Firma Garant, complice in dosarul Petrotrans
Firma Garant, complice in dosarul PetrotransDoi politisti de la Sectia 2 au descoperit din intamplare o instalatie sofisticata de extragere a combustibilului din conducta * Instalatia era cuplata la magistrala de motorina Midia a Petrotrans, traversa pe sub pamant terenuri agricole pe o distanta de doi kilometri si, printr-un furtun detasabil, ajungea in parcarea SC Garant SRL * Motorina era astfel incarcata direct in cisterne care asteptau in parcare * IPJ da vina pe jandarmi, despre care spune ca aveau in paza conducta, in zona respectiva * Jandarmeria neaga aceasta informatie si dezvaluie faptul ca pe gardul parcarii, dar si in interior au fost gasite urme de combustibil * Alte doua instalatii artizanale au fost descoperite de politistii sectiei 2 in zona gradinilor dezafectate din kilometrul 4-5, pe traseul conductei dintre rezervoarele sud si nord ale Oil Terminal * Surse din echipa mixta care a investigat cazul au declarat, sub rezerva anonimatului, ca exista informatia potrivit careia trei case cu ziduri de peste doi metri din zona de protectie a conductei ar adaposti instalatii artizanale
Doi politisti de la Sectia 2 au descoperit vineri dimineata, in jurul orei doua, o instalatie de extragere a combustibilului din conducta. Conform declaratiilor comisarului-sef Adrian Rapotan, cei doi politisti faceau o panda pentru prinderea hotilor de fier vechi despre care aveau informatii ca ar opera in zona, pe un camp de langa soseaua de centura. In timpul pandei, politistii au observat doi indivizi care cautau ceva, aplecati la pamant. Acestia i-au vazut, la randul lor, pe politisti si au reusit sa se faca nevazuti in intuneric. Imediat, din parcarea SC Garant SRL situata in zona Obor, a demarat un autotren cu farurile stinse. Fara sa reuseasca sa ii prinda pe infractori sau sa opreasca tir-ul, politistii au cercetat zona si au descoperit un furtun din plastic, de culoare verde. La fata locului a fost chemata o echipa operativa care a facut constatarea. Cercetarile au fost reluate ieri dimineata si au scos la iveala o instalatie sofisticata, ingropata in pamant, folosita la furtul combustibilului din conducta Petrotrans. Instalatia strabatea terenurile agricole din zona, pe o distanta de aproximativ doi kilometri, intre parcarea SC Garant si magistrala de motorina Midia. Conducta este intepata in doua puncte, furtunurile de colectare trec pe sub calea ferata dupa care, la cateva zeci de metri, converg intr-un singur colector. Anchetatorii au stabilit ca instalatia avea pe traseul de doi kilometri doua portiuni detasabile, pe care hotii le demontau dupa ce terminau operatiunea de incarcare. Una dintre ele traversa un canal de irigatii, iar a doua facea legatura cu parcarea auto. Conform declaratiilor ofiterului de relatii publice al Inspectoratului Judetean de Jandarmi, maior Mircea Seceleanu, pe gardul SC Garant SRL si in interiorul parcarii au fost descoperite mai multe urme de produs petrolier, ceea ce dovedeste ca motorina era incarcata direct in cisterne. In parcare au fost gasite mai multe autovehicule, printre care si doua cisterne cu cap tractor Iveco, care au fost oprite pentru cercetari. Curios este faptul ca cele doua comunicate de presa, al politiei si al jandarmeriei se bat cap in cap. IPJ incearca sa arunce vina pe Jandarmerie, despre care spune ca pazeste conducta in zona si, in acelasi timp, sa acrediteze ideea ca instalatia nici nu prea a fost folosita: "furtunul este relativ nou, iar pamantul care acoperea instalatia era proaspat decopertat pe o portiune de aproximativ 70 de centimetri, nefiind gasite urme de produs petrolier". In replica, maiorul Seceleanu ne-a declarat ca jandarmii nu pazesc conducta in zona respectiva si a adaugat, in comunicatul de presa, ca in zona au fost gasite urme de motorina, lucru pe care l-au observat usor si jurnalistii cotidianului nostru care au fost la fata locului.Conducta Oil Terminal, incalecata de trei fortareteAlte doua instalatii artizanale au fost descoperite in zona podului rutier Km 4-5, la aproximativ 150 de metri de pasarela de cale ferata Constanta - Mangalia, pe terenul gradinilor dezafectate. "Tatele" au fost observate de o patrula a Sectiei 2 Politie, ieri, in jurul orei 11.30. La scurt timp, la fata locului s-a deplasat o echipa operativa mixta, formata din reprezentanti ai Politiei, Oil Terminal si firmei de paza Cameleon, care are in zona un foisor de observatie. In urma cercetarilor, s-a constatat ca cele doua instalatii erau formate dintr-un stut metalic de forma conica si un furtun din pexal, in lungime de 1,3 metri si diametrul de un tol, prevazute cu robineti. Instalatiile erau vechi si nu prezentau urme de produse petroliere, dupa cum se arata intr-un comunicat de presa al IPJ. Surse din echipa operativa au declarat sub rezerva anonimatului, pentru reporterii ZIUA de Constanta, ca s-a incercat o descindere asupra a trei locuinte individuale, amplasate in aria de protectie a conductei petroliere, la aproximativ un kilometru de locul descoperirii celor doua instalatii. Echipa operativa si-a inmuiat elanul in fata zidurilor din panouri de beton armat, inalte de peste doi metri, care fortifica locuintele amplasate pe conducta. Despre aceasta intentie nematerializata nu se sufla nici un cuvant in comunicatul de presa al IPJ, poate si pentru faptul ca respectivele constructii au fost ridicate pe conducta printr-un sir de ilegalitati tolerate pana in prezent. Ar fi interesant de stiut daca acestea au primit vreun aviz de constructie din partea autoritatilor competente. Ieri, in jurul pranzului, mai multe utilaje ale Oil Terminal au nivelat terenul unde au fost descoperite instalatiile artizanale, dupa ce acestea au fost dezafectate. Acest caz nu ar fi ajuns in atentia opiniei publice daca politistii de la sectia 2 nu ar fi facut treaba colegilor de la sectia 5, care sufera de o miopie crunta atunci cand este vorba de instalatii de furat combustibili din conducte.Scurta istorie a flagelului furturilor din conducteFurturile de produse petroliere din conductele magistrale dateaza inca din anii `90, cand oportunitatea de afaceri privind comercializarea combustibilului nimanui a atras in combinatie de la simpli smenari pana la personaje importante din fortele de ordine, din lumea politica si din justitie. O contributie importanta la furturile de multe mii de miliarde de lei a fost aceea a divizarii societatii care transporta combustibilul din zona Constanta inspre Ploiesti si alte localitati din tara, dar mai ales certurile infinite, incepute din anul 1994, cu privire la responsabilitatea de paza a conductelor. Mai multe societati private de paza si jandarmeria s-au succedat pe diferite tronsoane, insa volumul furturilor nu s-a diminuat, ci dimpotriva. In ultimii patru ani, anihilarea retelelor de hoti de combustibili a batut pasul pe loc. Au cazut in capcana totusi cateva retele sonore, dar in special datorita unor accidente stupide. Celebru in acest sens este cazul cisternei olandeze, abandonata de hoti, la Valea Seaca, dupa ce s-a impotmolit in pamantul reavan. In spatele afacerii, petrecute in anul 2003, s-a dovedit a fi administratora firmei Miralen, care revinde combustibilul sustras din conducta Petrotrans. Un alt caz celebru este cel al lui Nelu Iuruc si a firmei Stenel Trade, care avea un depozit de carburanti furati din reteaua Petrotans pe varianta Constanta - Ovidiu. Numai in anul 2004, au fost descoperite trei megafurturi, toate ramase fara autori. Primul dintre ele este cel al instalatiei din zona Peninsula, lunga de mai bine de doi kilometri, al doilea petrecut la Basarabi, unde a fost descoperita o teava care trecea pe sub canalul Dunare-Marea Neagra si servea, dupa toate probabilitatile, la incarcarea combustibilului furat direct in barje. In sfarsit, ultimul megafurt a fost inregistrat in conducta Oil Terminal, in zona bazei sportive Triunghi. Conductele erau gaurite in sapte locuri, iar combustibilul era incarcat intr-un bazin de 52 de tone aflat intr-o hala auto, subinchiriata de o firma fantoma din Iasi de la Tar Decirom. In aceeasi incinta, functioneaza si firmele Almaterm, Consal Trade sau Util Navorep. Cele trei cazuri de megafurturi au ramas in suspensie, organele de cercetare batand pasul pe loc. In sfarsit, ultimul element important in istoria furturilor este declaratia incendiara a ministrului Economiei si Comertului, umanistul Codrut Seres. Acesta a declarat in luna ianuarie 2005 ca, potrivit unui raport intocmit pe vremea lui Dan Ioan Popescu, furturile ating cote greu de imaginat. Ministrul a nominalizat mai multi oameni politici si de afaceri, despre care acesta spunea ca ar exista indicii ca sunt implicati in sustragerile de combustibili. Este vorba de presedintele Consiliului Judetean Constanta, Nicusor Constantinescu, de fostul sportiv de performanta Ion Draica si de fratele fostului prefect, afaceristul Dumitru Martin.Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp