Inca un marinar inghitit de ape
Inca un marinar inghitit de apeTragedie in Marea Egee
Un marinar roman a disparut, in urma cu doua saptamani, de pe o nava sub pavilion Malta, in timpul marsului in Marea Egee, la 15 mile travers de Capul D`Oro * Ofiterul mecanic Ergen Besir, in varsta de 41 de ani, era constantean si avea in ingrijire pe sora si pe mama sa, ambele grav bolnave * Sora marinarului, in varsta de 21 de ani, sufera de un grav handicap neuromotor, dar asta nu o impiedica sa scrie versuri * In ultimul sau volum fata prevesteste, chiar in ultima poezie a cartii, intitulata "Adio", disparitia marinarului * Dupa doua saptamani de cautari, ieri, autoritatile elene au sistat operatiunile de salvare, nemaifiind, in opinia acestora, decat sanse minime de supravietuire
Inca din antichitate, meseria de marinar era imbratisata doar de barbatii cei mai curajosi. Urgiile si greutatile vietii celor care strabat marile si oceanele lumii par pentru cei novici adevarate povesti fantastice. In lumea asta rezista doar cei puternici, cu un caracter dur si cu ceva mai mult noroc. De ce "noroc"? Pentru ca exista momente, in timpul unei calatorii, in care doar norocul si bunul Dumnezeu te pot ajuta sa treci peste ele. Natura este principalul element cu care marinarul trebuie sa intre in rezonanta, de care depinde si in care isi poate gasi, nu de putine ori, sfarsitul. Nici chiar cele mai desavarsite descoperiri tehnico-stiintifice nu pot acorda o protectie totala celor care bat marile si oceanele, fapt dovedit clar de recentele sinistre navale in care nave ultraperformante si-au gasit sfarsitul pe fundul marilor sau oceanelor, ducand cu ele in adancuri zeci de suflete de marinari. Pierderea de vieti omenesti pe mare reprezinta o mare tragedie atat pentru camarazii celor care au pierit in ape, cat si pentru familiile celor disparuti. In Anglia, Olanda, Spania etc., tari cu traditie de sute de ani in navigatie, disparitia unui marinar este vestita cu un dangat de clopot. In alte tari, se lasa la apa plute mici cu lumanari aprinse. Exista ritualuri specifice, cu semnificatii aparte pentru aceasta categorie de oameni, si asta pentru simplul fapt ca sunt mai deosebiti decat ceilalti. De la inceputul anilor `90 au pierit in apele marilor sau oceanelor aproximativ 100 de navigatori romani, asta insemnand ca aproape 10 marinari pe an sunt luati tribut de mare. Anul acesta a inceput rau pentru marinarii romani, in primele zile ale lunii ianuarie fiind afectati de urgiile marii mai bine de patru romani. Dintre acestia unul este inca dat disparut, cautarile acestuia fiind oprite. In urma lui au ramas o mama distrusa, o sora handicapata si rude inlacrimate.In urma cu aproximativ doua saptamani, ofiterul mecanic Ergen Besir s-a imbarcat la bordul navei "Karim M", sub pavilion maltez, si care apartinea firmei din Constanta "Metkar Shipping". Vasul se afla la Constanta si incarca cherestea pentru portul marocan Casablanca. Ofiterul roman, la cei 41 de ani ai sai, era considerat un foarte bun meserias, fiind cunoscut intre marinari. Cartul orelor 4-8 era pentru el perioada cand supraveghea agregatele navei pe care se imbarcase. Fiind cel mai experimentat, el nu avea nevoie de ajutorul unui motorist, efectuandu-si singur cartul. Pe 19 ianuarie, vaporul "Karim M" a primit permisiunea sa plece din Portul Constanta. Conform datelor furnizate de armator, a doua zi, vasul se afla deja in Marea Egee, in dreptul Capului D`Oro, cu toate ca noua ne vine greu sa credem ca intr-un timp atat de scurt vasul a putut parcurge o asemenea distanta. In aceasta locatie, adica la travers de Capul D`Oro, echipajul a observat ca Besir Ergen lipsea de la bord. Se pare ca acesta a disparut in timpul cartului sau 4-8. Cu toate ca ofiterii mecanici efectueaza serviciul in compartimentul masini, nu se poate stabili inca in ce mod a cazut peste bord. Dupa afirmatiile unor navigatori experimentati, se pare ca, in timpul cartului sau, Ergen, ar fi tras santina peste bord, iar ca sa se asigure ca nu polueaza, acesta s-a aplecat peste copastie sa priveasca apa eliminata prin orificiul de evacuare peste bord. Atunci, din cauza balansului navei, acesta ar fi putut aluneca si cadea in mare. Dupa ce a fost cautat peste tot la bord, comandantul navei a decis sa anunte disparitia navigatorului. Autoritatile din Grecia au receptionat semnalul radio si au declansat o ampla operatiune de cautare si salvare a navigatorului roman Ergen Besir. Timp de patru zile, nave rapide si elicoptere au patrulat si survolat zona in care se considera ca a cazut navigatorul. Din pacate, ieri, autoritatile grecesti au anuntat ca au suspendat cautarile deoarece sansele de supravietuire ale marinarului sunt de 1 la suta. Tocmai ca acest 1 la suta declarat de greci nu face decat sa arunce vaga banuiala ca marinarul ar supravietui. Sau cel putin asa este amagita familia lui.Premonitie sumbra in versuri
Ergen Besir terminase Institutul de Marina in anul 1986, dupa ce, in prealabil, absolvise in 1981 Liceul "Navrom" din Constanta. Timp de mai multi ani dupa absolvire, acesta a lucrat la bordul unor nave aflate in Santierul Naval Constanta, deoarece, pe vremea lui Ceausescu, din diferite considerente, i se ridicase dreptul la aviz. Evenimentele din decembrie au deschis calea spre afirmare a tanarului ofiter mecanic. In cadrul CNM Navrom, acesta a cunoscut frustrarile, dar si bucuriile vietii pe mare. Falimentul companiei amintite l-a adus si pe el, la fel ca si sutele de marinari ai companiei, in postura de a cauta o alta cale de a pleca pe mare. Compania "Metkar Shipping" i-a oferit posibilitatea de a se afirma in continuare. Timp de mai multi ani, acesta a navigat pe navele societatii amintite. Acasa il asteptau mereu o mama bolnava si o sora, acum in varsta de 21 de ani, care este paralizata. Amandoua traiau din banii pe care ii castiga Ergen pe mare. Sora lui, Cidem Narcis Braslasu, sufera de un handicap neuromotor grav, fiind imobilizata intr-un scaun cu rotile. Dar, in pofida acestui handicap, tanara a reusit sa scrie doua volume de poezii, unul in limba tatara, denumit "Copil fara copilarie", iar celalalt in limba romana, "Fir de iarba". Fatalitatea consta in faptul ca ultimul volum de versuri a fost sponsorizat chiar de fratele ei, Ergen. In mod normal, volumul trebuia sa fie tiparit in luna ianuarie a acestui an, dar el, dorind sa-i faca o surpriza placuta, prin sustinerea financiara din partea sa s-a reusit ca lucrarea sa fie tiparita in luna decembrie 2002. Ergen isi iubea extrem de mult sora si mama, la fel si ele. Acest ultim volum de versuri nu a putut fi insa citit de Ergen, deoarece Marea a hotarat asta. Curios, sau ca o premonitie, ultima poezie din volum se numeste "Adio". Coperta reprezinta un copac rupt in doua de o apa, poezia "Adio" facand referinta la o tragica despartire intre doi frati. Disparitia lui lasa o adanca disperare in sufletul celor doua femei, care refuza sa creada ca actiunea de cautare a lui Ergen a fost suspendata. Ele inca mai spera ca acesta traieste. Cu toate ca SLN, prin vocea lui Adrian Mihalcioiu, a asigurat familia ca va beneficia de "sacul marinarului", ajutor financiar acordat de agentia de asigurari Lloyd, cele doua femei spun ca banii nu-l vor inlocui niciodata pe Ergen. Oricum, demersurile pentru primirea de catre familie a banilor vor dura patru ani, conform legislatiei in domeniu, care spune ca, abia dupa patru ani, un navigator disparut poate fi declarat decedat.Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp