Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
08:11 24 11 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Marinarii turbo-diesel

ro

08 Jul, 2003 00:00 886 Marime text

Calatorie cu peripetii la bordul fregatei "Marasesti"

Hrana marinarilor de la bordul fregatei romanesti a fost contaminata cu motorina * Nava a pornit in aplicatie cu diferite probleme tehnice # Tancurile de combustibil au fost umplute la refuz cu motorina si s-au fisurat * In permanenta, racitoarele motoarelor principale au avut mari pierderi de apa dulce * Apa dulce la bordul fregatei a fost rationalizata

Duminica, echipajul fregatei "Marasesti" a fost primit cu flori si cu lacrimi de fericire de catre familiile si prietenii lor. Bastimentul se intorcea cu bine dintr-o grea aplicatie militara. Dupa acostare au aparut si primele "impresiile de calatorie". Dornici de refulare si de chefuri prin carciumile din Constanta, marinarii si-au spus naduful pe unde au apucat.Din discutiile aprinse la un pahar de bere am aflat destule situatii picante. Oficial, cu siguranta ca nimeni nu va confirma cele povestite de marinarii cheflii, deoarece, la nivelul inaltelor structuri militare din Marina Romana, cazul "Marasesti" este un subiect tabu. Reparatiile facute in fuga in santier au fost facuta la limita, multe din lucrarile ce trebuiau efectuate au fost realizate netemeinic, din cauza crizei de timp. Inca din primele momente de la parasirea santierului, "Marasestiul" a avut de-a face cu un mic incendiu de natura electrica, in timpul caruia au ars mai multi metri liniari de cabluri electrice. Asta se petrecea in timp ce fregata se indrepta catre cheul danei zero unde trebuia sa imbarce munitia necesara in aplicatia unde urma sa plece. Marsul de la Constanta catre Ucraina a decurs surprinzator de bine, doar ca cele doua zile de rada din portul de destinatie au scazut putin moralul marinarilor.

Alimente cu gust de motorina

Pe timpul manevrei de alimentare cu combustibil usor ce s-a efectuat in tara, tancurile de combustibil au fost puternic presate, aparand fisuri la baza acestora. Un asemenea tanc de motorina fisurat este pozitionat in dreptul compartimentului cambuzei de alimente. Cele doua compartimente sunt separate printr-un spatiu special, denumit in termeni tehnici marinaresti "coferdam". Cum cambuza avea orificiile de scurgere a condensului sau a altor reziduuri care corespundeau chiar in coferdam, motorina scursa din fisurile tancului de motorina a inundat efectiv cambuza cu alimente, contaminand o mare parte din hrana marinarilor. Astfel, toate alimentele aveau acum gust de motorina. Pe seama asta s-au nascut diferite glume, cu sau fara perdea. De la simplul gest al aprinderii unei tigari care era considerat ca un pericol de explozie a stomacului celui care fuma sau la transpiratia care, stoarsa din batiste, ar fi fost motorina Euro 3. Alte rabufniri ale marinarilor au facut referire la semnarea a trei state de plata pentru diurnele ce urmau sa le revina pentru durata voiajului. Nimeni nu intelegea de ce era nevoie sa semneze trei astfel de state nestampilate, mai ales ca scuzele faceau referire la faptul ca statele anterioare fusesera ori murdarite din greseala, ori rupte, ori sifonate. La sectia "masina", situatia a fost ca in ocna. Un sistem de racitoare de apa pentru motoarele principale, montat la repezeala in santier, a functionat sub orice critica. Acestea nu au avut etansarile facute, asa ca s-a pierdut o mare cantitate de apa dulce. In vederea mentinerii motoarelor in stare de functionare, s-a procedat la rationalizarea apei dulci la bord. Apa de spalat pentru marinari era data cu portia, cate 20 de minute dimineata si alte 20 de minute seara.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii