Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
10:43 22 11 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Nici până acum nu a recuperat prejudiciul Firma care se ocupă de catering la spitalele constănțene, Arimex Comexim 2000 SRL, victimă a unei fraude online. Au dispărut bani din cont

ro

17 Nov, 2022 14:18 2493 Marime text
Situație incredibilă cu care se confruntă societatea care furnizează hrană în spitalele constănțene, Arimex Comexim 2000 SRL, fiind vorba de transferul echivalentului în lei a 50.000 de euro, prin metodă frauduloasă, din contul bancar al societății. Chiar dacă au trecut mai bine de două săptămâni de la situația în cauză, nici în acest moment titularul contului nu a primit un leu din pagubă.
 
Mai exact, la finele lunii octombrie, firma a accesat un link cu o pagină fantomă a băncii la care societatea are cont bancar și a introdus datele și codurile de securitate generate și a fost efectuat un transfer fraudulos către o persoană fiizcă, firma pierzând 251.142 lei din contul bancar. Totodată, imediat după ce a fost sesizată greșeala (la 2 minute după efectuarea transferului), conducerea societății a sunat la bancă și a cerut anularea transferului.
 
Redăm mai jos cele declarate de societate:
 
„La data de 31.10.2022 ora 12.13, persoane necunoscute prin fraudă electronică, au trasferat din contul societății noastre suma de 251.142,00 lei în contul ROXXXXXX deschis la Banca Comercialăa Română pe numele S.D. Imediat, la câteva secunde de la această întamplare, la ora 12:16 am anunțat telefonic banca Garanti Bank, anunțând că nu am făcut o asemenea plată și am solicitat ajutor pentru stoparea de îndată a plății.
 
Cu toate că:
 
- am informat imediat Banca;
 
- în urmatoarele 30 minute, am formulat plângere penală inregistrata la Inspectoratul de Poliție Județean Constanța, Serviciul Investigații Criminale sub nr.619081/01.11.2022, pentru săvârșirea infracțiunilor de înșelăciune, fapta prev.de art.244 alin.(1) si alin.(2) Cod penal, fals informatic, fapta prev.de art.325 Cod penal, efectuarea de operațiuni financiare în mod fraudulos, fapta prev.de art.250 alin.(1) Cod penal și accesul ilegal la un sistem informatic, fapta prev.de art.360 alin.(1) si alin.(3)  Cod penal;
 
-  la data de 03.11.2022, am formulat plângere penală pentru săvârșirea infracțiunii de fraudă informatică, fapta prev.art.249 Cod penal, efectuarea de operatiuni financiare in mod fraudulos, fapta prev.de art.250 alin.(1) Cod penal, acces illegal la un sistem informatic, fapta prev.de art. fapta prev.de art.360 alin.(1) si alin.(3)  Cod penal, fals informatic, fapta prev.de art.325 Cod penal si inselaciune, fapta prev.de art.244 alin.(1) si alin.(2) Cod penal,  aceasta fiind inregistrata la DIICOT-Serviciul Teritorial Constanta sub nr.463/VIII/1/2022;

 
-  la data de 07.11.2022, prin adresa nr.181/07.11.2022,   adresata Băncii Nationale a Romaniei si domnului Guvernator Mugur Isarescu, am solicitat sprijin in vederea solutionarii cu celeritate a acestei situatii;
 
-  la data de 09.11.2022, prin adresa nr.184/09.11.2022 inregistrata la Banca Comerciala Romana, Sucursala Constanta sub nr.994/09.11.2022 am solicitat acestei unitati bancare sa ne comunice stadiul solutionarii cererii noastre formulate prin intermediul Garanti Bank-Agentia Tomis Constanta de a bloca transferul sumei de  251.142 RON;
 
-  la data de 09.11.2022 societatea a depus la Parchetul de pe langa Tribunalul Constanta sub nr. de audienta nr.150/09.11.2022 adresa nr.421985/07.11.2022 emisa de Garanti Bank S.A.-Agentia Tomis si a solicitat informatii privind numarul unic sub care a fost inregistrat dosarul penal insa procurorul de serviciu nu a fost in masura sa ofere aceasta informatie motivand ca “dosarul nu a primit inca numar unic, se afla la mapa”,
 
au trecut 17 zile de la data sesizarii infractiunii, nici una dintre institutiile sesizate, nu a efectuat nici un fel de cercetare cu privire la frauda sesizata. Suma de bani fraudata, face parte din trei contracte de credite incheiate cu Garanti Bank, cu ipoteci imobiliare comnstituite si sunt absolut indispesabili desfasurarii  activitatii societati noastre.
 

Fara acesti bani nu vom putea achita salarii, facturile furnizorilor si nici contributiile  catre bugetul de stat, vom falimenta.
 
Luna de luna, societatea noastra achita peste 150.000,00 lei catre bugetul statului si CASMB dar daca nu vom achita sumele aferente luni octombrie, scadente la 25 noiembrie 2022, conturile ne vor fi blocate de A.N.A.F., cei 140 de salariati vor intra in somaj, iar peste 1800 pacienti internati, 680 persoane instutionalizate (copii, batrani) si peste 500 de elevi,  vor ramane fara hrana.
 
Societatea noastra, are ca obiect de activitate servicii de catering din 2007 si pana in prezent si deserveste mai multe spitale din judetul Constanta, Spitale din Bucuresti, dar si scoli, gradinite si licee din Bucuresti. Practic, prin asigurarea hranei acestor beneficiari, timp de 60-90 de zile finantam oarecum Ministerul Sanatatii si Bugetele locale.
 
Adresa noastră a fost trimisă si domnului Marian Catalin Predoiu- Ministru al Justitiei, doamnei  Oana Daniela Pâțu- Procuror Sef al Directiei de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism, doamnei  Gabriela Scutea- Procuror General  al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie si domnului  Silviu-Iulian COȘA”, a transmis administratorul firmei Drăghici Vergil.
 
Conform unui răspuns primit de către societate de la Garanti Bank, „tranzacția reclamată de către dumneavoastră s-a realizat de la un echipament tip PC/laptop, prin introducerea corectă pe platforma web, la ora 12:09:38 (potrivit sistemului nostrum electronic), a datelor de locale are societății (Numele de client, parola, Număr utilizator), inclusive codul generat de ciframatic, credențiale care în prealabil au fost introduse de utilizatorul aflat în posesia elementelor de siguranță încredințate societății dumneavoastră, pe un site malițios.
 
Astfel a fost accesat contul cu IBAN ROXXXXXXXXXXX, din soldul căruia a fost autorizată o plată în valoare de 251.142 lei, către beneficiarul S.D., IBAN ROXXXXXXXXXX, cu explicația CV FCT NR 68543. Tranzația a fost autorizată prin introducerea codului de semnătură generat prin ciframatic la orele 12:13. Transferal autorizat prin parola dinamică a fost procesat de către bancă, în acord cu instrucțiunile introduse pe platforma Garanti BBVA Online.
 
Așadar, utilizatorul aflat în posesia elementelor de siguranță încredințate societății dumneavoastră a accesat o pagină web malițioasă, și nu pagina băncii și a introdus succesiv parolele statice și dinamice, iar credențialele de autentificare și autorizare au fost folosite fraudulos pentru a dispune transferulsumei reclamate de 251.142 lei, după cum ați observat ulterior”, au transmis reprezentanții băncii către societatea Arimex Comexim 2000 SRL.
 
Din același răspuns avem următoarea succesiune de acțiuni realizate de bancă:
  • La ora 12.33 banca a blocat utilizarea serviciului de internet banking pentru securizarea fondurilor, prevenind astfel generarea altor pierderi financiare importante
  • La ora 12.40 banca a solicitat prin sistem REGIS BCR restituirea sumei de 251.142 lei, pe motiv de fraudă
  • La ora 12.40 banca a solicitat prin sistem SENT BCR restituirea sumei de 251.142 lei, pe motiv de fraudă
  • La ora 13.46 a fost primit mesaj de la BCR prin sistem REGIS, prin care s-a confirmat preluarea cererii, urmând a se reveni de îndată ce vor avea un răspuns
Conform unui alt răspuns de către societate de la Garanti Bank, la data de 14 noiembrie a.c., „în cadrul procedurii, fiind vorba despre o solicitare de restituire a fondurilor transferate, pe motiv de fraudă, recuperarea sumelor de la banca beneficiarului depinde de procedurile de lucru ale băncii beneficiare, în măsura în care mai există disponibil în contul beneficiar”. Totodată, Garanti Bank precizează că la data de 10 noiembrie 2022 a fost transmis un nou mesaj către BCR pentru a primi un răspuns la solicitarea din data de 31 octombrie 2022, însă nici atunci nu a fost primit un răspuns.
 
La data de 7 noiembrie 2022, banca a anunțat că a fost înaintată o plângere penală către Direcția de Investigare a Infracțiunilor de Criminalitate Organizată și Terorism.

Facem precizarea că la data de 1 noiembrie 2022, Garanti Bank a transmis un mail de atenționare către clienții săi pentru a-i informa de existența site-urilor care pot prelua datele de securitate ale conturilor lor și pot ajunge să le fie luați banii în mod fraudulos. De altfel, în secțiunea „Documente” puteți vizualiza plângerea penală efectuată de Arimex Comexim 2000 SRL.

Menționăm că am transmis mai multe solicitări legate de speța în cauză atât către Garanti Bank, cât și către Banca Comercială Română, dar și o solicitare scrisă la adresa IPJ Constanța.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii