Nave inmatriculate cu acte false
Nave inmatriculate cu acte falseFiliera araba de firme fantoma
Politia in colaborare cu autoritatile portuare lucreaza in prezent la documentarea situatiei unei nave al carui armator i-a schimbat numele din Nazek T in Cpt. George * Creierul acestei inginerii in care sunt implicate si cateva societati off shore din paradisul fiscal american Delaware este Mustafa Tartousi care a incercat sa foloseasca documente false pentru a putea inregistra nava * Expertii din institutiile mai sus amintite spun ca din verificarea noului certificat de inmatriculare al navei depus de agent, noul proprietar este Amani Shipping Ltd Delaware * Dupa verificarea de catre autoritatile din SUA a firmei s-a constatat ca Amani Shipping Ltd Delaware nu exista la data inscrierii navei * Agentul navei rebotezate care a prezentat actele de reinmatriculare a navei Nazek T este societatea comerciala Askila Shipping SRL, iar administratorul acesteia este sirianul de origine libaneza Mustafa Tartousi * Se pare ca documentul a venit, potrivit unor informatii strict secrete, prin posta, de la o firma straina neidentificata inca * Cercetarile de pana acum conduc la ideea ca Mustafa Tartousi a intocmit in numele fostei societati, Agean Line Inc Delaware, un document folosind o stampila pe care o pastreaza in biroul de la firma Tartousi Shipping din strada Traian * Se pare ca este vorba despre o retea internationala prin care se fac inmatriculari false de nave si care are cap de pod Portul Constanta
De cateva zile, prin port este agitatie mare. Politia si autoritatile portuare investigheaza o frauda de proportii, dupa ce au descoperit ca pentru a reboteza nava Nazek T, cu numele Cpt. George, un arab a incercat sa foloseasca documente false. In luna iunie, anul trecut, cargoul Nazek T s-a scufundat in dana 110 a portului Constanta Sud Agigea, in timpul operatiunilor de incarcare cu cherestea. Dupa indelungi incercari de scoatere a navei la suprafata, operatiunea a reusit la mijlocul lunii iulie. Imediat, nava a fost trasa in dana 15, unde Societatea de Constructii Maritime a demarat efectuarea lucrarilor de reparatii necesare in vederea reinspectarii. Atat operatiunea de ranfluare cat si reparatiile ulterioare s-au efectuat prin intermediul societatii comerciale Askila Shipping SRL, cu sediul in Constanta, care a incheiat in calitate de agent al navei, contracte cu societatea comerciala Shark SRL si respectiv Societatea de Constructii Maritime SA Constanta.Aceeasi firma de agenturare s-a ocupat de nava si de achitarea obligatiilor financiare dupa scufundarea si ranfluarea sa.Documente fabricatePe parcursul reparatiilor, nava Nazek T a fost rebotezata, acum chemandu-se Cpt. George. Numai ca inca de la prezentarea primelor acte au existat unele suspiciuni cu privire la acest demers. Trecandu-se la verificarea noului Certificat de inmatriculare al navei depus de agentul Askila Shipping la Capitania Constanta in februarie 2005, s-a constatat ca noul proprietar este firma Amani Shipping Ltd. Delaware din USA. In realitate insa, potrivit concluziilor autoritatilor din Delaware USA, firma in cauza nu exista la acea data.Administratorul firmei Askila Shipping SRL, cu sediul pe strada Vasile Turcanu, este Mustafa Tartousi, cetatean sirian, in varsta de 44 de ani, nascut in localitatea Askila, de unde si numele firmei sale. El are domiciliul in Constanta, pe bulevardul 1 Mai. Pentru ca tot am ajuns la numele de botez al firmei si navei, trebuie sa spunem ca acesta pare a fi si un sentimental, pentru ca vasul Nazek T si l-a botezat dupa numele mamei sale, Nazek Tartousi.Tartousi mai este si administratorul firmei Tartousi Shipping SRL cu sediul in Constanta, strada Traian. Potrivit primelor verificari, Mustafa Tartousi nu a putut face dovada ca documentul, despre care se banuieste ca este fals, ar fi venit prin posta, de la o firma din strainatate. Se pare insa ca pe parcursul anchetei acesta a recunoscut ca actul a fost depus din dispozitia sa la Capitania Constanta pentru indeplinirea procedurii de schimbare a denumirii navei, a armatorului. Acelasi document a mai fost depus si la Tribunalul Constanta unde se afla pe rol litigiul comercial cu proprietarul marfii aflate la bordul navei in momentul scufundarii.Mai mult, la data de 5 mai, anul acesta, Mustafa Tartousi a intocmit un document, neidentificat pana in prezent, in numele fostei societati proprietara a navei Nazek T, in acea perioada Agean Line Inc Delaware, USA, folosind o stampila pe care se presupune ca o pastreaza in biroul sau situat la sediul societatii comerciale Tartousi