Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
05:18 23 11 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Navigatori in Iad

ro

18 Feb, 2003 00:00 2375 Marime text

Peste 400 de marinari romani se afla pe nave, in golful Persic

Un numar de 24 de nave cu echipaje numai de romani navigheaza, in prezent, in zona unde oricand poate izbucni razboiul * Trei companii romanesti care au in zona trimisi navigatori ne-au asigurat ca soarta acestora este pe maini bune * Agentiile de asigurari la care sunt subscrise companiile au luat deja in vedere acordarea primelor de asigurare pentru zone de razboi * Alte societati de shipping au renuntat la contractele in zonele nesigure * Cele doua platforme petrolire romanesti si-au anuntat programul de reactie in caz de conflict * Acestea vor fi parasite de echipaje * Din pacate, mai exista si aproape 40 de marinari romani care se afla in pericol * Petrolierele de contrabanda au echipaje mixte in care se afla si marinari romani

Situatia tensionata in care se afla intrega zona de nord a Golfului Persic, mai precis coasta Irak-ului, pune un mare semn de intrebare celor care tranziteaza porturile aflate pe coasta Irakiana sau Kuweitiana. Masarea de nave de razboi americane sau ale celorlalte state membre ale coalitiei Nord Atlantice, face iminenta inceperea ostilitatilor impotriva Bagdadului. Amenintarea cu atacuri teroriste este la ordinea zilei, in aceste momente fiind posibil orice. Majoritatea statelor riverane Golfului Persic sunt state arabe, acestea gazduind in sanul lor numerosi militanti si simpatizanti ai teribilelor celule teroriste Al-Qaeda, posibili luptatori fideli ai cauzei islamiste. Pericolul la care se expun navigatorii care tranziteaza aceste ape si porturi cu siguranta precara, este extraordinar de mare, oricind putand fi victimele vreunui atentat terorist. In caz declansarii ostilitatilor absolut toate navele aflate in zona pot deveni potentiale tinte ale tirurilor rachetelor Irakiene sau chiar ale aliatilor. Cum in zona predomina comertul cu produse petrolire, navele -tanc pot deveni oricand torte plutitoare unde pot muri in chinuri groaznice toti membrii lor de echipaj. Nici cargourile de marfuri generale nu sunt ferite de acest iminent pericol.

Vesti linistitoare din partea armatorilor

Din Romania au plecat la bordul navelor comerciale care efectueaza voiaje de linie intre porturile aflate pe linia rosie a iminetului conflict, nu mai putin de 500 de navigatori romani. Companiile romanesti care sunt cunoscute ca au legatura cu shippingul in Golf sunt in numar de patru. Compania Navcom are, in zona, un numar de 4 nave de tip tanc petrolier. La bordul lor se afla aproximativ 50 de marinari romani. Armatorul navelor companiei a luat deja o hotarare cu privire la pericolul care pandeste, si anume, a renuntat la contractele din zona de nord a Golfului, mai precis la cele in care se impunea tranzitarea porturilor din Irak, Kuweit etc. Acum navele Navcom opereaza mai la Sud, intr-o zona mai ferita de eventualele atacuri. Astfel, petrolierele companiei procedeaza voiaje intre porturile din zona Aden si Yemen, porturi aflate la adapost deoarece in Djibouti, se afla importante baze militare navale americane si franceze. In acelasi timp, navele sunt asigurate in caz de conflict sau tranzitare a unei zone de conflict. Compania Metkar, a asigurat echipaje in zona Golfului pentru un numar de 15 nave. Aproximativ 255 de marinari romani se afla in prezent la bordul celor 15 vase si intreprind voiaje regulate de linie intre porturile de pe coasta statelor riverane Golfului Persic inclusiv Irak si Kuweit. Cele 15 vapoare, intre care sunt cargouri de marfuri generale, vrachiere, si tancuri petrolire, sunt sub pavilioane de complezenta Malta si Panama. Armatorii acestor vase au asigurat companiile care au trimis echipajele la bordul navelor lor, de faptul ca atat navele cat si echipajele sunt asigurate si primesc primele de asigurare regulat ,sporul de risc atunci cand se afla in zonele de razboi. Deocamdata, inca nu se stie cum vor proceda in cazul unui eventual razboi , dar cert este ca nu vor mai incheia contracte de carausie cu clienti din porturile unde siguranta vietii echipajelor sau a navelor este pusa in pericol. Compania Trans Ocean, ex IOS, are in Golful Persic un numar de 5 nave la bordul carora se afla 85 de marinari romani. Navele parcurg voiaje de linie intre porturile Dubai, Abu-Dabi, Doha, Dammam, Basra, Kuweit etc. Si in cazul acestei companii siguranta marinarilor si a navelor este inainte de toate. In tara compania are o asigurare specifica la societatea Astra, iar navigatorii beneficiaza in functie de timpul parcurs in zonele de risc maxim, de sporuri de risc. Compania Petromar, are in apele Golfului doua platforme marine de foraj, Orizont si Fortuna. La bordul acestora se afla doua echipaje formate din 95 de romani cu diferite calificari, de la ofiteri de navigatie, comandani si marinari, la strungari, mecanici, sondori, petrolisti si operatori de sonde. In cazul lor, Petromar si compania asociata cu capital englez CDIS, au initiat un program de reactie in cazul inceperii conflictului in Irak. Programul se refera la abandonarea ambelor platforme petroliere si refugierea echipajelor in portul saudit Dubai. Pentru evacuare se vor folosi elicoptere speciale sau navele de aprovizionare a platformelor. Abandonarea platformelor se va face doar in cazul in care nu va mai fi timp pentru dezarmarea acetora si remorcarea in alte locatii mai sigure.

Marinari pe post de tinte

Din nefericire, mai exista si marinari romani care au plecat in lume fara o prealabila consultare a factorilor de risc, atat financiar dar si fizic. Din lipsa de bani pentru efectuarea extrem de scumpelor cursuri IMO, cursuri cu regim obligatoriu fara de care nu se mai poate pleca la nici o companie consistent straina sau romaneasca, sau pentru simplul fapt ca prefera sa lucreze la negru pe nave straine. Avand in vedere situatia de embargou cu care se confrunta Irakul, au aparut bineinteles si contrabandisti. Acestia sunt in general arabi, si trag cat pot deoarece pretul petrolului traficat este destul de, multi navigatori romani ajung pur si simplu in sclavie, riscindu-si chiar viata. Anul trecut, am pomenit in paginile ziarului nostru despre soarta a 20 de navigatori romani care au fost supusi unui tratament identic cu sclavia, la bordul unor nave cu armatori arabi. Din cei 20 doar sapte au reusit sa evadeze de la bordul acestor galere. Vapoarele erau de fapt tancuri petroliere vechi neintretinute din punct de vedere tehnic, adevarate sicrie plutitoare.. Cu aceste nave armatorii arabi efectuau contrabanda cu petrol in Golf, riscul scufundarii acestora de vreun eventual atac, nefiind pentru ei de mare importanta atata timp cat la bord se aflau echipaje de orientare religioasa crestina si vasele ca valoare erau aproape nule. Cazul firmei fantoma Kassab Shipping din Emiratele arabe Unite, este clasic, firma nefiind inregistrata nicaieri in lume. Cele sase petroliere ale firmei aveau nume false, identificarea acestora in vederea retinerii de autoritatii fiind imposibila. Australia, Ramitow, Mechuan, Geudy, Mustafa si Kerim sunt ultimele nume cu care se puteau identifica navele amintite. La bordul lor, cei 20 de marinari romani au indurat cele mai crunte tratamente, identice cu regimurile stricte de inchisoare. In timpul marsurilor cu rezervoarele pline de titei, toti marinarii se rugau sa nu fie identificati de navele militare care supravegheau zona impotriva contrabandei. Daca erau zariti puteau fi scufundati in flacari. Dupa fuga celor sapte romani nu se mai stie nimic de soarta celorlati ramasi la bord, ba mai mult se pare ca numarul acestor marinari s-ar fi marit considerabil, in cazul in care pretentiile la nivel international privind instruirile IMO au crescut considerabil. Saracia in care traiesc marinarii si familiile lor in tara romaneasca, nu le permite cheltuirea unor sume asa de mari si exagerate cum sunt practicate de cei de la CPLMC. Astfel ca, multi prefera sa riste, si dupa cum am vazut, cam risca de pomana.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii