Magistrala Neagra
Magistrala NeagraSpecialistii lu` Peste anunta ca pe canal ar fi curs titei
Comisarii Garzii de Mediu isi bat joc de membrii Comandamentului judetean pentru siguranta transportului produselor petroliere prin conducte * Conform declaratiilor publice facute de comisarul Ion Boruz, in Canalul Dunare - Marea Neagra s-ar fi scurs de la inceputul verii peste o mie de tone de titei, desi nimeni nu a vazut nici macar o pata de hidrocarburi in acest timp * Afirmatiile lui Boruz au fost demontate de reprezentantul Conpet, Gheorghe Rucareanu, care spune ca, daca s-ar fi intamplat asa ceva, zona ar fi trebuit sa fie declarata calamitata, pentru ca s-ar fi produs un dezastru ecologic * Potrivit specialistilor, intr-o asemenea situatie, pe canal ar fi trebuit sa existe o pelicula de cel putin doi centimetri grosime, pe intreaga sa lungime de 64 de kilometri, de la Agigea la Cernavoda * Tot daca ar fi adevarat, atat Dunarea, cat si litoralul maritim ar fost negre din cauza titeiului, iar fauna si flora ar fi disparut aproape complet
Vizita secretarului de stat din cadrul Ministerului Mediului, Petre Lificiu, efectuata la Constanta in week-end-ul trecut, a atras dupa sine o serie de reactii ale autoritatilor constantene vizavi de situatia generata de concluziile trase de acesta. Primii luati in suturi au fost cei de la Garda de Mediu Constanta, imputandu-li-se faptul ca nu ar actiona prompt in situatiile societatilor comerciale din Portul Constanta care sunt considerate ca fiind puternici factori poluatori. Scandalul infiltratiilor masive de produse petroliere in straturile adanci ale solului orasului Constanta se pare ca tinde sa atinga cote neprevazute, mai ales ca, pe zi ce trece, cei in tema fac publice din ce in ce mai multe amanunte picante legate de acest fenomen. Ieri dimineata, in cadrul unei intalniri a Comandamentului pentru paza conductelor magistrale de petrol, consilierul Garzii de Mediu Constanta, Ion Boruz, a declarat ca aproximativ 1.000 de tone de produs petrolier provenit dintr-o conducta sparta a Conpet s-au scurs, in ultimele doua luni, in Canalul Dunare - Marea Neagra, in zona localitatii Ovidiu, pana acum neputand fi localizata fisura din conducta respectiva. Boruz a mai spus ca titeiul a fost recuperat cu ajutorul unor instalatii speciale si ca se lucreaza in continuare pentru a opri scurgerea produsului petrolier in canal. Potrivit lui Boruz, fisura s-a produs in timpul verii, perioada in care au fost facute baraje din pamant si au fost sapate mai multe puturi de colectare. Tot acesta a afirmat ca, in urma unor discutii dintre reprezentantii Garzii de Mediu si cei din conducerea Conpet, s-ar fi obtinut acordul celor din urma pentru oprirea, in cursul acestei saptamani, a pomparii de produs petrolier prin conducta care face legatura intre Oil Terminal si Petromidia, in vederea repararii avariei. Oprirea pomparii se va face doar daca nu se va reusi totusi depistarea locului in care se afla asa-zisa fisura.De ce asa de tarziu?
Confirm declaratiilor lui Boruz, fenomenul scurgerii de produs petrolier in Canalul Dunare - Marea Neagra dureaza inca din vara ce a trecut. Deja multa lume a inceput sa se intrebe: "Cum de este posibil ca abia acum sa se solicite oprirea pomparii de combustibil?", sau "De ce nu a fost luata aceasta masura imediat ce a fost constatata avaria?", sau "Oare nu cumva se cauta o explicatie vizavi de pierderile masive (furturi) din conductele Compet?". Cert este ca pentru unii este mai simplu sa spuna ca titeiul s-a pierdut asa... pur si simplu intrand in pamant sau, ca in cazul nostru, sa fie deversat in apele Canalului, situatie care, daca ar fi fost reala, ar fi reprezentat un cataclism ecologic cu urmari inimaginabile pentru mediul inconjurator. Oricine isi poate inchipui ce ar fi insemnat ca peste 1.000 de tone de petrol sa fi fost deversate in apa Canalului Dunare - Marea Neagra. Ar fi fost un dezastru ecologic total si cu efecte fara precedent. Potrivit specialistilor, intr-o asemenea situatie, pe suprafata apei din Canal ar fi trebuit sa existe o pelicula de petrol de cel putin doi centimetri grosime, pe intreaga sa lungime de 64 de kilometri, de la ecluza Agigea la cea din Cernavoda. Si, bineinteles, consecintele s-ar fi tinut lant, adica atat Dunarea, cat si litoralul maritim ar fi fost poluate masiv cu titei, iar fauna si flora ar fi avut rau de suferit.Mitul spulberat
In cadrul sedintei de ieri a Comandamentului pentru paza conductelor magistrale, a fost de fata, pe langa Ion Boruz, si Gheorghe Rucareanu, reprezentantul zonal al Conpet. In timpul discutiilor, Rucareanu nu a intervenit pentru a combate ideile expuse de catre Boruz vizavi de cele o mie de tone de titei pierdute pe apa sambetei. Cum chestiunea celor "o mie de tone" ni s-a parut complet exagerata si, considerand ca acest lucru ar putea fi o "gogorita" scapata de Boruz, l-am contactat direct pe reprezentatul Conpet pentru a-i afla parerea sau, eventual, sa ne confirme soliditatea ipotezei emise de comisarul Garzii de Mediu. Asa cum de fapt ne-am si asteptat, Rucareanu ne-a spus: "Nu este, domnule, posibil asa ceva... 1.000 de tone de titei in apa Canalului este de neconceput... este o aberatie". Probabil ca, din jena pentru comisarul Boruz, Rucareanu a preferat sa taca. Tot Rucareanu ne-a spus ca daca intr-adevar s-ar fi intamplat o tragedie de acest gen, intreaga zona poluata ar fost declarata imediat ca fiind "calamitata" in urma unui dezastru ecologic.Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp