Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
02:29 23 07 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Marinari romani, "prizonieri" pe o nava eliberata

ro

10 Mar, 2003 00:00 1122 Marime text

Cosmarul navigatorilor continua

Sapte romani rabda de luni de zile, fara mancare si apa, in Sicilia

Presa siciliana de ieri relateaza drama celor sapte marinari romani de pe nava "Sara", ramasi de luni intregi fara bani si provizii, in portul Gela, dupa ce vasul lor a fost scos de sub sechestrul instituit de autoritatile italiene in legatura cu un presupus caz de terorism international. "La Sicilia" relateaza - in editia electronica de duminica - ca, in 11 iunie 2002, nava "Sara" a plecat din Portul Constanta spre Casablanca. Ajunsi in portul marocan in 15 iulie, comandantul navei a primit ordin din partea armatorului sa primeasca la bord 14 pakistanezi, care aveau documente atestand calitatea lor de marinari. "M-a intrigat numarul destul de mare al acestora, dar, in conditiile in care cerusem completarea echipajului, nu m-am ingrijorat", declara comandantul Sorin Adrian Pop (aflat de 15 ani la carma navei), citat de "La Sicilia". In 18 iulie anul trecut, nava incarcata cu 1,8 tone de plumb a ridicat ancora spre Tunisia. In timpul calatoriei, insa, comandantul si-a dat seama ca pakistanezii nu erau marinari. Armatorul i-a propus sa ii debarce pe straini imediat ce ajung in apele internationale, dar comandantul a refuzat, aratand ca aceasta reprezinta un act ilegal si periculos, scrie sursa citata. Dupa ce "sare" peste o escala in Tunisia si una in Malta, comandantul reuseste sa acosteze in portul Gela, invocand o avarie. "Abia atunci m-am simtit in siguranta", afirma Pop. Dar problemele abia atunci incep: magistratura il crede pe comandant si dispune sechestrarea navei. Potrivit "La Sicilia", armatorul Dimitris Kokkos (un cetatean grec rezident in Romania) isi pierde urma, de teama sa nu fie implicat in ancheta, si lasa nava in voia soartei. In ianuarie anul acesta, nava a fost scoasa de sub sechestru, dar marinarii nu au scapat de necazuri. Publicatia siciliana relateaza ca echipajul nu are carburant pentru a ajunge in Libia: marinarii nu au mai primit nici un ban din iunie, iar proprietarul libian al incarcaturii (ca si reprezentantii sindicatului international al marinarilor, membru al ITF) refuza sa acopere costurile de deplasare. Comandantul navei a renuntat la serviciile avocatului ITF, care a cerut pentru prestatia sa un onorariu de 10.000 de dolari, sustine "La Sicilia". "Zece mii de dolari pentru patru telefoane?!", spune comandantul Sorin Adrian Pop, adaugand ca nici de la Consulatul roman in Italia nu a primit vreun semn de viata. "Din punct de vedere fizic, ne simtim destul de bine, iar aceasta gratie bunavointei comandantului capitaniei portului Gela, Politiei italiene de frontiera, Finantelor si celor care lucreaza in port. Ei sunt cei care au grija de soarta noastra si nu le pot spune decat "Multumesc", caci altfel nu-i pot rasplati", spune comandantul navei "Sara". Dupa ce au inaintat autoritatilor locale o motiune cerand sprijin, marinarii romani s-au intalnit cu un reprezentant al comunistilor italieni. Acesta a venit la bord, unde a gasit o situatie cu adevarat disperata. Pentru a economisi carburantul necesar generatoarelor electrice, marinarii pornesc motoarele la 10.30 si le opresc la 12.00, dupa ce au terminat de gatit, pentru a le porni iar intre orele 19.00 si 23.00. Noaptea, marinarii stau pe intuneric si in frig, iar pentru ca nu mai au ce fuma, unii isi fac tigari din foi de carte umplute cu ceai. Familiile ii contacteaza pe marinari doar o data pe luna, pentru ca singurul telefon celular aflat la bord este incarcat doar din cand in cand, prin mila operatorilor portuari, relateaza publicatia italiana. Unul dintre marinari a relatat ca sotia lui a vandut masina pentru a-l putea suna, iar, din acelasi motiv, parintii altor navigatori si-au facut datorii imposibil de platit. Potrivit "La Sicilia", la Gela era asteptat sa soseasca avocatul comerciantului libian pentru un acord (cererea echipajului este de 85.000 de euro), dar acesta nu a ajuns inca. Reprezentantul legal al marinarilor de pe "Sara" este acum avocatul Lucio Greco, din Gela, care l-a contactat pe reprezentantul comerciantului libian si a inceput noi tratative. In cazul in care discutiile (care ar trebui sa aiba loc marti) nu vor aduce o rezolvare a situatiei, nu mai ramane decat ca Sorin Adrian Pop, comandantul navei, sa ceara magistraturii italiene ca nava si incarcatura sa fie din nou sechestrate, pentru a fi vandute integral, mai precizeaza "La Sicilia".
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii