Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
00:20 24 07 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Ghinion pe vaporul sectantilor

ro

28 Aug, 2003 00:00 1814 Marime text

Nava "Doulos" a plecat cu intarziere din cauza unor avarii

Dupa pelerinajul nautic cu escala in Portul Constanta, cei 300 de sectanti de la bordul vaporului-biblioteca au plecat ieri spre portul Odessa din Ucraina * Plecarea vaporului nu s-a lasat fara peripetii * Unele avarii la sistemul de propulsie, precum si intarzierea sefului mecanic au amanat cu mai multe ore manevra de plecare a navei din Portul Constanta * Celor 300 de sectanti aflati la bordul navei li s-au adaugat doi romani membri ai unui cult religios penticostal * In timpul escalei de trei saptamani, la bordul vasului s-au aflat la munca voluntara un numar de 75 de sectanti, membri ai cultelor adventiste, penticostale din toata tara * Cum la bordul vasului nu erau locuri de cazare si pentru cei 75, acestia au dormit pe unde au apucat prin Constanta * Agentul navei a negat producerea unui eveniment tehnic la bordul vasului inainte de plecare si nici nu a vrut sa ne dea detalii referitoare la intarziere

In urma cu aproximativ trei saptamani, dupa mult "tam-tam" publicitar, si-a facut aparitia in Portul Constanta vaporul "Doulos". In comunicatele zilnice de presa, trimise inainte de sosirea vasului la Constanta, se spuneau multe, dar nicaieri nu se mentiona ca, de fapt, toata actiunea reprezenta un adevarat pelerinaj nautic profund religios al unui numar de 300 de oameni aflati la bordul acestui vas. Comunicatele, transmise cu o frecventa mare catre mass-media, erau concepute astfel incat sa atraga cat mai multi vizitatori la bordul vasului. Despre acest subiect ziarul nostru a mai relatat intr-unul din numerele anterioare sosirii vasului in Portul Constanta, fiind printre singurii care am sesizat cealalta fata a mega-voiajului navei "Doulos". Argumentele cele mai atractive, dar si adevarate, care au avut impact puternic pentru curiosi, vizau vechimea vasului, acesta fiind construit cu doi ani mai tarziu de celebrul pachebot "Titanic", sau ca nava era cea mai mare biblioteca plutitoare din lume. Aceste argumente forte au avut ca rezultat, in timpul sederii navei la Constanta, atragerea unui val de peste 50 de mii de vizitatori, turisti din toata tara, care au achizitionat peste 25.000 de carti. Printr-un simplu calcul, luand ca referinta un pret mediu al unei carti de 40.000 de lei si la care adaugam taxa de acces la bordul vasului, care era fixata la 5 mii de lei de persoana, am ajuns la concluzia finala ca, in timpul acestei stationari de aproximativ trei saptamani, "Doulos" a avut un beneficiu de circa 1,2 miliarde lei, echivalentul a 40 de mii de dolari.

Pelerinaj pe arca sectantilor

La bordul vasului se aflau, dupa cum stim, 300 de pasageri de 50 de nationalitati diferite: filipinezi, indieni, nemti, francezi, africani, rusi, americani etc. Printre acestia se aflau familii intregi cu copii cu tot si care traiau la bordul navei de ani de zile. Ceea ce-i lega la un loc, sau mai bine-zis punctul comun al acestora, era, dupa cum am aflat ulterior, religia. Toti apartineau sectelor penticostale, baptiste, adventiste etc., numitorul comun fiind legat de credinta habotnica si dorinta de a-si gasi prozeliti in randul neinitiatilor, in randul celor "din lume", asa cum spun chiar ei. Din discutiile cu unii dintre pasageri am aflat ca, pentru ei, calatoria cu nava "Doulos" este, de fapt, un pelerinaj de sacrificiu, de cazne care, conform afirmatiilor acestora, le aduc asa-zisa mantuire. "Doulos" in vechea limba greaca inseamna "sclav". Este si normal sa gandeasca asa, deoarece vasul are si asa un spatiu mic pentru atatia pasageri, iar viata la bord pe termene asa de lungi, pentru unii de ani de zile, poate fi considerata o adevarata cazna. Pentru a fi alaturi de cei 300 de "alesi", un numar de 75 de sectanti romani sositi din toata tara s-au alaturat muncilor voluntare de la bordul vasului. Acesti 75 de romani apartin cultelor penticostale, baptiste, adventiste din intreaga tara. Unii dintre ei apartin si cultului crestin catolic. Ei au fost primiti la bord in baza unor scrisori de recomandare din partea pastorilor. Cheltuielile au fost suportate, dupa regula de baza a navei "Doulos", din fondurile lacasurilor de cult de care apartineau voluntarii. Cei 75 de voluntari romani au muncit la bordul vasului in doua schimburi, fiecare schimb fiind acoperit de cate 35 de credinciosi.

Sub aripa lui big brother si big sister

Printre ei se aflau cate un "big brother" sau cate o "big sister", acestia fiind alesi dintre cei 300 de pasageri. Ei aveau menirea de a-i supraveghea pe romani si de a le arata ce aveau de facut la bord, cum sa se ocupe de vizitatori, cum sa faca reclama cartilor expuse la vanzare. Voluntarii romani, in schimb, nu au avut loc sa doarma la bordul vasului "Doulos", acestia fiind nevoiti sa se cazeze in Constanta pe unde au apucat. Din acesti 75 de romani doar doi au fost selectati sa faca parte din echipajul vasului "Doulos", cu care vor calatori doar pana in primul port de escala, acesta fiind Odessa, din Ucraina. De aici, cei doi romani vor fi debarcati si se vor intoarce in Romania pe cheltuiala proprie, adica a bisericii de care apartin. Se pare ca selectia acestora a fost facuta in functie de continutul scrisorilor de recomandare ale pastorilor, dar si dupa "consistenta" sponsorizarii calatoriei.

Ghinion la plecare

In cursul serii de miercuri, vasul "Doulos" trebuia sa paraseasca Portul Constanta. Manevra de plecare fusese fixata in jurul orei 17.00, dar plecarea navei a fost amanata cu aproximativ patru ore. Conform unor surse portuare, din cauza unor probleme tehnice ivite la sistemul de propulsie al vechiului vas, momentul desprinderii de la cheu a fost prelungit. Rezolvarea provizorie a problemei a permis efectuarea manevrei in jurul orei 22.50. In schimb, am aflat ca, de fapt, si seful mecanic al vasului a contribuit din plin la amanarea plecarii navei, acesta intarziind la bord. Agentul navei, reprezentat de agentia Navlomar Constanta, a negat existenta problemelor tehnice, dar nu a comentat intarzierea sefului mecanic. Insistand sa aflam amanunte legate de cauzele amanarii plecarii vasului, agentul ne-a spus ca nu stie nimic si ca nu poate avea acces pentru moment la dosarul "Doulos". In schimb, ne-a spus ca prelungirea momentului plecarii vasului s-ar fi datorat stationarii prelungite la bord a echipei PCTF Constanta Port. Dupa cate am aflat, s-ar parea ca "Doulos", in drum catre Odessa, va opri in deriva pentru a definitiva reparatiile la agregatele defectate in Portul Constanta.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii