Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
04:38 23 11 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Inchirierea danelor 31-33, ultimul tun al conducerii Administratiei Portului

ro

16 Dec, 2004 00:00 2288 Marime text

Licitatie adjudecata pe promisiuni iluzorii

CN APMC este acuzata de trucarea licitatiei pentru concesionarea danelor 31-33 din Portul Constanta * Licitatia a fost adjudecata de o firma care are gajata aproape toata cifra de afaceri, insa a promis ca va investi peste 37 de milioane de euro pe o suprafata de numai 20.000 mp * La vedere, firma lucreaza pe capace de bere, insa presedintele comisiei de licitatie, Jorj Unciuleanu, a inclinat balanta in favoarea ei, pe baza unor promisiuni * Deloc intamplator, Jorj este prieten si coleg de vanatoare cu unul din patronii firmei castigatoare, Catalin Trandafir * De aceasta afacere nu este strain nici directorul general Gheorghe Moldoveanu

Romned Port Operator SA Constanta, unul din cei mai mari operatori portuari, reclama faptul ca licitatia organizata de Compania Nationala Administratia Porturilor Maritime SA Constanta pentru inchirierea danelor 31-33, a fost trucata de seful comisiei clc. Jorj Unciuleanu si directorul general Gheorghe Moldoveanu. Directorul general de la Romned, Sorin Greavu, a declarat pentru ZIUA ca societatea pe care o reprezinta a fost declarata necastigatoare, desi a avut din capul locului cea mai buna oferta financiara, din toate cele cinci acceptate de comisie. Cu toate acestea, APMC a oferit contractul pe tava unei firme cu datorii imense, doar pe baza unei declaratii pe proprie raspundere referitoare la asumarea unei halucinante investitii in terminalul de cereale. Scandalul licitatiei pentru inchirierea danelor 31-33 este in plina desfasurare, dupa ce si alti operatori portuari au reclamat in justitie modul fraudulos in care danele au fost scoase la licitatie, precum si aranjarea castigatorului. Intreaga poveste a inceput la data de 24 noiembrie a.c., cand la sediul APMC a avut loc deschiderea ofertelor. Desi documentatia pentru participarea la licitatie a fost achizitionata de 14 societati, in cele din urma doar cinci au depus ofertele, respectiv Global Operation SRL, United Shipping Agency SRL, Romned Port Operator SA, Vadeco SRL si Maria Trading SRL, toate din Constanta. Potrivit procesului verbal al licitatiei, semnat de membrii comisiei in frunte cu presedintele Jorj Unciuleanu, unul din directorii APMC, toti participantii au recunoscut integritatea si inviolabilitatea plicurilor care contineau ofertele. United Shipping Agencys SRL a oferit un pret de inchiriere de 16.600 euro/luna si a declarat pe proprie raspundere ca va realiza o investitie de 31.469.450 euro si un trafic de 1,8 milioane tone cereale. Romned a oferit 27.000 de euro/luna pentru inchiriere si s-a angajat la o investitie de 15 milioane de euro, la un trafic estimat la 0,8 milioane de tone de cereale. Vadeco a oferit 10.370 de euro/luna chirie, o investitie de 5 milioane de euro si un trafic de 0,9 tone, Global Operation, 7.427 euro/luna, la o investitie de 1556.500 euro si un trafic de 502.500 tone. In sfarsit, Maria Trading a oferit o chirie de 25.000 de euro si s-a angajat la o investitie de 6 milioane de euro si un trafic de 0,9 milioane de tone.Castigatorul a fost desemnat pe baza promisiunilorIn ciuda faptului ca singurul castig cert al CNAPMC realizat in privinta celor trei dane rezulta din pretul de inchiriere, componenta financiara si cea tehnica (referitoare la angajamentele pentru investitii si trafic) au avut o pondere egala in stabilirea punctajului final. Mai mult, "aritmetica" agreata de companie a generat o situatie cel putin aberanta, potrivit careia cel mai tare in promisiuni a avut in cele din urma castig de cauza. Astfel, dupa contabilizarea punctajelor obtinute, United Shipping Agency a fost declarata castigatoare a licitatiei, desi oferta financiara a acesteia a fost net inferioara celei depuse de Romned si de Maria Trading. Ceea ce a contat a fost promisiunea cvasielectorala privind realizarea unei investitii imposibile si a unui trafic cu mult peste posibilitatile pietei si capacitatea de principiu a celor trei dane. Mai mult, cu o rea-credinta de zile mari, presedintele comisiei de licitatie, Jorj Unciuleanu, nici macar nu a avut bunul simt de a verifica daca promisiunile vanatoresti ale firmei United Shipping Agencyes sunt garantate de performantele financiare obtinute de societate in ultimii trei ani. Un terminal de cereale ca soarele de pe cer, nu poate fi realizat cu promisiuni desarte, iar a da credit unor promisiuni de gen echivaleaza cu respectul suspect si ipocrit pe care i l-am da unui boschetar din sant care proclama ca va aduce imparatia cerului la el in comuna. Iar Jorj Unciuleanu tocmai a comis ipocrizia mentionata anterior intemeiata pe absenta oricaror clauze de reziliere a contractului in cazurile de nerespectare a ofertei tehnice de catre castigator.Jorj a oferit terminalul de cereale unui prieten de vanatoareFirma United Shipping Agencyes a fost infiintata in anul 1993, fiind detinuta de Catalin Trandafir si Mihai Felescu. Potrivit datelor existente pe site-ul oficial al Ministerului Finantelor Publice, societatea a realizat in anul 2001 o cifra de afaceri de 52,3 miliarde lei si un profit net de 3,2 miliarde lei. In 2002, United Shipping Agencyes a derulat 64,26 miliarde lei la un profit net de 0 lei, iar in 2003, 85,58 miliarde lei la un profit net de 2,7 miliarde de lei. Ultimii trei ani au fost marcati de acumularea unor datorii si pierderi interesante, care ar fi trebuit sa atraga atentia organizatorilor licitatiei. Astfel, in 2001, datoriile erau de 30 de miliarde, in 2002 de 64,26 miliarde, iar in 2003 de 84,84 miliarde. Aproape toata cifra de afaceri a firmei este gajata catre creditori, insa acest fapt nu a impiedicat-o sa promita ca va investi 37 de milioane de euro (in conditiile in care nu obtine la vedere nici macar o zecime din aceasta suma), ba chiar sa-si adjudece licitatia in baza acestei activitati pe capace de bere. Pe de alta parte, United Shipping are in derulare un alt contract de inchiriere cu APMC pentru o dana in portul Constanta Sud specializata in cereale. Avand in vedere acest amanunt, Romned suspecteaza castigatoarea licitatiei de faptul ca si-ar putea transfera toate activitatile din Constanta Sud in danele 31-33 in vederea sustinerii unei parti din traficul asumat. Dar chiar si in aceste conditii, traficul de 1,8 milioane de tone este nerealist. Mai mult, intentia lui Jorj Unciuleanu si Gheorghe Moldoveanu de a oferi danele in baza unor promisiuni fade este dovedita de existenta acestei conditii tehnice. La limita, un operator nu poate sa dicteze naturii si producatorilor agricoli sa aiba o productie constanta, pe baza careia sa-si asume un angajament de aceasta factura. Jorj Unciuleanu trebuia sa elimine United Shipping de la licitatie, in baza conditiilor impuse prin caietul de sarcini. Nu a facut-o, poate si pentru faptul ca de unul din actionarii firmei declarate fraudulos castigatoare a licitatiei il leaga o prietenie veche. Jorj este partener de vanatoare cu Trandafir Catalin. Relatia dintre cei doi este de notorietate publica, motiv pentru care Unciuleanu trebuia sa-si delege atributiile de presedinte al comisiei de licitatie unui alt coleg.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii