Lafarge Romcim este amendat de Garda de Mediu pentru emisii cu agenti poluatori
Lafarge Romcim este amendat de Garda de Mediu pentru emisii cu agenti poluatoriCel mai mare producator de ciment recidiveaza in incalcarea legislatiei de mediu
Dupa publicarea materialului in ziarul "ZIUA de Constanta", intitulat "Medgidia sub atacul cocs-petrolului si clincherului", in cursul lunii aprilie, comisarii Garzii de Mediu Constanta au descins in danele de operare a clincherului si cocs-petrolului din Portul Medgidia * Scopul a fost de a verifica cele relatate de catre reporterii nostri * Situatia expusa in paginile ziarului a fost calificata ca fiind reala si similara cu cea din Portul Constanta * Muntii de cocs-petrol si clincher care sunt manipulati in danele din Portul Medgidia sunt expusi factorilor meteorologici care contribuie la raspandirea pe arii extinse a pulberilor respirabile * Pe traseul urmat de catre acesti doi factori poluanti, cocs-petrolul si clincherul, pe timpul operarii si transportului se produc pierderi repetate care dauneaza mediului inconjurator: apa, aer, sol * Prin urmare, pentru ca in Portul Medgidia nu s-au luat masuri de catre Lafarge Romcim pentru retinerea poluantilor in zona de tranzit, comisarii de mediu au sanctionat producatorul de ciment cu 75 milioane de lei * Anul trecut, Lafarge Medgidia a trebuit sa mai plateasca o alta sanctiune de 25 milioane de lei pentru efectuarea unor lucrari de dezmembrare-dezafectare a unor instalatii fara acord de mediu
In urma sesizarilor populatiei din Medgidia, am publicat in luna aprilie un amplu articol intitulat "Medgidia sub atacul cocs-petrolului si clincherului". Norii de praf negru-cenusiu degajati in zona fabricii de ciment au ingrijorat locuitorii orasului. Comisarii Garzii de Mediu din Constanta s-au autosesizat si au descins in danele de operare a clincherului si cocs-petrolului din orasul cu pricina. Cele constatate la fata locului de catre oficialii Autoritatii Nationale pentru Control, respectiv comisarii de mediu, au fost similare cu cele relatate de catre cotidianul nostru, informatii obtinute in urma unei investigatii la fata locului. In zona Portului Medgidia este o situatie similara cu cea din Portul Constanta, unde sunt operate clincherul produs de Lafarge Romcim Medgidia si materia prima importata de acesta, necesara fabricarii cimentului, si anume cocs-petrolul, in conditii mai mult decat improprii protectiei mediului inconjurator. Cei care isi desfasoara activitatea in danele de operare ale Portului Medgidia se plang din aceleasi motive ca si cei din portul constantean: cantitati insemnate de pulbere respirabila circula in voie in imprejurimile depozitelor de ciment, clincher si cocs-petrol. O echipa a cotidianului "ZIUA de Constanta" a incercat sa parcurga traseul clincherului si cocs-petrolului, dinspre si inspre producatorul de ciment. Destinatia finala a fost Portul Medgidia, locul in care se tranziteaza si se depoziteaza temporar cantitatile masive de materie prima sau produs finit rezultate de la Lafarge Romcim Medgidia. Traseul urmat de pulberea de cocs-petrol importata de producatorul de ciment si utilizata la fabricarea clincherului prin procesul de sinterizare este destul de sinuos, trecand prin mai multe "maini". Prima dintre acestea este descarcarea-incarcarea in Portul Constanta, prin intermediul SC Minmetal SA, a importurilor de cocs-petrol. Urmatorul pas este transportul pe canal, in barje, spre Portul de la Medgidia. De aici, odata descarcat, cocs-petrolul este depozitat o perioada de timp pe platforme in aer liber, de unde asteapta sa fie incarcat in autobasculante si dus la fabrica de ciment. Inca de la prima halta, Portul Constanta, apar problemele referitoare la modul de depozitare a cantitatilor imense de materie prima, respectiv cocs-petrol. Acesta este depozitat in halde amenajate in aer liber, la voia fiecarei rafale de vant, indiferent de intensitate. In ceea ce priveste incarcarea si transportul pana la Medgidia, acesta se face neprotejat, in conditii precare, cu utilaje depasite moral, dar functionabile. Incarcarea se face in barje descoperite, care se deplaseaza pe calea apei, de-a lungul canalului navigabil pana in Portul Medgidia. Aici sunt inca o data descarcate si depozitate in aer liber, in conditii identice cu haldele din Portul Constanta. Mai departe, autobasculantele, incarcate pana la refuz, una cate una, urmaresc traseul cu destinatia Lafarge Romcim Medgidia. In fiecare din aceste halte si de-a lungul traseului exista pierderi pe sol in urma manevrelor efectuate cu acest tip de materie prima. Pe fiecare dintre drumurile de acces si in porturi s-a depus o patura consistenta de cocs-petrol sau clincher, care, odata inhalat de catre populatie sau de catre manipulanti intr-o perioada mai mare de timp, devine un promotor al cancerului. Muncitorii de la Medgidia au afirmat ca, in urma cu doi ani, existau in dotare masti de protectie impotriva pulberilor care circula liber in aer, iar despre sporuri de toxicitate sau portii zilnice de apa minerala sau lapte nici nu poate fi vorba. Acesta este doar unul dintre aspectele negative ale activitatii Lafarge in zona, alaturat de poluarea masiva cu materii prime a Dunarii in timpul transportului efectuat cu barje.Drept raspuns la toate aspectele semnalate de catre cotidianul nostru, Garda de Mediu a dispus verificarea tuturor acestora, chiar daca s-a realizat la doua saptamani dupa publicarea articolului. Niciodata insa nu este prea tarziu, iar concluzia trasa de catre comisari a fost urmatoarea: sanctionarea SC Lafarge Romcim SA "Cimentul Medgidia" cu amenda in valoare de 75 milioane lei, pentru neluarea masurilor adecvate in scopul retinerii poluantilor, in zona de operare- Port Medgidia. Nu este prima amenda primita pentru incalcarea legislatiei de mediu. Anul trecut, Lafarge Medgidia a trebuit sa plateasca o alta sanctiune de 25 milioane de lei pentru efectuarea unor lucrari de dezmembrare-dezafectare a unor instalatii fara acord de mediu.Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp