Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
23:09 23 11 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Japca la transportul urban din Medgidia

ro

12 Dec, 2002 00:00 1126 Marime text

Multi oameni saraci circula pe jos prin oras

Viceprimarul Marius Iordache recunoaste ca lucrurile nu ar trebui sa stea asa * Multi locuitori nu isi permit sa mearga cu microbuzele particulare si o iau pe jos, in lipsa alternativei * In prezent, nu exista abonamente pentru categoriile defavorizate, ci doar 64 de firme independente una de alta * In lipsa controalelor, evaziunea fiscala e la ordinea zilei * Primaria a pregatit un proiect pentru anul 2003

Pentru a se deplasa prin oras, locuitorii Medgidiei au la dispozitie serviciul de microbuze. Ei le numesc, simplu, maxi-taxi. Cateva zeci de masini strabat orasul, pe arterele principale sau pe stradute, urcand si coborand mereu colinele pe care e ridicat fostul targ turcesc, de unde are si numele actual. Pentru cinci mii de lei, poti merge de la Posta la Intim sau de la Ciment la IMUM. Adica poti strabate tot orasul. Pentru cei mai multi dintre locuitorii urbei, cinci mii de lei reprezinta multi bani. E vorba in special de categoriile defavorizate sau cele care ar trebui sa se bucure de subventii din partea primariei - pensionari, elevi, veterani de razboi. "In Medgidia sunt multi oameni fara resurse financiare. Mai ales dupa ce IMUM si Romcim si-au redus numarul de angajati, numarul somerilor a crescut foarte mult, celelalte ramuri de activitate nereusind sa ii absoarba. De aceea avem multe persoane asistate social, ma refer la ajutorul social sau la alte tipuri de indemnizatii", recunoaste viceprimarul municipiului, Marius Iordache. In prezent, acesti oameni nu beneficiaza de nici un fel de reducere la transportul urban. Pentru ca nu isi permit sa plateasca cinci mii de lei, ei merg pe jos, strabatand uneori tot orasul.

Haiducii de la maxi-taxi

Inainte de 1989, transportul in oras era realizat de Intreprinderea Judeteana de Transport Local. In anul 2000, societatea s-a privatizat si si-a schimbat numele in "Transauto", care a dat faliment in 2001. Autobuzele invechite, de fabricatie romaneasca, care abia se tarau, nu au putut face fata microbuzelor particulare. Din anul 2001, au ramas pe piata doar cele 64 de firme private care asigura transportul local. Acestea au primit licenta de la primarie in conditiile in care firma era din Medgidia, masina era in stare buna de functionare si avea sofer profesionist. Aici nu exista insa nici o asociatie si fiecare e pe cont propriu. De aceea, masinile nu merg dupa nici un orar, iar traseul e, uneori, la voia intamplarii ori se schimba pe parcurs, dupa bunul plac al soferilor sau dupa solicitarea clientilor. De cele mai multe ori, taxatorii nici nu dau bilete calatorilor si totul e la voia intamplarii. Cat despre controale, acestea au fost foarte putine, "nu atat de des asa cum ar fi trebuit", dupa cum afirma chiar viceprimarul. Cel mai mult au de suferit, asa cum spuneam, pensionarii, elevii si navetistii, care nu se mai pot bucura de nici un fel de reducere de genul abonamentelor care existau atunci cand exista societatea de transport de stat. Viceprimarul Marius Iordache ne-a declarat ca in luna septembrie a fost efectuat un studiu de fezabilitate pentru infiintarea unei asociatii a transportatorilor locali din Medgidia, care va stabili un grafic al curselor, biletele vor fi procurate dintr-o singura cursa si se va gasi o solutie de subventie din partea primariei pentru categoriile defavorizate. Acest lucru se va intampla in cursul anului 2003. Pana cand aceste proiecte vor deveni realitate, transportul urban din Medgidia va fi unul "haiducesc", lucru recunoscut chiar de viceprimarul municipiului.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii