Fictivi pe Lista Neagra
Fictivi pe Lista NeagraNereactualizarea listelor Memorandumului de la Paris este pusa in seama birocratiei franceze
Romania se afla inca pe lista neagra a navelor sub-standard, din cauza birocratiei franceze * Nereactualizarea bazei de date a Memorandumului de la Paris lasa in lumina proasta shippingul romanesc * Eforturile mari depuse de Autoritatea Navala Romana vor avea ca rezultat, in viitorul apropiat, scoaterea completa a navelor romanesti de pe listele negre * Cazul navei "International 3" este tipic si a facut subiectul unor schimburi puternice de corespondenta diplomatica intre Franta si Romania * Vaporul a fost radiat din registrele internationale inca din anul 2002 * In continuare, nava apare in listele franceze ca fiind sub pavilion romanesc
Flota romaneasca a avut, la inceputul anilor `90, o zestre de aproximativ 312 nave. Cargouri de tonaj mic, mediu si mare, mineraliere, tancuri petroliere etc. au facut parte, la un moment dat, din cea de-a doua flota ca marime din Europa. Din cauza lipsei unui program concret de reabilitare, din punct de vedere tehnic, a majoritatii navelor, precum si datorita unui management defectuos, acestea au inceput sa fie retinute prin diferite porturi ale lumii. Cu toate ca majoritatea acestor nave au fost vandute unor alti armatori, iar radierile acestora din registrele de evidenta au fost efectuate in timp util, din cauze abia recent elucidate, in evidentele din strainatate acestea apar in continuare sub pavilion romanesc. Din aceste motive, Romania se afla inca pe lista neagra a tarilor cu nave sub-standard. Autoritatea Navala Romana si-a inceput activitatea in octombrie 2003, prin fuziunea Inspectoratului Navigatiei Civile cu Registrul Naval Roman, reunind atributiile specifice si preluand toate drepturile si obligatiile celor doua institutii care s-au desfiintat. Astfel, ANR a devenit autoritate de stat in domeniul navigatiei, sigurantei maritime si fluviale, brevetarii personalului navigant si certificarii navelor. In urma inspectiilor FSC (Flag State Control - Controlul de Stat al Pavilionului la navele care arboreaza pavilionul), efectuate asupra celor 34 de nave aflate sub pavilion roman in cursul anului 2003, a fost retras dreptul de arborare a pavilionului roman unui numar de 11 nave, ca urmare a unor neconformitati cu standardele europene de siguranta maritima. In cursul anului 2003, ANR a efectuat inspectii FSC, dupa cum urmeaza: cate o inspectie la un numar de sapte nave, cate doua inspectii la un numar de sapte nave, cate trei inspectii la un numar de cinci nave, patru inspectii la o nava si cate cinci inspectii la doua nave. De asemenea, au fost stabilite conditii mai drastice pentru inmatricularea navelor, conform standardelor UE. In acest sens, nu se va mai acorda dreptul de arborare a pavilionului roman si nu vor mai fi inmatriculate navele avand o vechime mai mare de 20 de ani. In noiembrie 2002, a fost aprobat manualul pentru efectuarea controlului de stat al pavilionului (Manualul FSC), care ofera suportul juridic pentru arestarea si retragerea pavilionului navelor care nu corespund standardelor UE, atat in porturile romanesti, cat si in afara apelor nationale. Totodata, a fost introdus in legislatia romana un sistem intensificat de inspectii privind controalele FSC la navele cu o vechime mai mare de 15 ani. Astfel, frecventa inspectiilor FSC depinde de varsta navei, respectiv: o inspectie/an pentru navele pana la 15 ani, 2 inspectii/an pentru navele intre 15-20 ani, 3 inspectii/an pentru navele peste 20 de ani. Romania a recunoscut societatile de clasificare agreate de Uniunea Europeana, impunand astfel obligatia tuturor navelor maritime sub pavilion romanesc sa fie clasificate de catre una dintre aceste societati. Pana in prezent, 80% dintre navele romanesti (18 nave) au fost clasificate de catre una dintre aceste societati, restul de 20% de nave care nu au obtinut inca certificate de clasificare de la aceste societati fiind in proces de reclasificare, in reparatii sau in voiaj international.Nava fantoma
Cazul navei "International 3", fosta "Caras Severin", este tipic in ceea ce priveste, fortand putin nota, nedreptatirea Romaniei in mentinerea pentru inca un an de zile pe lista neagra a Memorandumului de la Paris. Vasul a fost retinut de autoritatile belgiene in portul Ghent, in data de 20 martie 2001, din cauza unor terte motive. La vremea aceea, nava se afla sub pavilion Romania, fiind inscrisa sub aceasta forma pe lista neagra MOU Paris. In baza de date franceza exista un program automat de inregistrare a evidentelor navelor retinute, denumit SIReNAC. Nici in prezent, din cauza multiplelor proceduri birocratice franceze, nu s-au putut radia din evidenta respectiva numele si pavilionul romanesc al navei "International 3". Si asta in ciuda faptului ca, inca din decembrie 2002, nava fusese vanduta catre un alt armator, fiindu-i schimbate numele si pavilionul, numindu-se acum "Lark", iar pavilionul fiind maltez. Prin Decizia nr.756 din 6 decembrie 2002, Autoritatea Navala Romana a retras dreptul de arborare a pavilionului romanesc navei "International 3", fiind totodata si radiata din registrele de inmatriculare a navelor, din cadrul Capitaniei Portului Constanta. In prezent, autoritatile navale franceze, la sesizarea expresa a ANR, fac eforturi de a regla situatia de fata. Printr-o corespondenta eficienta si insistenta purtata intre ANR si reprezentantii Paris MOU, francezii au dat asigurari ca, in cel mai scurt timp, situatia va fi clarificata, viciul respectiv urmand a fi eliminat din listele mentionate. In aceeasi situatie au mai existat in anul 2002 alte doua nave foste romanesti, cazul acestora fiind rezolvat in aceleasi conditii. Asa cum afirma si ambasadorul Frantei la Bucuresti, sosit in cursul acestei saptamani la sediul ANR Constanta, Romania va iesi cu siguranta de pe lista neagra a navelor sub-standard si va fi inclusa in ceea ce se numeste in prezent "Lista Gris".Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp