MinMetal, la granita dintre lege si infractiune
MinMetal, la granita dintre lege si infractiuneIn port s-au cuibarit de-a lungul timpului foarte multe firme in spatele carora se ascund oameni foarte influenti * Un astfel de exemplu este si societatea MinMetal unde actionarul principal este firma Metanef # Aceasta este detinuta de Stefan Marginean, fost colonel de securitate si actionar la mai multe firme * In anul 2002, la MinMetal s-au descarcat 55.000 de tone de slinguri apartinand Sidex-ului si care nu aveau documentele de vama in regula * Prejudiciul adus statului a fost unul foarte mare societatea fiind amendata la data respectiva pentru ca a scos si a eliberat marfa din depozit fara a anunta biroul vamal * In data de 8 iunie a.c. a avut loc un tragic accident in dana 66 apartinand MinMetal soldat cu moartea a sase oameni * O macara plutitoare si un remorcher au darmat un pod fix de incarcare descarcare * In urma anchetei efectuate de capitanie in acest caz s-a constatat ca vina este impartita intre capitanul remorcherului si responsabilii MinMetal * Probabil ca si de aceasta data firma "mama" Metanef va avea grija sa iasa cu bine din acest scandal
Societatea MinMetal a fost de-a lungul timpului implicata in fel si fel de scandaluri in portul Constanta. Unele au fost de natura economica, iar altele legate de accidente de munca sau de poluare a mediului. In timp, peste toate acestea s-a asternut linistea, iar actionarii fac profit in continuare. Pozitia societatii este una foarte buna, singura firma concurenta fiind Convex. Actiunile societatii MinMetal sunt detinute de mai multe firme. Pachetul majoritar este detinut de Metanef SA, 59% din actiuni, SIF Transilvania, 22% si firma Italiana Energy Coal Spa Italia, 15%. Directorul general al Metanef este Stefan Marginean un personaj foarte influent, fost colonel de securitate. El este actionar la mai multe firme axate pe comertul cu produse siderurgice si fier vechi si partener de afaceri cu oameni foarte influenti. Probabil ca aceasta este explicatia pentru care dupa fiecare scandal MinMetalul "cade in picioare".MinMetal, "tovaras" de evaziune cu SidexUnul dintre cele mai mari tunuri date vreodata in portul Constanta a fost realizat de Sidex cu largul concurs al reprezentantilor MinMetal. In perioada august-octombrie 2002, SC Ispat Sidex a importat din Algeria, 55.254 de tone de slinguri din otel (bucati mari de fier pentru laminoare). Combinatul a importat, in sase transe, materia prima pentru fabricarea de tabla si nu a intocmit formalitatile vamale de rigoare. Marfa a fost descarcata la cheiurile SC MinMetal SA. Slingurile au fost transferate in barje ale Navrom Galati, care au plecat din portul Agigea, pe Canalul Dunare - Marea Neagra, spre Galati si Braila. Din aceste porturi, marfa a fost incarcata in vagoane CFR si trimisa la Sidex Galati. Coordonatorul Serviciului de Supraveghere Vamala, Marius Fainarea, a declarat la momentul respectiv ca angajatii vamii au constatat, in urma unor verificari, ca marfurile incarcate in 30 de barje au parasit zona de supraveghere vamala din portul Constanta, fara instiintarea biroului vamal si fara indeplinirea formalitatilor vamale. In acest mod, au fost incalcate prevederile Codului Vamal al Romaniei si Regulamentul de Aplicare a Codului Vamal. La momentul respectiv, au fost intocmite noua procese verbale de contraventie care cuprindeau sanctiunea de sustragere de la vamuire si sanctiunile complementare reprezentand contravaloarea marfii, la care se adauga taxele vamale, comisionul si TVA-ul. Sidex a fost amendat cu 675 de milioane de lei, la care s-au adaugat sanctiuni complementare de peste 476 de miliarde, reprezentand contravaloarea marfii. In dolari, amenda se ridica la aproximativ 14 milioane de dolari.Totodata, SC MinMetal SA Constanta, depozitarul marfii pe durata stationarii in portul Constanta, a primit o amenda in valoare de 225 milioane de lei pentru ca a scos si a eliberat marfa din depozit fara a instiinta biroul vamal.Accident soldat cu sase morti in dana 66MinMetal a fost implicat si intr-unul din cele mai tragice accidente din port. In data de 8 iunie a acestui an, o macara plutitoare si remorcherul Izvorul Mare apartinand societatii Canal Service se deplasau din dana 66 spre dana 102 dupa ce participase la operatiuni de descarcare a unei barje. In momentul in care se afla in dreptul podului fix numarul doi destinat pentru incarcarea si descarcarea de minereu ce apartine societatii MinMetal, macaraua plutitoare a atins bratul podului rulant amplasat pe cheu. Instantaneu, podul de incarcare descarcare s-a prabusit peste macaraua plutitoare si remorcher care s-au scufundat. In urma accidentului au decedat sase persoane, doua aflate pe remorcher si patru pe podul fix, iar alte cinci au fost ranite. Imediat dupa accident, pe baza unei decizii semnate de Paul Branza, directorul general al Autoritatii Navale Romane a fost numita o comisie de ancheta. Daca imediat dupa accident, avizatii presupuneau ca intreaga vina ii apartine comandantului de pe remorcherul Izvorul Mare, Traian Galca considerandu-se ca acesta putea evita impactul dintre macaraua pe care o avea la remorca si podul rulant, in urma anchetei, se pare ca vina este impartita intre capitan si responsabili ai MinMetal. Bratul podului mobil nu se afla in momentul accidentului in pozitie normala si acest lucru l-a indus in eroare pe capitanul remorcherului. Normele de siguranta navigatiei prevad ca in momentul in care bratul podului era intr-o alta pozitie decat cea normala, MinMetal era obligata sa anunte Capitania Portului de acest fapt care la randul ei trebuia sa comunice mai departe navelor care se aflau in zona. Situatia este destul de complicata in acest moment pentru ca cineva trebuie sa plateasca pagubele provocate, iar in cazul in care vina este impartita se schimba datele problemei. Se pare ca MinMetal avea podul fix asigurat la firma Alliantz valoarea lui fiind de aproximativ sase milioane de dolari. Un reprezentant al acesteia a venit din Germania pentru a verifica daca polita va fi platita si se pare ca societatea a pierdut si asigurarea. Totul se va transforma intr-un amplu sir de procese intrucat este vorba de pierderea unor vieti omenesti si a unor pagube materiale evaluate la sume exorbitante. Probabil ca si de aceasta data Metanef, firma "mama" va avea grija sa iasa basma curata.Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp