Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
18:46 22 07 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Petromin este pe punctul de a pierde doua nave

ro

13 Nov, 2002 00:00 1377 Marime text

Gata cu flota!

Acest lucru se poate intampla din cauza neplatii unei datorii de 300.000 de dolari * Laurentiu Streaja, directorul Petromin, a incasat in conturile companiei peste un milion de dolari, dar a omis sa achite ultima rata scadenta * Deliberat sau din neglijenta, directorul Streaja intarzie sa plateasca * Petromin poate pierde doua nave * Gourdomichalis are interesul ca Petromin sa nu plateasca datoria catre banca pentru a ajunge in posesia vapoarelor

In urma cu cateva zile, cotidianul ZIUA a publicat un articol despre, probabil, o ultima jonglerie comerciala cu navele statului. Este vorba despre "Fetesti" si "Voineasa". In combinatia creata de directorul CNM Petromin SA, Laurentiu Streaja, pe langa grecii de la Gourdomichalis Maritime SA se mai afla un grec care este cunoscut in lumea shippingului romanesc dinainte de 1989. Dupa Revolutie, grecul despre care vorbim a avut in exploatare cateva nave de la defuncta Romline. Prietenia dintre actualul director al CNM Petromin SA, Laurentiu Streaja, si grecul asimilat de shippingul romanesc, se pare ca isi are originea in acea perioada in care si Streaja era director la Romline. Relatia dintre cei doi s-a sedimentat pe perioada derularii contractelor dintre firma grecului si Romline si a rezistat pana in prezent. Streaja l-a luat in, in urma cu trei luni, in Grecia la discutii despre situatia navelor "Fetesti" si "Voineasa" si pe prietenul sau. In ce calitate directorul Streaja l-a carat in Grecia, la negocierile cu Gourdomichalis Maritime SA, pe prietenul sau grec nu se stie. Sa aiba vreo legatura cu un eventual comision? Streaja ar fi trebuit sa stie ca trebuie sa te feresti de greci si atunci cand iti fac cadouri.

Istoria contractului

Unul dintre contractele aflate in litigiu, care are ca parti CNM Petromin SA si Gourdomichalis Maritime SA, firma inregistrata in Panama, pare a se incheia cu o noua pierdere pentru compania romaneasca. In urma cu aproximativ 11 ani, pe 5 noiembrie 1991, intre Petromin si Gourdomichalis Maritime SA s-a incheiat un contract. Astfel, a luat fiinta o noua companie - Gromar Shipping Cipru. La aceeasi data, au mai fost incheiate contracte de bare-boat intre Gromar si o companie de unica nava nominata ulterior de catre Petromin pentru navele "Branesti" rebotezata "Kavo Midia", "Bistret" rebotezata "Kavo Kaliakra", "Lotru" rebotezata "Kavo Flora" si "Vidraru", rebotezata "Kavo Mangalia". La data de 20 iunie 1992, a fost incheiat un al doilea contract de asociere, infiintandu-se inca o companie Gromar Chatering Malta, subsidiara Gromar Shipping. La aceeasi data, s-au incheiat contracte de bare-boat intre Gromar Chartering Malta si societatile de unica nava Fetesti Shipping si Voineasa Shipping pentru fiecare din navele "Fetesti", rebotezata "Kavo Matapas" si "Voineasa", rebotezata "Kavo Maleas". Scopul era sa se termine lucrarile la navele "Fetesti" si "Voineasa" pentru a avea posibilitatea de a parasi santierul si a-si pastra clasa pentru a putea fi operate. Nava "Costesti" si corp 864, aflate in constructie la data incheierii contractului, aveau nevoie de finantare pentru a putea fi puse in exploatare. Prin contract, s-a agreat ca responsabilitatea pentru achitarea balantei catre santierul din Mangalia, si anume pentru nava "Fetesti" 2 milioane de dolari, iar pentru "Voineasa" 2,5 milioane de dolari, sa revina firmei Gourdomichalis Maritime. Totodata, garantiile pentru imprumut urmau sa fie puse de Petromin. "Costesti" si corpul 864 nu au mai fost livrate catre partenerul grec.

Finantari si litigii

Pe 29 aprilie 1992, a fost incheiat un Contract de Credit intre cele doua companii armatoare si ABN Amro Bank pentru 12 milioane de dolari. Destinatia creditului era pentru reparatiile si modernizarea navelor din primul contract de asociere. Acest credit a fost achitat in intregime. Pentru "Fetesti" si "Voineasa" a fost incheiat, la data de 04 august 1992, un Contract de Credit intre companiile armatoare "Fetesti" si "Voineasa" Shipping Malta si ABN Amro Bank, in valoare de 5 milioane de dolari. Imprumutul a fost folosit pentru plata finala catre Santierul Naval Mangalia a navelor si capital de lucru pentru Gromar Chatering. Pana in aprilie 1996, ratele si dobanda au fost achitate de catre partener, insa, din cauza lipsei de fonduri, rata scadenta la data de 31 octombrie 1996 a fost platita de catre Gromar prin finantarea facuta de una dintre firmele Gourdomichalis in contul companiilor subsidiare Petromin, "Fetesti" si "Voineasa" Shipping Malta. Deoarece rata scadenta in octombrie 2000 nu a fost achitata in intregime, banca ABN a emis o notificare. Balanta la imprumut era de 629.795 de dolari. Banca a inceput o serie de demersuri si presiuni pentru recuperarea banilor. La randul sau, Petromin a notificat Gromar Chatering ca, din cauza neplatii chiriilor pentru navele "Fetesti" si "Voineasa", in conformitate cu clauzele din contractele de bare-boat, are dreptul sa retraga navele fara nici un protest sau alte formalitati. Gromar nu a efectuat nici o plata pana pe 05 aprilie 1999 - termenul limita. La acea data, o nava se afla in Grecia, iar cealalta in Spania. Gourdomichalis Maritime a ignorat notificarea Petromin si a directionat si cea de-a doua nava spre un port din Grecia, unde au fost arestate, ca garantie a platilor pe care Gourdomichalis pretindea ca le-a efectuat in contul celor doua subsidiare, dar care de fapt n-au fost niciodata facute. Gourdomichalis Financiera, firma care a finantat Gromar, a detinut o ipoteca malteza asupra celor doua nave pentru suma de 858.980 de dolari plus dobanzi si alte costuri. Gourdomichalis a obtinut o hotarare prin care i s-a dat dreptul sa scoata la licitatie cele doua nave. Petromin a platit catre partenerul sau sume care erau evidentiate corect in dosarul judecat la curtea greceasca si licitatia a fost anulata in mai multe randuri.

Managementul defectuos al lui Laurentiu Streaja reediteaza istoria navei "Oltenia"

In urma cu aproximativ trei luni, directorul CNM Petromin SA a efectuat o deplasare in Grecia unde a avut o intalnire cu reprezentantii lui Gourdomichalis. La sosirea in tara a propus reprezentantilor statului o intelegere comerciala pe care o stabilise cu grecii. Aceasta era favorabila companiei Gourdomichalis. In schimbul unei plati de doua milioane de dolari navele urmau sa ramana grecilor. Este curioasa solutia gasita de directorul Streaja, care stia ca procesul va fi castigat. Asa s-a si intamplat. Curtea greceasca a respins pretentiile formulate de Gourdomichalis impotriva Petromin. Ca urmare a acestei decizii, navele pot fi aduse in tara oricand, totusi conducerea Petromin amana aceasta decizie. Stationarea celor doua nave implica cheltuieli de intretinere si deprecierea fizica. Petromin mai are de platit o rata scadenta catre ABN Amro Bank, care in octombrie 2001 era de 310.723 de dolari. Banca face in continuare presiuni, insa Gourdomichalis nu are interesul ca Petromin sa plateasca. Daca banca va aresta navele, Gourdomichalis are sanse reale sa intre in posesia a doua nave care au fost evaluate de parti la sase milioane de dolari. De ce Laurentiu Streaja prefera doua milioane de dolari in loc de sase, nu stim.Directorul general al CNM Petromin SA nu a aprobat nici o plata catre ABN Amro timp de mai bine de un an, cu toate ca, numai in vara acestui an, a avut incasari de peste un milion de dolari. In cazul in care plata ar fi fost facuta, Gourdomichalis ar fi fost scos din ecuatie, iar Petromin va mentine proprietatea celor doua nave. Se pare ca Streaja a avut alte prioritati de plata anul acesta si nu l-a interesat sa mai salveze doua nave. Directorul Petromin face exact aceeasi manevra comerciala pe care au facut-o fostii directori Bacila si Defta, care, intr-o situatie similara, au omis sa plateasca, din motive necunoscute, o datorie de 400.000 de dolari catre Banca Den Norske Bank, din Londra si, in consecinta, societatea Petromin a pierdut tancul petrolier "Oltenia", cu un deplasament de 150.000 tdw. Acest caz se afla in atentia politistilor constanteni. In schimb, pe directorul Streaja nu-l deranjeaza nimeni. Suntem curiosi, totusi, care sunt platile pe care le-a facut Streaja anul acesta. In acelasi timp, ne punem intrebarea: ce urmareste de fapt Streaja prin aceasta omisiune de plata? O fi facut un aranjament cu Gourdomichalis? In cateva articole publicate anterior in ziarul nostru, am aratat care au fost performantele manageriale ale lui Laurentiu Streaja, cel care a anulat unilateral, pe cand era angajat ca director la Romline, contractele de bare-boat ale unor operatori romani. Aceasta decizie a condus la o serie de litigii si la angajarea companiei in plata unor importante sume ca penalitati. In contul sau se poate pune si pierderea ulterioara a majoritatii navelor care performau voiaje internationale si care au ramas neoperate in administrarea unei companii ajunse in pragul incapacitatii de plata. De mai mult timp, ofiterii investigatori din IGP scotocesc arhivele Petromin. Se pare ca trecutul companiei le ia tot timpul si nu mai au disponibilitati si pentru prezent. Paradoxal, scenarii comerciale cu consecinte dezastruoase de genul pe care ei le documenteaza se urzesc sub nasul lor. Probabil ca ancheta nu contine masuri de prevenire.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii