O barja cu minereu de fier s-a rasturnat la cheiul danei 85
O barja cu minereu de fier s-a rasturnat la cheiul danei 85Incident naval in Portul Constanta
Barja cu numarul 8435, apartinand Sidex Galati, s-a rasturnat in Portul Constanta * Peste 800 de tone de minereu de fier s-au pierdut pe fundul acvatoriului portuar * Incidentul s-a produs din cauza unei greseli de incarcare * Armatorul barjei a fost amendat de autoritatile portuare si obligat la curatarea bazinului de minereu si la repunerea barjei pe linia de plutire * Operatorul vinovat de incident, MinMetal Constanta, va fi dat in judecata de Sidex Galati in vederea recuperarii pagubelor
O barja aflata sub operatiuni de incarcare in dana 85 din Portul Constanta s-a rasturnat la cheu din cauza viciilor procedurale de incarcare cu minereu de fier. Ieri dimineata, la ora 05.45, barja cu numarul de inregistrare 8436, apartinand ISPAT Sidex Galati, s-a rasturnat la cheiul danei 85, avand la bord peste 800 de tone de minereu de fier. Barja se afla sub operatiuni de incarcare in dana de minereu apartinand societatii MinMetal din Portul Constanta. Din datele oferite de inspectorii Autoritatii Navale Romane, barja s-a rasturnat din cauza operarii defectuoase a incarcarii cu minereu. In acest context, operatorul greiferului cu banda rulanta se pare ca nu a sesizat faptul ca barja era incarcata numai pe bordul tribord, sistemul de inaltare a bratului de incarcare nefiind ghidat asa cum trebuia. In acest fel, din cauza acumularii unei mari cantitati de marfa in bordul tribord al barjei, s-a produs dezechilibrarea navei prin schimbarea centrului de greutate, fapt ce a determinat rasturnarea acesteia. Fenomenul nu a fost anticipat de cei care efectuau incarcarea barjei din motive inca necunoscute. In mod normal, operatiunile de incarcare, cat si cele de descarcare sunt asistate de un operator de cheu care urmareste nivelul pescajelor si ghideaza dupa caz bratul de incarcare a sistemului de basculare a marfii. Din cauza incarcarii defectuoase, tensiunea pe paramele metalice de acostare a crescut considerabil, astfel incat, la un moment dat, s-a produs ruperea acestora. Aproape instantaneu cu ruperea paramelor de acostare, barja a fost angajata intr-o miscare de rotatie in jurul axei pupa-prova, rasturnandu-se cu chila in sus la chei. Cele aproximativ 800 de tone de minereu incarcate in barja s-au varsat in acvatoriul portuar, producand fenomenul de colmatare la nivelul bazei cheiului danei 85. Barja s-a rasturnat la 180 de grade, cu chila in sus. La ora 08.00 a diminetii de ieri, doua impingatoare fluviale, "Valea Alba" si "Filiasi 12", au fost chemate in dana 85 pentru a asigura fixarea barjei la cheu in vederea prevenirii derivei acesteia prin bazinul portuar. In urma rasturnarii, posibilitatea amararii la cheu a fost exclusa, deoarece sistemele de prindere a paramelor de pe barja se aflau scufundate. In conformitate cu declaratiile reprezentantilor Autoritatii Navale Constanta, armatorul barjei ISPAT SIDEX Galati a fost amendat cu o suma considerabila pentru poluarea acvatoriului portuar si pentru provocarea incidentului in sine. In continuare, ISPAT SIDEX Galati urmeaza a-si recupera pagubele provocate de incident de la operatorul marfii, in speta societatea MinMetal Constanta. Recuperarea pagubelor va fi obtinuta in urma unui proces in instanta, ISPAT SIDEX Galati urmand a cere despagubiri celor de la MinMetal Constanta. Capitania Constanta a notificat armatorul barjei sa ia masuri urgente in vederea repunerii pe linia de plutire a barjei rasturnate si curatarea acvatoriului de minereul de fier depus la baza cheiului danei 85. Reprezentantii Autoritatii Navale Romane au declarat ca efectueaza o ancheta minutioasa in acest caz, urmand a decide cine anume se face vinovat de producerea acestui incident.Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp