Neglijenta distruge munca artistilor
Neglijenta distruge munca artistilorMonumentele orasului, abandonate de catre autoritati
Valorile artistice ale orasului zac in anonimat * Vandalii sunt singurii care s-au ocupat de "intretinerea" monumentelor * La Directia Patrimoniu, ultimul inventar al monumentelor de arta s-a reactualizat in anul 1985, dar care in nici un caz nu mai corespunde realitatii * Respectul pentru sculptorii romanii este uitat * Directia de Patrimoniu nu detine o situatie clara din teren * Fantana cinetica din parcul Garii, statuia "Victoriei", dar si alte importante lucrari ale artistilor sunt omise din listele institutiei
Daca pana in anii `90, statul roman se mai ingrijea cat de cat de felul in care aratau orasele tarii, in afara de curatenie si starea drumurilor, in ziua de astazi, constatam, cu parere de rau, ca valorile culturale reprezentative ale artelor plastice romanesti, precum si cele cu caracter profund istoric se pierd in anonimat, datorita indiferentei de care dau dovada cei raspunzatori de acestea. Incercand sa ne amintim de bijuteriile artistice care impodobeau, la un moment dat, parcurile si aleile Constantei, am pornit intr-o peregrinare folosind un vechi ghid turistic.Sculptorii, la stalpul infamiei
Din pacate, majoritatea monumentelor si lucrarilor unor mari artisti plastici romani se afla intr-o stare avansata de abandon, lucrarile din piatra, sculpturile mai ales, prezentand aspecte vizibile de degradare fizica. Victime ale vandalilor si ale trecerii timpului, lucrari ale unor sculptori de clasa lui Ion Jalea, Cornel Medrea, Ion Nicodim - si ar mai fi multe astfel de nume de mentionat - zac uitate pe socluri sau ziduri, unele dintre acestea disparand de mult sau fiind distruse cu buna-stiinta. Un simplu exemplu este cel al lucrarii de arta monumentala de pe parapetul digului Portului Tomis, denumita "Marea si navigatia" si realizata in anul 1965 de sculptorul Zoe Baicoianu, lucrare din care au mai ramas doar cateva cioburi de sticla. Nu mai spunem si de nenumaratele statui din bronz care au disparut de pe socluri, intrand ori in colectii particulare, ori fiind vandute la centrele de colectare a materialelor neferoase (o enumerare mult mai detaliata a acestora o vom publica in alt episod). In aceasta stare de fapt, am considerat ca cel mai bine ar fi sa ne interesam de soarta lucrarilor chiar de la cei care ar trebui, in mod normal, sa cunoasca amanuntit situatia.Oficialii sunt depasiti de situatie
Deplasandu-ne la sediul Directiei de Patrimoniu din cadrul Consiliului Judetean Constanta, am dorit sa consultam documente din care sa fi reiesit starea monumentelor istorice si de arta, inscrise in patrimoniul national si aflate in vizorul nostru. Aici am aflat cu stupoare ca, inca din 1985, nu a mai fost facuta nici o luare in evidenta a monumentelor, iar vizavi de starea fizica a lucrarilor plastice aflate pe raza orasului Constanta, la fel nu exista nici o evidenta. In timpul discutiilor cu reprezentantii Consiliului Judetean, ne-au fost prezentate niste fise in care erau trecute cu numere de inventar monumentele de arta plastica si cu valoare memoriala, aflate in patrimoniu. Aici am gasit inscrise nume de statui si grupuri statuare, din piatra si bronz, fiecarei lucrari atribuindu-i-se cate un numar de inregistrare. Astfel, capul de lista a fost deschis cu statuia lui Ovidiu, care are seria 14 D 0001, ultima lucrare inscrisa fiind un obelisc aflat in satul Vulturu. In total, un numar de numai 55 de lucrari de patrimoniu se aflau pe aceasta lista. Din curiozitate si facand o legatura cu lucrarile de arta inregistrate in patrimoniu si aflate in Cimitirul "Belu" din capitala, am cerut lamuriri si in cazul Cimitirului Central din Constanta. La aceasta problema, am constatat ca angajatii Directiei de Patrimoniu sunt chiar pe dinafara, negand existenta vreunei lucrari de arta in Cimitirul Central din Constanta. Noi, in schimb, am gasit una dintre multele astfel de lucrari aflate acolo, care avea chiar si o placa pe care era scris cu litere de o schioapa: "Monumente funerare (1911-1913) in patrimoniu si restaurate in august 1997". De fapt, chiar si administratorul cimitirului ne-a spus ca sunt destule astfel de monumente. Ce ne-a mai mirat a fost si faptul ca nu am gasit pe lista operelor de arta constantene aflate in patrimoniu chiar pe cea mai mare statuie a orasului, statuia "Victoriei". Nici macar "Fantana cinetica", opera de arta lucrata in metal inoxidabil a lui Lucaci, nu a fost trecuta pe lista. Aceasta stare de fapt defineste, din pacate, atitudinea statului vizavi de simbolurile artei romanesti, care odinioara reprezentau barometrul culturii noastre. In numerele noastre viitoare, vom reveni cu amanunte de-a dreptul socante despre neglijenta celor care trebuie sa se ocupe de starea monumentelor, care efectiv au condus la distrugerea multora.Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp