Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
01:27 06 07 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Filiere dubioase de afaceri cu fier vechi actioneaza in Portul Constanta

ro

19 May, 2005 00:00 6529 Marime text

Schimbul de fier vechi, afacerea Umerva-Tomini Trading

O echipa complexa de anchetatori verifica modul in care doua societati comerciale au facut un barter cu deseuri de fier * La inceputul lunii aprilie anul acesta, la Poarta sase a portului s-a prezentat un autotir, incarcat cu componente din vagoane CFR * Trailerul era condus de un anume Vasile Manole * Dupa verificarea incarcaturii din semiremorca s-a constatat ca aici se aflau mai multe componente de vagoane de cale ferata * Cu aceasta ocazie soferul a prezentat un aviz de insotire a marfii emis de societatea comerciala Umerva SA din Ploiesti catre Tomini Trading SRL pentru cantitatea de 9.560 kilograme drept "deseuri fier vechi - osii uzate" * Pe timpul cercetarilor, la fata locului a sosit si reprezentantul SC Umerva Ploiesti, care a declarat verbal ca, in numele firmei ploiestene au predat la SC Tomini Trading SRL cantitatea de 9.560 kilograme de fier vechi in schimbul careia au primit cantitatea de 7.540 kilograme de componente demontate de pe vagoane * Marfa a fost dusa la sediul politiei pentru verificari suplimentare * Procesul verbal de depistare a fost intocmit dupa ce piesele depistate au fost vizualizate de seful Reviziei de vagoane CF port

* Reprezentantul Umerva SA a recunoscut ca piesele apartin societatii si ca acestea urmau "a fi reconditionate si folosite la reparatia vagoanelor" * Anchetatorii banuiesc ca SC Umerva SA, firma specializata in reparatii de vagoane de cale ferata, foloseste astfel de componente uzate, a caror provenienta nu este inca stabilita, fara autorizarea legala de calitate a Autoritatii Feroviare Romane * Surse avizate afirma ca inalti oameni de stat protejeaza afacerile dubioase cu fier vechi din Portul Constanta pe care le desfasoara Tomini TradingPe 9 aprilie, lucratorii Politiei Port au fost sesizati telefonic de agentul de paza al societatii comerciale Cobra, care efectua serviciul la Poarta numarul sase. Agentul a anuntat politia ca, la iesirea din port s-a prezentat un autotir, incarcat cu componente de vagoane CFR, condus de un anume Vasile Manole. Marfa avea ca document justificativ un aviz de insotire emis pentru fier vechi. La controlul efectuat asupra incarcaturii din semiremorca s-a constatat ca este vorba despre mai multe componente de vagoane de cale ferata, pentru care conducatorul auto a prezentat un aviz de insotire emis pentru fier vechi. De fapt in autotir se aflau circa opt tone de piese cu mentiunea "fier vechi, componente vagon rezultate din dezmembrari".Tot cu aceasta ocazie soferul a mai prezentat inca un aviz de insotire a marfii emis de societatea comerciala Umerva SA din Ploiesti catre societatea comerciala Tomini Trading SRL, cu sediul in Port Constanta pentru cantitatea de 9.560 kilograme drept "deseuri fier vechi - osii uzate".In timpul cercetarilor, la fata locului a sosit si Sandu Georgescu, reprezentantul SC Umerva Ploiesti, care a confirmat cele declarate de soferul autotirului. Sandu Grigorescu a declarat verbal ca asa cum reiese din cele doua avize de insotire, in numele firmei ploiestene a fost predat la SC Tomini Trading SRL cantitatea de 9.560 kilograme de fier vechi in schimbul careia au primit cantitatea de 7.540 kilograme, constand in componente de cale ferate. Ulterior reprezentantul Umerva a mai aratat ca piesele au fost demontate de pe vagoane cu ajutorul a sase persoane care spre surprinderea politistilor se aflau in momentul controlului in zona portii de acces numarul cinci, intr-un microbuz.Pentru continuarea cercetarilor, persoanele depistate si autovehiculul cu marfa au fost duse la sediul politiei port pentru verificari suplimentare si audiere. S-a trecut apoi la vizualizarea componentelor de vagoane, la aceasta actiune participand si seful Reviziei de vagoane CF Port Epure, care a si semnat pe procesul verbal in calitate de martor.Acelasi proces verbal de depistare a mai fost semnat si de martorul asistent, de catre conducatorul autotirului depistat, Vasile Manole. Sandu Grigorescu, reprezentantul SC Umerva SA, a refuzat totusi sa semneze desi a avut o comunicare buna cu lucratorii de politie. Motivatia lui Grigorescu a fost ca a primit prin telefon dispozitie in acest sens, de la Stefan Movila, presedintele companiei.Surprizele incep sa aparaPe parcursul audierilor, reprezentantul Umerva SA a recunoscut provenienta cantitatii si componentele CF, mentionand ca acestea urmau "a fi reconditionate si folosite la reparatia vagoanelor" de catre societatea la care lucra.Cele sase persoane venite cu un microbuz de la Ploiesti care au demontat piesele, soferul autotirului si reprezentantul Umerva au ajuns la sediul Politiei Port unde au fost identificate si conduse la sediul politiei. Aici au fost audiati.Investigatiile au continuat pentru stabilirea provenientei componentelor dar si a legalitatii operatiunii. In acest sens s-a procedat la identificarea, ridicarea si predarea in custodie a componentelor catre Revizia de vagoane Palas Constanta, la aceasta operatiune participand si specialisti de la calea ferata.Mai trebuie adaugat ca in timpul predarii in custodie a componentelor CF, la Revizia de Vagoane Palas s-au prezentat si patronii SC Tomini Trading SRL insotiti de alte doua persoane, care s-au recomandat ca fiind comisari ai drepturilor omului. Cei doi s-au opus finalizarii activitatii, le-au smuls politistilor procesul verbal intocmit refuzand sa-l semneze.Angajatii Tomini Trading au continuat sa obstructioneze ancheta.La solicitarea repetata formulata de anchetatori catre SC Tomini Trading SRL de a pune la dispozitie documentele de provenienta a componentelor CF nu s-a primit nici un raspuns. Cercetarile nu au putut continua pentru ca Tomini Trading a refuzat sa permita angajatilor care au intocmit avizul de insotire a marfii sa se prezinte pentru audiere.De aici incep sa apara si suspiciunile, mai ales ca SC Umerva SA este specializata in reparatii de vagoane de cale ferata. Exista premise care sa-i determine pe anchetatori sa creada ca marea parte a componentelor sunt procurate pe cai ilicite, din dezmembrari ale unor vagoane casate. Pentru ca nu se poate stabili provenienta pieselor, iar Tomini Trading obstructioneaza mersul cercetarilor, nu putem crede ca piesele aveau avizul AFER pentru a fi reintroduse in procesul de exploatare. De aceea exista banuieli ca piesele sunt refolosite ilegal, fara documente de provenienta si fara autorizarea legala.Se cauta raspunsurileIn prezent, la nivelul Portului Constanta exista foarte multe sesizari ale Reviziei de vagoane CFR privind sustrageri masive de componente de la vagoanele stationate in triaje. Numai ca nu exista nici o posibilitate de a se stabili daca faptele sunt savarsite in port sau in afara, deoarece trenurile nu sunt verificate din acest punct de vedere la intrarea si la iesirea din port.Totodata, exista o serie de reglementari legale conform careia componentele de cale ferata nu pot fi comercializate decat in baza unei autorizari emise de catre AFER.De aici apar si o serie de intrebari, carora investigatorii le cauta raspunsurile. Astfel, daca SC Tomini Trading SRL are ca obiect de activitate colectarea, valorificarea si exportul de deseuri de fier vechi, fara a fi autorizata pentru comercializare de componente CF, nici SC Umerva SA nu putea inregistra legal provenienta componentelor. Obiectul de activitate al SC Umerva SA, este cunoscut ca fiind repararea vagoanelor CF, iar faptul ca aceste componente CF au fost achizitionate printr-un barter cu o cantitate de fier vechi demonstreaza ca, in fapt, acestea erau procurate ca fier vechi fara aprobarea AFER. Pericolul vine din faptul ca aceste piese urmau sa fie utilizate la repararea unor vagoane CF aflate in circulatie. Mai mult, atata timp cat Tomini Trading refuza sa recunoasca originea pieselor se poate crede ca ele provin si de la alte vagoane descompletate pe perioada stationarii in port si nu de la cele pe care societatea le dezmembreaza la punctul de lucru din port. Avizele de insotire a marfii sunt o proba care in situatia in care emitentii nu si le aroga complica situatia. De ce, atat reprezentantul Umerva, Grigorescu, cat si reprezentantii Tomini Trading nu vor sa semneze documentele intocmite de politisti nu se stie. Dar este clar ca ceva este in neregula in acest barter dubios in care sunt schimbate intre doua societati cantitati diferite de fier vechi. Trebuie spus ca pentru elucidarea unora dintre misterele componentelor de vagoane CFR am incercat sa luam legatura cu Vasile Belibou, directorul general al AFER, cu Constantin Zaharia, inspectorul sef de stat, cu Ion Mihai, directorul pentru material rulant, cat si cu Marian Constantin, inspectorul de zona, dar nu a fost chip sa putem sta de vorba cu vreunul.Surse din avizate din randul anchetatorilor spun ca patronii SC Tomini Trading SRL, sunt sustinuti chiar de oameni sus pusi din Senat. Acesta este motivul pentru care sunt protejate afacerile dubioase prin care au fost dezmembrate mii de vagoane CFR achizitionate prin diverse filiere parlamentare.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii

  • Ghita Marius 02 Sep, 2010 00:04 cit despre grigorescu ,va spun ca este un mare sarlatan si de cind a ocupat o functie in firma domnului Movila Stefan nu a stiut altceva de cat sa falimenteze firma respectiva .eu.GHITA MARIUS in anul 2004 in luna iulie fiind si ocupind postul de sef al pazei in aceasta companie lam surprins in timp ce vroia sa sustraga din interiorul unitati doua cazane de inox in valoare de o 150 de milioane leul vechi bucata