Shipping SRL.Din primele verificari s-a stabilit ca noul Certificat de inmatriculare, care atesta trecerea in proprietatea firmei Amani Shipping Ltd Delaware USA este fals, in conditiile in care la data de 1 februarie anul acesta firma nu era inregistrata si mai mult, nici fosta proprietara a navei, Agean Line Inc Delaware USA nu exista in cursul anului 2004 pana la data de 01 februarie anul in curs. In toata aceasta perioada, societatile administrate de Mustafa Tartousi au inregistrat sume foarte mari achitate in numele lui Agean Line. Se presupune ca la sediul celor doua firme administrate de Mustafa Tartousi se afla atat stampilele cu care au fost falsificate certificatele de inmatriculare ale navei Nazek T si Cpt. George cat si documente privind plati efectuate fictiv pentru aceeasi nava.De asemenea, anchetatorii mai verifica daca Mustafa Tartousi a fost si este proprietarul real al navei, atat inainte cat si dupa schimbarea denumirii, mai ales ca prin astfel de metode se acopera cu usurinta transferul de sume in valuta in conturi personale deschise in strainatate.Asupra acestor probleme vom reveni, mai ales pentru ca se vorbeste si de anumite implicari ale unor ofiteri cu functii importante in Politia Constanteana care au incercat de oprirea investigatiilor, dar si pentru faptul ca este posibil ca de-a lungul timpului, prin acelasi procedeu al firmelor fantoma, si prin aceeasi filiera araba, in portul Constanta sa fi fost inmatriculate mai multe nave.Aresturi unul dupa altulIn ziua evenimentului, in afara de cateva sute de busteni, la bordul vasului se mai aflau aproape sase sute de tone de soda calcinata. In timpul operatiunilor de incarcare, nava a inceput la un moment dat sa se incline periculos in bordul tribord, pentru ca in scurt timp sa se rastoarne si sa se scufunde la cheul unde era acostata. Cei 14 marinari, membri ai echipajului, dintre care noua de nationalitate rusa, patru romani si un sirian, au reusit sa sara pe cheu in ultimul moment inainte ca nava sa se scufunde. Navigatorii au parasit nava in graba, fara sa aiba timp sa-si recupereze nici un bagaj. Din primele cercetari ale ofiterilor din cadrul Autoritatii Navale Teritoriale a rezultat faptul ca scufundarea vasului s-a datorat calculului eronat al cargoplanului, calcul care trebuia facut de secundul vasului in functie de tipul marfii, greutatea specifica, densitatea lemnului si modalitatea de stivuire. Cum acest cargoplan a fost calculat se pare gresit, stivatorul marfii a urmat cu stoicism datele cuprinse in document si a procedat intocmai la incarcarea navei cu busteni. In momentul in care stabilitatea navei a fost afectata de modul defectuos de distribuire a marfii, vasul si-a pierdut stabilitatea si s-a produs inevitabilul. Consultand documentele oficiale al Port State Control, am aflat ca nava "Nazek T", cu un deplasament de 1798 de tone a fost construita in anul 1970, deci este o nava iesita din standarde. Numarul ei de inregistrare IMO este 7042849, a fost inregistrat in Republica Coreea de Nord. Nu i se cunosc indicativul radio si nici adresa armatorului. Vasul a fost clasificat la Registrul de Shipping din Croatia in anul 2002. Din anul 1998 si pana in 2000, cargoul a fost arestat in mai multe porturi din Italia, cum ar fi de exemplu porturile Leghorn, Marina di Carrara, Gela si Pescara. Retinerea vasului de autoritatile Port State Control italiene s-a facut, aproape de fiecare data, pentru depistarea a nu mai putin de 25 de deficiente tehnice. Aceste deficiente au vizat in special certificatele si documentele navei, spatiile de lucru, sistemul de salvare a vietii pe mare (barcile de salvare erau expirate si nu erau in stare de functionare), siguranta navei, motoarele de propulsie si cele auxiliare, anexa I MARPOL si prevederile SOLAS erau incalcate. Tocmai de aceea, vasul nu a mai procedat la voiajuri din anul 2000 in nici un port din Italia sau in alt stat din Uniunea Europeana. Singurele performate de acest vas erau cele unde autoritatile porturilor de escala au fost mai putin severe cu aplicarea acestor norme internationale, iar controalele sunt mai putin exigente. Este o practica a armatorilor arabi care detin nave cu deficiente si care aleg sa-si inmatriculeze navele in Coreea de Nord unde sunt acceptate. De asemenea sunt indicii ca in spatele suveici create din firme fantoma sau firme off shore sta Tartosi care si-a creat acest sistem pentru a putea jongla in contabilitate si a scoate din tara sume de bani cu pretextul ca face plati in contul armatorilor navei pe care o agentura. Va urmaUrmareste-ne pe Grupul de Whatsapp