Farul ar putea fi demolat
Farul ar putea fi demolatStructura de rezistenta a pilonului Farului de aterizare Constanta este compromisa
Lucrarile de reabilitare a Farului de aterizare din zona Abator au fost suspendate de mai multe saptamani * Farul a intrat in reparatii capitale in cursul verii trecute, dupa 45 de ani de functionare continua * Echipa de muncitori care a inceput lucrarile la pilonul si la piramida de otel a solicitat interventia unei comisii speciale de expertiza in vederea analizarii amanuntite a structurii pilonului de beton armat a farului * In urma decopertarii stratului de zugraveala a pilonului au fost constatate deprecieri structurale grave ale betonului si ale armaturii de fier din compozitia pilonului * Initial, lucrarile de reparatii urmau a fi efectuate de catre o unitate militara de profil # Reprezentanti ai Directiei Hidrografice Maritime Constanta ne-au declarat ca, daca expertiza efectuata de comisia care va inspecta farul va concluziona ca structura este compromisa, este posibil ca actualul far sa fie demolat si sa fie construit un far nou, in acelasi amplasament
O echipa de specialisti in constructii va efectua o expertiza a structurii de beton si armatura a pilonului de sustinere a Farului de aterizare Constanta. Expertiza a fost comandata si platita de echipa de muncitori care a preluat lucrarile de reabilitare a farului, si care au constatat abateri grave de la normele tehnice acceptabile in ceea ce priveste calitatea armaturii si a betonului din compozitia elementului de sustinere a farului.Lucrarile de reabilitare a celui mai important simbol al Constantei au fost suspendate in urma cu trei saptamani, in momentul in care lucratorii care se ocupau cu decopertarea tencuielii de pe pilonul de beton armat al farului au constatat ca structura acestuia este compromisa.Farul de aterizare de la Constanta a fost construit in anul 1958 si a fost pus in functiune in anul 1960, la acea vreme fiind unul dintre cele mai moderne faruri din lume. Pilonul de beton armat al constructiei are o inaltime de 60 de metri, lumina emisa de sistemul optic putandu-se vedea din largul marii de la o departare de 24 de mile marine. De la inaugurare si pana vara anului acesta, farul de la Constanta nu s-a bucurat de nici un fel de lucrari de intretinere. Cutremurul din 1977 a afectat puternic sistemul optic format din grupul de lentile si lampile incandescente, acesta smulgandu-se din buloanele de sustinere, o parte din lentile spargandu-se. Tot de atunci, piramida de otel care sustine ansamblul optic a suferit deplasari din sistemele de ancorare in pilonul de beton, orice vibratie fiind amplificata de zeci de ori fata de normal. Din cauza intemperiilor si uzurii fizice a plafonului cupolei, infiltratiile de apa fac cele mai multe necazuri sistemelor electric si optic ale farului. Comandorul Constantin Leca, seful Directiei Hidrografice Maritime Constanta, ne-a declarat in urma cu doua luni ca farul a intrat in reparatii, lucrarile fiind dispuse de Statul Major al Fortelor Navale. La inceputul lucrarilor, nimeni nu s-ar fi gandit ca interventiile de reparatii ale obiectivului vor lua o alta turnura, abia dupa decopertarea stratului de tencuiala a pilonului de beton armat de sustinere a farului, constatandu-se ca lucrurile nu vor fi deloc asa de simple. Cei de la DHM stiau ca farul trebuia sa suporte reparatii capitale atat la structura pilonului, cat si a piramidei de otel, si aceasta fiind ruginita si in stare neconforma cu standardele tehnice.De mai multe saptamani, in zona Farului de aterizare nu se mai observa nici un fel de activitate, troliul de lucru a ramas nemiscat, piramida de otel a ramas dezgolita de panourile de protectie, peretele pilonului de beton armat a ramas ciopartit. Explicatia am gasit-o in teren, oamenii de la fata locului stiind ca lucrarile au fost oprite din cauza problemelor constatate in structura pilonului. Constantin Leca, seful DHM Constanta, ne-a declarat ieri ca lucrarile au fost oprite deoarece responsabilii lucrarilor au solicitat efectuarea unei expertize speciale a structurii betonului si armaturii pilonului actualului far. Capitanul comandor Leca ne-a mai declarat ca, in conformitate cu informatiile pe care le detine, problemele piramidei de otel care adaposteste sistemele electric si optic au fost partial rezolvate, cea mai stringenta problema fiind cea a pilonului de sustinere. Totodata, am concluzionat in urma discutiei cu acesta si cu oamenii din teren ca, daca expertiza va decide ca structura pilonului este total compromisa, nu ar fi excluse demolarea actualului far si constructia altuia nou, pe acelasi amplasament.Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp