Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
01:01 25 11 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Marinari romani condamnati la moarte

ro

30 Jan, 2004 00:00 3921 Marime text

Disparitii misterioase ale navigatorilor romani de la bordul navelor straine

Inca un navigator roman a fost dat disparut de la bordul vaporului pe care naviga * Acesta este cel de-al saselea caz de disparitie in ultimele doua luni * Radu Sandu, ajutor mecanic la bordul navei "Sea Trader", a fost dat disparut de la bord in timp ce vasul se afla in mars * Acest ultim eveniment a creat deja o situatie alarmanta mai ales pentru liderii Sindicatului Liber al Navigatorilor * Situatia este cu atat mai suspecta cu cat, la nivel mondial, disparitiile misterioase de la bordul navelor au in top marinari romani, urmati de bulgari si ucraineni * Se presupune ca navigatorii romani, in general, fac subiectul unor puternice aversiuni din partea celorlalti marinari de alte nationalitati, mai ales pentru faptul ca sunt net superiori din punct de vedere profesional * SLN incearca in prezent sa favorizeze contactul cu navigatorii aflati in strainatate, in voiaje pe mare, construind un site pe Internet * SLN avertizeaza marinarii ca orice suspiciune legata de atmosfera din cadrul echipajelor mixte sa fie comunicata cat mai rapid

Un marinar roman a disparut, in urma cu o saptamana, de la bordul unui vas strain care naviga in apropiere de portul Miami din Florida, Statele Unite ale Americii. Radu Sandu, in varsta de 45 de ani, era ambarcat la bordul tancului petrolier "Sea Trader", sub pavilion Cayman Island, in functia de ajutor ofiter mecanic. In dimineata zilei de 22 ianuarie, la ora 5.30, a fost constatata lipsa de la bordul navei a lui Sandu Radu. Acesta efectua in compartimentul masini al navei cartul 00-04, dar lipsa lui a fost constatata de un coleg din cartul 04-08, in momentul schimbarii carturilor. Ciudat este faptul ca aceasta constatare a fost facuta la ora 05.30, adica la o ora si 30 de minute dupa ce trebuia sa se faca schimbul in mod normal. Echipajul tancului petrolier pe care Sandu Radu fusese ambarcat era format din opt marinari, sapte dintre acestia fiind din Bahamas, singurul roman de la bord fiind Sandu Radu. Dupa constatarea disparitiei marinarului, echipajul a anuntat prin radiotelefon armatorul, acesta fiind compania "Marin Tanker Service" din Miami - Florida. Acesta din urma a alertat Garda de Coasta, in vederea inceperii cautarilor. Timp de doua zile, nave ale Garzii de Coasta americane si elicoptere speciale au survolat zona in care se afla vasul la ora raportarii disparitiei. Cautarile au ramas pana la urma fara nici un rezultat, acestea fiind intrerupte la sfarsitul saptamanii trecute si reluate in cursul diminetii de luni, 26 ianuarie. Miercuri, 28 ianuarie, s-a renuntat definitiv la actiune, corpul marinarului nefiind gasit. Familia marinarului disparut a fost contactata de armatorul vasului si anuntata de disparitia lui Sandu Radu. Liderul SLN, Adrian Mihalcioiu, a contactat telefonic armatorul navei, acesta din urma informand ca ancheta in cazul disparitiei marinarului roman ar fi fost declansata abia in cursul zilei de ieri, cand nava a putut acosta intr-un port din zona de tranzit. In urma inspectarii cabinei marinarului disparut organele de cercetare americane au descoperit ca echipamentul de salvare era neatins, nu s-a gasit nici un indiciu vizavi de o presupusa sinucidere, adica vreo scrisoare sau vreun bilet din care sa fi reiesit vreo intentie de aceasta natura. Cum in cazul disparitiilor pe mare victimele sunt declarate decedate abia dupa patru ani de zile, familia lui Sandu Radu va putea intra in posesia despagubirilor ITF, denumite in termen generic "sacul marinarului", abia dupa patru ani. Daca intre timp cadavrul acestuia va fi descoperit, situatia se simplifica. Autoritatile vor dispune intocmirea formalitatilor de despagubire a familiei victimei si in cazul in care nava de la bordul careia a disparut era asigurata.

Sase disparuti in doar doua luni

In opinia lui Adrian Mihalcioiu, reprezentatul Federatiei Internationale a Transportatorilor pentru Romania, aceasta ultima disparitie reprezinta un important semnal de alarma in breasla navigatorilor romani. In ultimele doua luni, au disparut de la bordul navelor straine nu mai putin de sase marinari romani. Mihai Lungu, Ion Ungureanu, Aurelian Radulescu, Ion Zamfir, Nicolae Badila si, acum, Sandu Radu sunt cei care, in conditii cel putin ciudate, au fost declarati ca disparuti de la bordul navelor straine. Toti cei declarati disparuti au detinut functii variate, acestia fiind comandant de nava, motorist, timonier, sef de echipaj si ajutor ofiter mecanic. In general, la bordul navelor care navigheaza sub pavilioane straine, in echipajele mixte formate din marinari de nationalitati diferite exista o atmosfera nu prea relaxanta. Echipajele formate in special din marinari de nationalitate filipineza, croata, sau greaca sunt cele mai agresive. Navigatorii romani, mult mai experimentati si mai pregatiti din punct de vedere profesional decat ceilalti navigatori, devin adesea tinta invidiei generale a restului echipajului. Totodata, in mare masura, navigatorii romani navigheaza pe bani putini, munca depusa fiind mult mai calitativa decat a celorlalti marinari straini. In acest mod, tensiunile apar in momentul in care reprezentantii armatorilor aflati la bordul navelor compara pe fata membrii echipajelor in functie de retributie si calitatea muncii depuse. In acest mod, romanii devin vulnerabili si, dupa cum am vazut, cad victime. Un alt punct de vedere il mai constituie si faptul ca piata muncii marinarilor la nivel international a fost defectata de catre romani, acestia prestand munca de calitate pentru salarii mult mai mici. Acest fapt a deranjat in mare masura sindicatele filipineze, croate, poloneze si grecesti, carora nu le convine ca armatorii au inceput sa prefere serviciile marinarilor romani. Pe langa romani, aceeasi soarta o mai au si marinarii bulgari si ucraineni. O alta parere se refera la faptul ca la bordul unor nave se petrec activitati de contrabanda cu diferite feluri de marfuri, iar intrusii, potentiali turnatori, sunt efectiv eliminati fizic.

Masuri de precautie

Alarmati de amploarea acestui fenomen tragic, SLN a initiat o formula de contact care, din foarte multe privinte, ar putea fi extrem de eficienta. Este vorba despre un site pe Internet special construit pentru marinarii romani aflati in voiaje internationale la bordul navelor straine. Prin intermediul acestui site, navigatorul poate trimite mesaje fara ca acestea sa poata fi cenzurate de comandantii de nave sau de alte persoane, posibilitatea transmiterii acestor mesaje fiind multipla in toate porturile de escala din lume. WWW.SLNITF.ORG.RO este adresa acestui site. Sfatul celor din SLN este ca navigatorii romani sa transmita orice suspiciune in privinta echipajelor sau a anumitor membri de echipaj care ar putea sa concure la compromiterea sigurantei personale, indiferent prin ce metode, fie telefonia, corespondenta sau mesajele telex - Standard C, M sau A. Totodata, SLN sfatuieste marinarii romani sa evite izolarea la bordul navelor, precum si orice fel de altercatie, fie ea si verbala, cu ceilalti membri ai echipajelor. O perioada asemanatoare cu cea din ultimele doua luni de zile s-a mai inregistrat in cursul lunilor noiembrie 1999 - aprilie 2000, cand au disparut in mod misterios de la bordul navelor nu mai putin de sase navigatori romani.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii