Intrunire pe tema Codului ISPS la ANR
Intrunire pe tema Codului ISPS la ANRSecuritatea navelor, preocupare a comunitatii europene
Inscriindu-se pe linia activitatilor desfasurate in ultimii ani pentru prevenirea actelor de terorism, la sediul ANR a avut loc, sub patronajul UE, o intrunire la care au participat specialisti pe probleme de securitate din Germania * Principalele probleme discutate au fost stadiul implementarii Codului ISPS in Germania, problemele cu care s-au confruntat, in aceste sens, autoritatile desemnate pe linie de securitate si realizarea unei comunicari mai eficiente intre autoritati #
Tragedia abatuta asupra Statelor Unite la 11 septembrie 2001 a generat necesitatea adoptarii de masuri suplimentare pentru indepartarea, pe viitor, a atacurilor teroriste. Dat fiind, ca alaturi de aparatele de zbor, si navele pot fi supuse oricand unor astfel de pericole, de a fi atacate, capturate si ulterior folosite in scopuri teroriste, IMO a demarat o intensa activitate al carei scop final a fost modificarea Conventiei SOLAS 1974, amendata si a procedat la crearea Codului ISPS, intrat in vigoare la 1 iulie 2004. Raspunzand solicitarilor comunitatii internationale si incadrandu-se in termenele prevazute de aceasta, dupa adoptarea regulilor si Codului ISPS, statul roman a adoptat Ordonanta de Urgenta nr. 80, din septembrie 2003, privind Aprobarea Normelor Metodologice de implementare a Codului International pentru Securitatea Navelor si a Facilitatilor Portuare. In acest sens, Autoritatea Navala Romana, ca autoritate de stat in domeniul sigurantei navigatiei, depune eforturi in vederea alinierii la standardele europene, implicandu-se, alaturi de celelalte state europene, in actiunile de identificare a modalitatilor de asigurare a Securitatii Navelor si a Facilitatilor Portuare. Pentru aceste considerente, la sediul ANR o intalnire sub patronajul U.E., intrunire la care au participat specialisti din Germania, respectiv DirckSchwardmann pentru consiliere in implementarea legislatiei, Michael Putschke pentru certificari - conducatori ambarcatiuni si Johannes Solger pentru reglementari trafic. Reprezentantii Administratiei Federale a Apelor si Navigatiei si ai Ministerului Transporturilor din Bonn, autoritatea responsabila cu implementarea si controlul prevederilor ISPS in Germania au prezentat modul in care a fost implementat Codul ISPS in legislatia germana. In scopul asigurarii securitatii in porturi, a securitatii navelor maritime si a apelor interioare, Administratia Federala a Apelor si Navigatiei a fost impartita in 3 directii de securitate, fiecare cu atributii proprii.Punctul de contact unic centralizeaza informatiile
Dat fiind faptul ca exista pericolul ca informatiile privind securitatea sa ramana izolate si necoordonate intre ele, participantii la intrunire au ridicat problema necesitatii unui Punct de Contact unic, unde toate aceste informatii sa fie stranse. Acest Punct de Contact, in Germania, este Centrul de Coordonare pentru Salvarea Maritima. Informatiile de securitate receptionate sunt transmise, direct de nave, la punctele VTS din porturi, prin Sistemul de identificare automata, ca parte a unui Sistem complet de comunicare date, aflat in prezent in curs de realizare. Problema principala intampinata in procesul de implementare a Codului ISPS in Germania, consta in realizarea unui sistem eficient de comunicare intre toate aceste autoritati si politia portuara si/sau terestra. Sens in care se are in vedere incheierea unor protocoale de cooperare-actiune. In continuare au fost prezentate stadiile de implementare a masurilor de securitate in porturile din Germania unde, in functie de specificul fiecarei facilitati portuare, sunt propuse unele masuri pentru asigurarea diferitelor nivele de securitate. Exemplul cela mai elocvent sunt terminalele de containere din Bremenhaven, terminalele de pasageri din Hamburg si terminalele de ferry-boat de la Marea Baltica, care imbraca aspecte diferite de masuri de securitate si unde, in ultima perioada, s-au facut investitii enorme. Specialistii prezenti la intrunire au discutat, apoi, prevederile legislatiei europene, preluate de legislatia germana, subliniind importanta celor doua reguli ale Comisiei Europene referitoare la implementarea Codului ISPS la nivel european.Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp