Echipajul navei "Iskra" a fost platit si repatriat
Echipajul navei "Iskra" a fost platit si repatriatITF a reusit sa rezolve problemele marinarilor ucraineni
In urma cu doua saptamani, nava "Iskra" a fost retinuta in Portul Constanta pentru gravele deficiente tehnice depistate la bord * Cei 18 navigatori de la bord au apelat la ajutorul ITF pentru a-si rezolva gravele probleme cu care se confruntau * Vasul este vechi de peste 25 de ani si apartine unui armator indian, cu sediul firmei in Ucraina * Marinarii revendicau salariile pe o perioada de cinci luni, in valoare totala de 30.000 de dolari * Reprezentantul ITF, Adrian Mihalcioiu, a fost mandatat de echipajul navei pentru a reprezenta interesele navigatorilor in fata armatorului * Marti, 24 februarie, 14 dintre cei 18 navigatori ucraineni au fost repatriati * Armatorul navei a fost obligat sa achite in totalitate salariile restante si sa repatrieze marinarii
Reprezentantii Federatiei Internationale a Transportatorilor (ITF) din Constanta au efectuat in cursul zilei de vineri, 13 februarie, o descindere la bordul unei nave acostate in dana 45 a Portului Constanta. Echipajul cargoului de marfuri generale "Iskra", ce opereaza sub pavilion San Vincent & The Grenadines, a ales ultima din caile existente pentru rezolvarea problemelor cu care se confruntau la bord, si anume apelarea la reprezentantii ITF. Armatorul vasului este firma "Red Sea Star" cu sediul in Ucraina, si este administrata de cetateanul indian Cheshau Pradesh. Motivul pentru care ITF a luat in vizor vasul "Iskra" este situatia disperata in care se aflau cei 18 navigatori de la bordul vasului. Echipajul navei era format in intregime din marinari ucraineni, care au fost ambarcati la bordul vasului in urma cu cinci luni de zile, prin firma de crewing "Valleyus Inc." din Ucraina. Navigatorii au fost trimisi la schimb cu avionul in portul Alger din Algeria, unde vasul "Iskra" se afla retinut de autoritatile locale. Initial, inainte de plecare din tara, marinarii au fost informati de armatorul navei ca acestia urmau sa preia vasul din Algeria si sa-l duca in India intr-un ultim voiaj, nava urmand a fi dusa la taiat pentru fier vechi. Voiajul nu ar fi trebuit sa dureze mai mult de doua luni de zile. Din pacate, navigatorii ucraineni s-au pomenit la bordul navei fiind obligati de armatorul indian sa perfecteze voiaje cu marfa la bord. De cand au fost ambarcati la bord, cei 18 marinari nu isi primisera nici un ban din diurna promisa pentru voiaj. Acestia aveau de luat in total aproximativ 30.000 de dolari. Hrana de la bord a fost in permanenta putina si saraca in calorii, iar conditiile de viata erau insalubre. Date fiind conditiile inumane de trai la bord, precum si neplata diurnelor, marinarii au apelat la ajutorul reprezentantului Federatiei Internationale a Transportatorilor, Adrian Mihalcioiu. Acesta a fost mandatat de cei 18 navigatori ucraineni sa le reprezinte interesele in fata armatorului indian. Navigatorii au cerut sa fie platiti la zi, sa le fie trimis urgent schimbul de echipaj si sa le fie date biletele de avion in vederea intoarcerii acasa. In conditiile date, nici unul dintre navigatori nu mai vrea sa continue contractul de ambarcare. Armatorul navei a fost avertizat ca, daca nu va plati restantele salariale si daca nu va remedia observatiile de ordin tehnic constatate de inspectorii Port State Control Constanta, care de altfel au si retinut nava, aceasta nu va putea parasi Portul Constanta. In magaziile vasului se aflau deja 13.000 de tone de tabla cu destinatia China, contractul cu beneficiarul marfii fiind in pericol de a fi incalcat de cararus, adica de nava si, implicit, de armator. Ca sa evite plata unor contrastalii paguboase, armatorul a preferat sa plateasca echipajul si sa-l repatrieze. Astfel, in cursul zilei de marti, 24 februarie, 14 din cei 18 navigatori au plecat spre Ucraina dupa ce, in prealabil, si-au primit in totalitate restantele banesti. La bord au mai ramas patru navigatori care, fiind mai noi pe vas, au decis sa continue voiajul. Ceilalti marinari au fost repatriati, dar nu cu avionul, ci cu un microbuz. Adrian Mihalcioiu, liderul ITF pentru Romania, ne-a declarat ca ieri a aflat ca armatorul indian a reusit totusi sa-i pacaleasca pe cei repatriati deoarece microbuzul cu care au plecat spre Ucraina a fost platit doar pana la granita Ucrainei. De acolo, cei 14 marinari au trebuit sa suporte din buzunare drumul catre Odessa si Kerson, orasele unde isi aveau domiciliile. In locul celor 14 marinari a fost adus la bord alt echipaj.Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp