Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
//
04:45 23 12 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Pericol în Portul Tomis? Paşii anchetatorilor în dosarul macaralei prăbuşite pe strada Traian (galerie foto)

ro

23 Dec, 2015 00:00 4648 Marime text


Un braţ al unei macarale s-a prăbuşit, în data de 17 decembrie, pe strada Traian din Constanţa. Utilajul se afla pe un şantier de construcţii, unde se ridică un bloc de locuinţe. Este vorba despre terenul pe care italianul Cristian Serghie l-a vândut.
 
Braţul s-a prăbuşit din senin şi a doborât un stâlp de electricitate. În urma evenimentului, trei autoturisme au fost avariate după ce au sărit componente metalice din utilaj şi au căzut pe maşinile parcate în zonă. Macaraua avea o capacitate de 50 de tone.
 
Poliţiştii şi inspectorii de la protecţia muncii au deschis anchete separate. Cu toţii verifică dacă acest accident grav a fost provocat de o neglijenţă în exploatare sau de o defecţiune tehnică.
 
„Poliţiştii fac cercetări pentru distrugere. Nu s-a dispus nicio măsură“, a precizat, pentru ZIUA de Constanţa, Bogdan Păduraru, purtătorul de cuvânt al IPJ Constanța.
 
Ancheta continuă şi la Inspectoratul Teritorial de Muncă (ITM) Constanţa.
 
„Am dispus efectuarea unei expertize care va stabili motivul pentru care s-a rupt braţul macaralei“, a declarat, pentru ZIUA de Constanţa, Marian Becheanu, inspector-şef adjunct în cadrul ITM Constanţa.

Cui aparţine macaraua

Macaraua aparţine societăţii IR Service SRL. Potrivit datelor furnizate de Registrul Comerţului pe 17 decembrie 2015, asociaţi în firmă sunt Vasile Negoiţă, Hristu Tagare şi Gheorghe Cotmeanu. Administratorul societăţii este Hristu Tagare, care a spus, la momentul producerii evenimentului, că acesta ar fi avut loc din cauza unui defect ascuns.
 
„S-a produs din cauza unui defect ascuns, nimeni nu-l putea prevedea, în momentul în care se făcea o operaţiune de manevră cu un palet de cărămidă, care nu cântăreşte mai mult de două tone. Macaraua are 50 de tone. La echipamentul pe care îl avea, manevra lejer nouă tone. Dar, cedând ceva - nu ştie nimeni despre ce este vorba până când nu se fac o anchetă şi o expertiză -, a căzut braţul“, a declarat, în data de 17 decembrie, pentru ZIUA de Constanţa, Hristu Tagare.

Povestea blocului-turn de 13 etaje de pe strada Traian 68A

Italianul Cristian Serghie a vândut terenul şi „proiectul blocului-turn“ de pe strada Traian din municipiul Constanţa, iar pe acest teren, Ilie și Aneta Panait intenţionau să construiască un imobil 2 S+P+11-13 E - locuinţe colective + terasă circulară. Investiţia se realizează pe terenul de pe strada Traian nr. 68A, înregistrat cu număr cadastral 5866 şi intabulat în Cartea Funciară nr. 20822 a municipiului Constanţa.

 
Pe data de 12 ianuarie 2001, Pia Dermengiu a vândut terenul de 583,52 mp către societatea Quadrifoglio SRL, pentru 109.000 de dolari, reprezentând, la acea vreme, suma de 2.845.000.000 de lei vechi. La rândul său, Pia Dermengiu a dobândit terenul prin Sentinţa civilă 9134/1998, pronunţată de Judecătoria Constanţa în dosarul civil 3801/1998, rămasă definitivă şi irevocabilă, punerea în aplicare efectuându-se în baza procesului-verbal de predare-primire încheiat la data de 6.04.1999 cu Primăria Constanţa, în baza Hotărârii Consiliului Local al municipiului Constanţa, la data de 10.03.1999.
 
Ulterior, pe 5 martie 2008, a fost încheiat un antecontract de vânzare-cumpărare a terenului de 583,52 mp, situat pe strada Traian nr. 68A, între Quadrifoglio SRL (cu sediul social în municipiul Constanţa, strada Mihai Viteazu nr. 60) şi SC MCF Construct Instal SRL (cu sediul în municipiul Constanţa, strada Vârful du Dor nr. 7), reprezentată de Cristian Gabriel Panait.
 
Antecontractul a fost prelungit până la data de 15 decembrie 2008, iar în anul 2009, ambele părţi au renunţat la încheierea contractului final de vânzare-cumpărare. Pe 19 august 2013, terenul de pe strada Traian 68A a fost cumpărat de la SC Quadrifoglio SRL de către Ilie Panait şi Aneta Panait. Preţul de vânzare a fost 496.742,72 de lei (111.600 de euro, calculat la cursul BNR de 4,45 de lei pentru 1 euro).

Cristian Serghie - Sorin Strutinsky

Numele lui Cristian Serghie a fost legat, de-a lungul timpului, de Est Capital D.V. SRL, Firflylogistic SRL, Invest Consult Services SRL, Luxury House Construction SRL, Owen Five SRL, Satu&Fase SRL, Tomrad Communications SRL, precum şi de mai multe societăţi radiate: Act Consulting Services 2004 SRL (radiată), M&D Farers Invest SRL (radiată), Mamaia Luxury Construction SRL (sub incidenţa Legii nr. 85/2014), Quadrifoglio SRL (radiată), Quality House SRL (dizolvare judiciară).
 
Cristian Ion Serghie mai este asociat și în SC Mamaia Luxury Construction SRL, societate care apare în dosarul în care Sorin Strutinsky este suspectat de fals în înscrisuri sub semnătură privată, în formă continuată, şi de trafic de influenţă şi spălare a banilor, în formă continuată. Alături de Strutinsky, Serghie este acţionar în firma M&D Farers Invest. În prezent, potrivit Registrului Comerţului, M&D Farers Invest este radiată.

Povestea vechiului proiect Constanţa Sea Hotel

Primul hotel Hilton de pe litoral ar fi trebuit să fie ridicat în locul fostului proiect Constanţa Sea Hotel. Început prin anii 2000, imobilul urma să aibă zece etaje şi heliport. Acum, a rămas doar un schelet de clădire, abandonat în Portul Turistic Tomis, cu o macara imensă lângă el. Aceasta are urme vizibile de rugină.
 

În ediţia din 27 octombrie 2012, cotidianul ZIUA de Constanţa prezenta povestea Constanţa Sea Hotel. Astfel, proiectul iniţial aparţinuse firmei SC Satu&Fase SRL, care îl avea ca administrator pe controversatul Cristian Serghie. Constănţean (născut în Eforie), afaceristul stabilit în Italia nu a uitat de unde a plecat şi şi-a dezvoltat numeroase businessuri pe tărâmurile natale.
 
Printre partenerii de afaceri ai lui Serghie s-a numărat, de-a lungul vremii, Valentin Gheorghe Ionescu, nimeni altul decât concesionarul Portului Turistic Tomis şi inculpat în Dosarul Retrocedărilor. Un alt partener de seamă al lui Serghie este cunoscutul Sorin Strutinsky, cei doi fiind acţionari în firma M&D Farers Invest. La rândul său, Strutinsky este un apropiat al lui Mazăre. Nu este de trecut cu vederea nici faptul că, în urmă cu câţiva ani, prin Dominic Mar, italianul de origine constănţeană Cristian Serghie a preluat de la Holland Development Grup, firmă de asemenea menţionată în rechizitoriul întocmit de DNA cu privire la retrocedările din Constanţa, 3.000 mp de teren în Mamaia.

Cazuri pe raza judeţului Constanţa

Acest caz nu este singular în Constanţa. De-a lungul timpului, mai multe macarale s-au prăbuşit şi, din nefericire, au existat pierderi de vieţi omeneşti.

Docher strivit de macara în Portul Constanţa

Un grav accident de muncă a avut loc în iulie 2005, lângă Gara Maritimă din Portul Constanţa. Greutatea de trei tone a unei macarale a căzut peste Petrică Vieru, care era lucrător la SC Astar. Petru Ursan şi Petrică Vieru, docheri portuari, se deplasau către firma lor pentru a-şi ridica salariile. Vieru a hotărât să meargă pe scurtătură, astfel încât au trecut pe sub macaraua numărul 14 din dana 11.
 
Cătălin Gabriel Rotariu, la acel moment, angajat al SC Romnet, firma port operator, făcea manevre de rutină cu macaraua pentru reglarea frânelor ce ţineau greutăţile. În momentul în care a ieşit de sub macaraua fatală, Petrică Vieru a fost strivit în zona picioarelor de o greutate ce a căzut accidental în timpul manevrelor de rutină.
 
Prietenul victimei, Petru Ursan, i-a venit în ajutor, i-a adus apă şi l-a spălat de sânge până la venirea ambulanţei. Victima a fost tot timpul conştientă până la venirea salvării, deşi a pierdut foarte mult sânge. Bărbatul a fost dus imediat la secţia de Reanimare din cadrul Spitalului Judeţean Constanţa.

Doua macarale uriaşe prăbuşite au ucis şase persoane

Un tragic accident naval produs în iunie 2006 în Portul Constanţa s-a soldat cu moartea a şase persoane şi rănirea altor trei, când două macarale uriaşe s-au prăbuşit în danele 64-65. O macara plutitoare situată pe un împingător care voia să iasă din port ar fi agăţat o altă macara situată pe chei. În felul acesta, s-a produs un colaps, macaraua de chei a căzut peste cea plutitoare şi aceasta peste împingător.
 
„S-a reţinut în sarcina inculpatului Gâlcă Traian că, în calitate de comandant al împingătorului «Izvorul Mare I», în ziua de 8.06.2006, cu prilejul efectuării manevrei de deplasare a macaralei plutitoare MP 682 din dana 63 în dana 67 a Portului Constanţa, nerespectând normele de protecţie a muncii, care impuneau deplasarea convoiului împingător - macara plutitoare MP682 cu o viteza de siguranţă şi o veghe vizuală şi auditivă corespunzătoare, în aşa fel încât să permită o apreciere completă a situaţiei şi a pericolului de coliziune, a izbit podul încărcător - descărcător nr. 2, aparţinând părţii civile SC Minmetal SA Constanţa. Acesta s-a prăbuşit peste convoi, scufundând împingătorul, şi a provocat decesul a şase persoane (două aflate pe împingător şi patru pe podul nr. 2) şi vătămarea corporală a altor două persoane“, au spus magistraţii.
 
Pe data de 3 aprilie 2012, Curtea de Apel Constanţa l-a condamnat definitiv pe Gâlcă la patru ani de închisoare. Hotărârea a fost definitivă.

Striviţi de o rolă de tablă metalică desprinsă din macara

Un muncitor a murit, iar un altul a ajuns în stare gravă la spital, în februarie 2010, după ce au fost striviţi de o rolă de tablă metalică desprinsă din macara, în Portul Constanţa.
 
În momentul incidentului, cei doi muncitori îl ajutau pe macaragiu să poziţioneze rolele de tablă, care erau descărcate de pe un vas.

O macara a căzut peste un muncitor la Cernavodă

Un accident de muncă a avut loc, în noiembrie 2010, pe un şantier din zona portului din Cernavodă. Un muncitor a fost grav rănit, după ce o macara a căzut peste el. Muncitorul a fost grav rănit după ce macaraua a căzut peste el şi i-a strivit un picior.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii

  • ionica 23 Dec, 2015 09:35 Ca de obicei se vor ocupa de ancheta (zice articolul) exact cei care n-au habar ce-i macaraua ! S-a distrus o institutie cu rol magistral in prevenirea unor astfel de accidente si anume ISCIR. Dorinta patronilor a afost indeplinita ,in schimb sa raspunda ptr.toate pagubele produse .