Operatiunea "Rostok", in impas
Operatiunea "Rostok", in impasAdministratia Fluviala a Dunarii de Jos Galati insista pentru continuarea operatiunii de ranfluare
Activitatea de ranfluare a epavei a fost redusa drastic din cauza lipsei unor autorizatii si avize ce trebuiau emise de AFDJ Galati si din cauza sloiurilor de pe Dunare * Delegatii companiei Rostok Wreck Removal Consortium au propus modificarea modului de taiere a epavei navei, respectiv impartirea acesteia doar in doua bucati
Administratia Fluviala a Dunarii de Jos (AFDJ) din Galati a solicitat continuarea operatiunilor de ranfluare a epavei navei Rostok. Reprezentatii AFDJ sustin ca au acordat toate avizele necesare continuarii lucrarilor si au fost date toate indicatiile privind locul de depunere a bucatilor taiate din epava. In ultimele doua saptamani, delegatii companiei Rostok Wreck Removal Consortium au propus modificarea modului de taiere a epavei navei, respectiv impartirea acesteia doar in doua bucati. Decizia finala vis-a-vis de aceasta optiune urma sa fi fost luata de cei de la Rostok Wreck Removal Consortium, dupa o noua sedinta a reprezentantilor concernului cu delegatii contractantului, AFDJ, care trebuia sa aiba loc ieri seara. Pe 3 martie a.c., reprezentantii consortiului au motivat incetinirea lucrarilor de ranfluare a epavei navei Rostok prin neacordarea de catre AFDJ a avizului necesar continuarii acestora. Inca de pe 8 februarie a.c., lucrarile de ranfluare a epavei navei Rostok au fost blocate din cauza sloiurilor de gheata de pe Dunare, cu toate acestea Rostok Wreck Removal Consortium era pregatit inca de pe atunci pentru instalarea sistemului de ancoraj cu ajutorul carora cea de-a doua bucata de nava urma sa fie rasturnata si apoi transportata la locul indicat de AFDJ. Lucrarile de ranfluare a epavei navei Rostok au inceput in luna noiembrie 2004, ele fiind executate de firmele Titan Salvage-SUA, Multra Ship-Olanda si Deltacons-Romania, pe 22 noiembrie 2004 reusindu-se depunerea pe mal a provei epavei navei taiate inca din anul 1995, in urma unui contract de dezesuare semnat de "USSR Soviet Shipping Co", proprietarul navei Rostok, si Grupul de Interventie si Salvare Navala (GISN) din Constanta.Pe 2 septembrie 1991, nava ucraineana Rostok, fabricata in 1973, la Santierul naval Heztun Rostok, din fosta RDG, a esuat, in plina zi, la Mila 31 a Dunarii, pe partea cea mai ingusta a canalului Sulina, blocand pentru o scurta perioada de timp navigatia navelor maritime.Lucrarile de ranfluare a epavei navei Rostok costa 76 milioane euro, 50 % din valoare reprezentand un credit rambursabil oferit de Banca Europeana de Investitii (BEI), iar diferenta fiind acoperita de la bugetul de stat. Contractul de imprumut cu BEI, pentru cele 38 milioane euro, a fost semnat pe 8 martie 2002, in temeiul Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 187/2002, ultimul termen de rambursare a creditului fiind prevazut pentru 15 septembrie 2026.Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp