Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
20:47 24 11 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

"Orizont-2025" - strategii de dezvoltare a portului

ro

16 Mar, 2004 00:00 899 Marime text

Cea de-a doua sesiune de dezbateri pe tema dezvoltarii economice a Romanei s-a desfasurat la Bucuresti, cu participarea CNAPM Constanta

In urma sesiunii Comisiei Nationale Permanente de elaborare a strategiei de dezvoltare durabila a Romanei "Orizont-2025", la sediul Companiei Nationale Administratia Porturilor Maritime Constanta s-a organizat ieri prezentarea materialului comunicat in fata Parlamentului. In principal, sesiunea s-a bazat pe discutii legate de transporturi, amenajarea teritoriului, programe de constructii si turism. CNAPMC a prezentat la sectiunea "Transporturi" tema cu titlul "Portul Constanta - o poarta durabila catre lume", sustinuta de Gheorghe Moldoveanu, directorul general al Administratiei Porturilor Maritime Constanta. Expunerea prezentata de CNAPMC a scos in evidenta inca o data importanta de necontestat a Portului Constanta, ca port situat la intretaierea rutelor comerciale ale Europei Occidentale cu pietele Asiei Centrale si Transcaucaz. Prezentarea Master Planului Portului Constanta a identificat proiecte de o importanta deosebita, care vizeaza intampinarea cererii de marfuri in viitor prin intermediul noului Terminal de containere si al celui de cereale, imbunatatirea operarii portuare prin consolidarea terminalelor de export al produselor metalurgice, cherestea etc. Urmarind liniile trasate de Master Planul Agentiei de Cooperare Internationala Japoneza, Portul Constanta si-a structurat si organizat planul proiectelor de investitii, astfel incat sa poata raspunde oricand noilor cerinte impuse de aderarea Romaniei la structurile europene. CNAPMC a mai expus, printre altele, si Programul de investitii pe urmatorii 5 ani. Acesta cuprinde proiecte pentru imbunatatirea sistemului de transport portuar, proiecte viabile pentru protectia mediului si proiecte de interes turistic si pentru imbunatatirea mediului de afaceri. Acest ultim aspect cuprinde finantarea, partial de la bugetul de stat si partial din surse proprii CNAPMC, a constructiei terminalului de pasageri si pasarelei pietonale, precum si a portului de agrement din zona Cazino-Mamaia. In acelasi context, CNAPMC si-a prezentat intentia de a trece la executia proiectelor precum ar fi realizarea unui Mol pe Digul de Nord, a unui terminal de cereale, a unui terminal de prelucrare soia si plante tehnice, a unui terminal de gaze petroliere lichefiate, a unui terminal petrolier si modernizarea retelei de transport in cadrul portului si construirea unei centrale eoliene in Portul Constanta. Alte proiecte cu caracter turistic vizeaza amenajarea complexa a Portului turistic Tomis, precum si construirea unui Centru International de Afaceri in Portul Constanta. Realizarea acestor proiecte va avea un impact deosebit asupra surselor proprii ale CNAPM SA Constanta. In aceste conditii, incepand din anul acesta, compania nu va mai dispune de fonduri suficiente de dezvoltare, ceea ce ar putea intarzia punerea in practica a proiectelor si, implicit, ar putea duce la degradarea constanta a infrastructurii existente. Pana in prezent, investitiile cu surse provenind de la bugetul de stat s-au concretizat in sume care au acoperit, in principal, cofinantarile imprumuturilor externe si foarte putin necesitatile de dezvoltare ale portului. Finantarile din surse proprii ale companiei nationale se ridica la sume cuprinse intre 3-4 milioane de euro anual. Pe langa acestea, au mai fost atrase si alte surse de finantare precum ar fi imprumuturi BEI in suma de 50 de milioane de euro, imprumuturi JBIC in suma de 70 de milioane de euro, BERD in suma de 16 milioane de euro si finantari Phare in valoare de 17,5 milioane de euro. In acest context, CNAPMC a identificat deja posibilitati de obtinere a fondurilor necesare.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii