclamaţie, dar noi suntem receptivi la cele spuse de dumneavoastră", ne-a luat cu duhul blândeţii şefa. Şi ca să ne demonstreze că pe caldarâm nu există niciun pic de mizerie, aproape le-a căutat cu lupa să vedem şi noi că drumul este curat, uitând probabil că trecuseră ore multe de la efectuarea mizerabilelor transporturi. „Şi nu cred că mirosul este aşa puternic, pentru că maşinile sunt prevăzute cu prelate. A, da, una nu are într-adevăr prelată. Dar vom lua măsuri", ne-a mai spus Fânaru.

S-a redus porţia de duhoare


Şi chiar de a doua zi s-au luat ... „măsuri". Maşinile au început să circule cu prelate peste mizerie. Doar că acestea nu acoperă complet nămolurile mineralizate. Mai lasă loc aşa de vreo 20-30 de centimetri către spatele benei maşinii. Să nu ne obişnuim, aşa dintr-o dată cu mediul ăsta curat şi frumos mirositor. Şi după discuţia noastră, Fânaru ne-a mai spus o măsură complementară: este posibil ca traseul maşinilor către Lumina să se modifice. Se va evita strada Mugurului, că şi aşa ies greu camioanele în şoseaua Mangaliei, şi se va intra mai în scurt, pe lângă magazinul Interex.
În rest, duhoarea peste cartierele amintite, peste magazine, şcoli, biserici, se va abate în continuare. Depinde doar din ce parte va bate vântul pentru a-i face pe unii fericiţi şi pe ceilalţi nefericiţi.

{mos_ri:RAJA}
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii