Navigatorii groazei
Navigatorii groazeiSupravietuitorii sinistrului naval din Mediterana se intorc acasa
Dupa mai bine de doua saptamani de izolare, supravietuitorii sinistrului naval din Mediterana se intorc in sfarsit acasa * Aflati in Algeria, supravietuitorii sinistrului au intentionat sa intre in greva foamei din cauza faptului ca repatrierea lor era sistematic amanata * Nava "Lujin II", fosta "Fagaras", nu era asigurata, in acest context echipajul supravietuitor dar si familiile indoliate nu-si vor lua despagubirile financiare de la P&I * In evidentele internationale ale Port State Control, nava "Lujin II", fosta "Fagaras" avea inca din anii 1990 probleme tehnice importante care afectau exploatarea acesteia in conditii normale, asigurarea acesteia de o firma competenta fiind imposibila * Conform evidentelor PSC, nava "Lujin II" a fost arestata in ultimii sapte ani cam de tot atatea ori din cauza nenumaratelor deficiente tehnice * Deficientele vizau in special sistemul de propulsie si siguranta navei in general * De altfel, naufragiul vasului aflat in plina furtuna s-a datorat faptului ca echipajul nu a reusit sa porneasca in timp util motorul principal al navei * Nava "Lujin II" a avut parte in ultima vreme numai de ghinioane, la sfarsitul anului trecut, la bordul ei fiind descoperiti mai multi emigranti marocani, apoi un incendiu puternic a distrus comanda navei * Echipajul supravietuitor naufragiului este asteptat astazi sa soseasca pe aeroportul Otopeni #
Dupa lupte diplomatice discrete dar foarte intense, in sfarsit, marinarii romani supravietuitori naufragiului navei "Lujin II" vor fi asta-seara repatriati cu o cursa aeriana "Air France". Acest lucru s-a datorat si gestului disperat al marinarilor romani din ultimele zile, acestia intrand in greva foamei in saloanele spitalului algerian unde fusesera cazati. Conditiile date de mediul de cazare, precum si vestea conform careia nava pe care au navigat si la bordul careia au naufragiat nu era asigurata la nici o firma de asigurari i-au determinat sa recurga la acest gest. De asigurare beneficia doar marfa avuta la bord. In consecinta, despagubirile marinarilor supravietuitori naufragiului precum si cele pentru familiile celor trei marinari decedati vor fi probabil suspendate. Firma asiguratoare P&I poate despagubi navigatorii doar daca au fost victimele unui naufragiu la bordul unei nave asigurate. In acest context, armatorul vasului, firma "AL Khair B./Odey Y.", cu sediul la Constanta, va trebui sa suporte consecintele firesti in asemenea cazuri.Tragedie in furtunaDupa cum s-a mai spus, nava "Lujin II", sub pavilion Coreea, s-a izbit in urma cu doua saptamani de un brizant submarin, in nord-estul Algeriei, in rada portului Djendjen. Initial, autoritatile algeriene au declarat ca opt din cei 22 de marinari sunt dati disparuti. 14 membri ai echipajului, dintre care 12 romani, au fost salvati in scurt timp de echipele de interventie ale pazei de coasta algeriene, acestia fiind internati in spitale din porturile Skikda si Jijel.O furtuna fenomenala ca intensitate, cu valuri de 15 metri inaltime, a condus la graparea navei in ancora, ulterior aceasta fiind aruncata pe stanci si rupta in trei bucati.Nava Lujin II plecase in ziua de 16 februarie din Portul Constanta, incarcata fiind cu 5700 de tone de soda calcinata si 2500 de tone de cherestea. Fostul cargou romanesc de 7.800 de tone deadweight ajunsese pe data de 30 martie in portul algerian Djendjen, unde incepusera operatiunile de descarcare a navei. Caracteristicile portului Djendjen, acesta fiind un port neprevazut cu diguri de aparare impotriva valurilor si nici cu rade de adapost pentru nave, a determinat autoritatile portuare ca in caz de aviz meteo nefavorabil sa scoata la ancora navele aflate sub operatiuni. Si in cazul navei noastre, autoritatile algeriene au dispus luarea masurilor in consecinta. Dispozitiile generale au indicat ca navele si echipajele acestora sa iasa in larg, la ancora si sa aiba motoarele pornite in permanenta pentru a se putea indeparta de tarm in situatia in care furtuna le-ar fi impins inspre stanci. Din cauza ca nu se asteptau la o furtuna cu o intensitate asa de mare, echipajul navei "Lujin II" nu a pornit motorul principal in timp util in vederea luarii drumului de capa. Din cauza valurilor imense, pompele de ulei ale motorului principal, un Sulzer lent in doi timpi de 6.500 de cai putere, nu au putut fi amorsate, asa ca motorul principal nu a putut fi pornit.Furtuna dura deja de 24 de ore, echipajul navei fiind extenuat fizic si psihic, grapajul in ancore neputand fi evitat. Tragedia s-a produs in pofida tuturor eforturilor depuse de echipaj pentru a salva nava si marfa. Dupa lansarea semnalului SOS si May-Day, au fost demarate operatiunile de salvare care au continuat si in conditiile in care marea s-a linistit. Echipajul navei era compus din 22 de marinari. Sase sirieni, 15 romani si un libian. Din acestia, sase marinari dintre care trei romani erau dati la un moment dat disparuti. La un moment dat, au fost gasite si cadavrele celor trei romani care fusesera dati disparuti, respectiv al capitanului secund - Viorel Gafencu, de 50 de ani, seful mecanic - Pecredin Feizula, de 66 de ani, si seful de echipaj Ion Burlacu, de 49 de ani, toti din Constanta. Trupurile marinarilor romani au fost identificate de comandantul navei, la solicitarea echipelor de salvatori. Navigatorii salvati din apele marii au fost internati imediat in spitalul din orasul Jijel din Algeria.Trecut sinuosCargoul de 7.800 de tone deadweight, "Lujin II" a avut o soarta cel putin ciudata. Nava a fost construita in anul 1977 in Santierul Naval Galati, fiind botezata cu numele de "Fagaras". In 1992, "Fagaras" a fost transferat companiei Romline, in urma despartirii in trei a vechiului IEFM Navrom. In anii `90, nava era cunoscuta in flota Navrom ca o nava dificila din punct de vedere tehnic, marinarii botezand-o "Fumuras" din cauza fumului gros si negru pe care-l scotea pe cos datorita functionarii defectuoase a motorului principal. Cu toate acestea, nava a trecut cu brio prin multe furtuni puternice mai ales in zona Oceanului Indian, unde facea cele mai multe voiaje. Dupa vanzarea ei catre un alt armator, nava a fost botezata "Star". Numele acesta l-a pastrat doar vreo doi-trei ani, fiind din nou vanduta, de data aceasta armatorului amintit mai sus, numele ei schimbandu-se in "Lujin II". Se pare ca acest nou nume i-a adus numai ghinioane. Pana in anul 2000, aceasta a purtat deja doua nume si a schimbat trei armatori. Vasul a fost arestat de cel putin cinci ori in numai sapte ani de exploatare, evidentele Porta State Control sustinand aceste afirmatii. In anul 1998, nava a fost arestata in portul italian Ravena pentru un numar de nu mai putin de 45 de deficiente tehnice, in anul 1999 a fost din nou arestata in Spania pentru alte 18 deficiente tehnice, in Statele Unite ale Americii nava a fost retinuta in anul 1999 pentru 22 de deficiente. Lista aresturilor este lunga, ultima retinere inregistrandu-se in portul grecesc Eleusis pe data de 07 decembrie 2004 pentru un numar de 18 deficiente. De mentionat ca toate aceste aresturi s-au datorat deficientelor la sistemul de propulsie, la siguranta navei in general, echipamentelor de salvare, etc. Arestul din Grecia a durat fix 7 zile, dupa care vasul a fost lasat sa plece conditionat, urmatorul port fiind Constanta. Aici ghinioanele s-au tinut lant. In 13 decembrie 2004, nava "Lujin II" a sosit in Portul Constanta, avand la bord trei clandestini de nationalitate marocana. Comandantul navei a fost amendat de autoritati cu cateva mii de dolari. La cateva zile dupa ce au fost prinsi clandestinii, echipajul navei a facut greva la bord din cauza ca nu-si primise salariile si diurnele restante. Pe data de 23 decembrie 2004, nava a luat foc. Comanda vasului, aflata in suprastructura castelului, unde sunt adapostite toate instrumentele de navigatie, a fost mistuita de flacari. Specialistii sustin ca incendiul s-ar fi produs din cauza instalatiilor electrice imbatranite si improvizate. Nimeni nu mai credea ca nava ar mai fi putut naviga atat de curand. Dar, in numai trei saptamani, comanda a fost reparata de mantuiala, aparaturile de navigatie au fost inlocuite si ANR a dat liber pentru navigatie, vasul plecand deja incarcat in ultimul sau voiaj, adica pe 16 februarie 2005.Astazi, echipajul roman este asteptat la ora 23.00 sa aterizeze la Otopeni, acesta sosind cu o cursa aeriana Air France din Alger. Ieri seara, sicriul cu corpul neinsufletit al sefului de echipaj Ion Burlacu a sosit in tara cu o cursa franceza. Odata cu echipajul naufragiat va sosi in aceasta seara si cel de-al doilea sicriu cu resturile pamantesti ale lui Viorel Gafencu. Maine va fi repatriat si cel de-al treilea sicriu cu trupul lui Pecredin Feizula. Sicriele cu cei morti in naufragiu nu au putut fi repatriate toate odata din cauza faptului ca autoritatile franceze nu au acceptat efectuarea unui singur transport aerian pentru acest lucru.Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp