Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
06:23 23 07 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Enigma vaporului camicaze " Boris Babochkin" persista

ro

30 Aug, 2004 00:00 1445 Marime text

Nava ucraineana a purtat un alt nume pana la o zi de producerea accidentului

Misterul vasului ucrainean se aprofundeaza * Conform documentelor navei, pana pe data de 26 august 2004, cargoul ucrainean se numea "Vast Bangalore" * In evidentele internationale nava figureaza ca apartinand proprietarului "DONBAS" din Mariupol, dar la Constanta, comandantul navei a declarat ca proprietar firma " Azov Shipping" cu sediul tot in Mariupol * Rezultatele preliminarii ale investigatorilor maritimi denota faptul ca cei aflati la comanda navei ucrainene au actionat voluntar si constient in momentul in care s-a produs accidentul naval * Vasul turcesc avariat va intra la reparatii intr-un santier naval din Portul Constanta sau Agigea * Armatorul navei turcesti avariate il va da in judecata pe proprietarul vasului ucrainean

In urma cu trei zile, mai bine zis in noaptea de 26/27 august 2004, doua nave straine, una sub pavilion ucrainean si cealalta sub pavilion turcesc au intrat in coliziune chiar in zona aflata la intrarea in Portul Constanta, intre cele doua diguri de Nord si de Sud. Vasul de tip cargou-marfuri generale "Boris Babochkin" sub pavilion ucrainean a nesocotit toate indicatiile de navigatie ordonate de dispecerii de trafic ai Port Control Constanta si a intrat frontal si in plin intr-o nava de tip cargou, denumita "Mecit Kaptan" sub pavilion Turcia. Alerta radio la nivelul Port Control a fost neputincioasa pentru evitarea acestei coliziuni navale, radarele si sistemele VTMS ale Portului Constanta inregistrand secunda cu secunda atat traficul radio din acele momente cat si imaginile radar dinainte si dupa coliziunea celor doua nave. In urma nenumaratelor apeluri efectuate de operatorii Port Control Constanta, comandantul navei ucrainene nu s-a deranjat sa raspunda prompt, comenzile si indicatiile primite de la mal fiind ignorate in totalitate de ucraineni. Reporterii nostri au reusit sa urmareasca inregistrarile video si audio ale celor aproximativ 30 de minute de tensiune memorate de sistemele computerizate aflate in dotarea Port Control Constanta. Concluzia a fost cat se poate de evidenta, rezultand ca cel aflat la comanda navei ucrainene a avut intentia clara de a provoca un sinistru naval la gura Portului Constanta. Nenumaratele insistente ale operatorilor Port Control care urmareau convingerea comandantului navei de a urma drumul indicat de acestia, s-au soldat cu esecuri. Stenograma convorbirilor radio in Canalul 16 VHF demonstreaza reaua credinta a ucrainenilor si intentia de agresivitate a acestora. In urma coliziunii vasul turcesc a fost avariat suferind o gaura de apa intr-un bord, fiind ulterior esuat pe un banc de nisip in afara senalului navigabil.

Tribunalul maritim va hotari cine plateste

Vasul ucrainean "Boris Babochkin" a acostat la cheul danei 57 din Portul Constanta, pregatindu-se fara nici o jena de operatiuni portuare. Dar, imediat dupa acostare, autoritatile portuare au "navalit" la bordul navei, serviciile de specialitate din cadrul Autoritatii Navale Romane intrandu-si in atributiuni, in vederea anchetarii conditiilor care au condus la producerea evenimentului naval. Paralel cu aceasta ancheta, echipe din cadrul serviciului Port State Control Constanta au efectuat inspectii amanuntite la bordul cargoului ucrainean, in urma carora au fost depistate un numar record de deficiente atat tehnice cat si de alta natura. Ofiterii Port State Control din Constanta au verificat in evidenta computerizata internationala a PSC si au constatat ca in ultimii ani, nava respectiva a fost inspectata de 13 ori, in porturi din Italia, Belgia, Olanda si Spania, unde a si fost retinuta de fiecare data pentru deficientele constatate. Vasul a fost inspectat de-a lungul aceleiasi perioade si in porturi din China si Rusia, dar in pofida neregulilor depistate nu s-a dispus retinerea acestuia. Conform evidentelor, nava ucraineana ar fi avut ca proprietar o oarecare firma denumita "DONBAS" cu sediul in orasul Mariupol din Ucraina. In documentele prezentate de comandantul navei, apare insa un alt proprietar, acesta fiind firma "Azov Shipping", inregistrata tot in portul Mariupol. Nava "Boris Babochkin", a purtat numele de "Vast Bangalore" si asta pana in data de 26 august 2004, deci cu o zi inainte de a se produce accidentul. Aceasta ciudata inadvertenta ne duce cu gandul ca mafia shippingului ucrainean are ceva de ascuns.Nava ucraineana, trebuia initial sa acosteze in dana 57 a Portului Constanta pentru a fi incarcata cu aproximativ 2000 de tone de soda caustica ambalata in butoaie, marfa avand destinatia portul Lagos din Nigeria. Incidentul in cauza provocat de comandantul navei, a avut ca rezultat blocarea oricarei activitati portuare la bordul acestei nave, vasul fiind la aceasta ora acostat in dana 57 dar fara nici un fel de operatiune. Taxele de cheiaj sunt in schimb platibile si vor fi achitate de armatorul navei ucrainene. Ieri, la bordul vasului se afla o comisie de ancheta formata din mai multi experti in navigatie, avocati si specialisti in Drept Maritim. Armatorul navei turcesti "Mecit Kaptan", si-a trimis avocatii la bordul vasului ucrainean in vederea prelevarii primelor informatii si dovezi care vor sta la baza procesului ce va fi intentat armatorului ucrainean.Nava turceasca avariata, va fi reparata intr-un santier naval din Portul Constanta sau Agigea, cheltuielile urmand a fi suportate de firma asiguratoare si ulterior de cel care va fi dovedit ca vinovat de producerea accidentului. Deocamdata, cargoul turcesc se afla inca esuat in rada mica a Portului Constanta, urmand a fi descarcat, pana la limita unei flotabilitati convenabile, de marfa pe care o are la bord. Nava a fost incarcata cu 2000 de tone de porumb cu destinatia Egipt, si in noaptea accidentului, aceasta tocmai se desprinsese de la cheul de cereale aferent danei 114 din Portul Constanta Sud Agigea si se indrepta catre destinatie.In contextul actual, in care Ucraina si-a aratat fatis pozitia agresiva fata de Romania in ceea ce priveste cazul Canalului Bastroe si Insula Serpilor, situatia navei ucrainene aflata in Portul Constanta se pare ca va reprezenta un subiect de discutii la nivel diplomatic destul de fierbinte.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii