Politisti in slujba lui Olteanu
Politisti in slujba lui OlteanuConstantin Olteanu, patronul firmei Rent Car Services Litoral, dealer Dacia Renault din Constanta, se afla in centrul unui scandal care tinde sa ia proportii * Teodor Dragu, administratorul firmei Nova Cons din Ploiesti care a construit service-ul lui Olteanu, il acuza pe acesta de schimbarea destinatiei unui credit * Cele doua firme au incheiat un contract prin care Nova Cons se angaja sa construiasca garajele lui Olteanu * Olteanu s-a aratat rau platnic si s-a ajuns la un litigiu * Nova Cons a construit obiectivul in proportie de 95% si cere in instanta 18 miliarde de la beneficiarul rau platonic, Rent Car Services Litoral * Olteanu, la randul sau, ii cere Nova Cons, 6 miliarde si il acuza pe Dragu de inselaciune * Plangerea penala facuta de Olteanu lui Dragu este un pretext pentru a tine blocat procesul pe civil dintre cele doua societati. Dragu are probe din care reiese ca Olteanu a luat un credit de 130 000 USD de la BRD pe care l-a folosit in alte scopuri * Conducerea BRD afirma ca derularea creditului s-a facut in limitele legii * Olteanu s-a laudat cu relatiile sale din politie si l-a nominalizat pe chestorul Jipa * Politistii au gestionat probele din dosarul penal al lui Dragu dupa bunul plac * Ei au lansat zvonuri neadevarate partenerilor de afaceri ai Nova Cons si au adus prejudicii firmei prin comportamentul lor de pe perioada cercetarilor
In urma cu aproximativ doua saptamani am prezentat intr-un amplu material culisele unui litigiu care il are ca protagonist pe Constantin Olteanu, administratorul societatii Rent Car Service Litoral SRL, cel mai mare dealer al firmei Renault din Constanta. Constantin Olteanu este artizanul unei adevarate masinatii conceputa de el si pusa in opera cu ajutorul mai multor "terti". Printre sustinatorii lui Olteanu in punerea in opera a acestei operatiuni cu iz penal se afla nume importante. Fosta directoare a sucursalei BRD Constanta, Elena Lepadatu, fostul expert bancar, Coman Dragos, si doi politisti din cadrul IJP Constanta, aflati sub bagheta fostului inspector sef, chestorul Traian Jipa si a adjunctului sau, comisarul sef Vasile Balan au pus umarul la actiunile lui Olteanu de a deturna un credit bancar de la destinatia stabilita de banca. Toata aceasta facatura i-a adus lui Teodor Dragu un prejudiciu de aproximativ 18 miliarde de lei. Pe scurt, se poate spune ca Olteanu a pus la cale o actiune penala pentru a putea amana un proces civil cu firma Nova Cons a lui Teodor Dragu, cea care i-a construit show-room-ul. Scopul lui Olteanu era sa amane o plata restanta. Pentru a intelege manevra lui Olteanu, vom face o trecere in revista a principalelor evenimente ale relatiei comerciale dintre firma lui Olteanu si cea a constructorului Dragu. In anul 2002, Constantin Olteanu a demarat un proiect de constructie a unui auto service si salon de prezentare. Administratorul societatii Rent Car Service Litoral SRL a incheiat contractul cu numarul 148 din 06.06.2002 cu societatea Nova Cons SRL Ploiesti care apartine lui Teodor Dragu. Constructorul a demarat lucrarile imediat dupa semnarea contractului. Conform articolului opt din contractul 148, Rent Car Services Litoral trebuia sa plateasca un avans de 400 000 USD in 15 zile de la semnarea contractului, iar pentru diferenta pana la 1 309 000 USD, cat era stabilita valoarea obiectivului de cele doua parti, trebuia sa depuna o scrisoare de garantie bancara.Elena Lepadatu l-a girat pe Constantin OlteanuTeodor Dragu a avut probleme inca de la inceput. Nova Cons a demarat lucrarile si a constat pe parcurs ca Olteanu este rau platnic. El nu a platit avansul in termenul stabilit si nu a depus nici scrisoarea de garantie stipulata prin contract. Cu toate ca nu a primit nici un ban, Nova Cons a continuat lucrarile pana la sfarsitul lui iulie. Vazand ca beneficiarul nu plateste, Dragu a fost nevoit sa sisteze lucrarile la sfarsitul lunii iulie 2002. Olteanu a intarziat sa plateasca avansul de 400 000 USD si nu a reusit sa obtina nici scrisoarea de garantie asa cum era prevazut in contract. De fapt, pana la sfarsitul lui iulie, nu se efectuase nici o plata. Se poate usor trage concluzia ca Olteanu nici nu a avut disponibili banii macar pentru avans. Ingrijorat de situatia creata, Dragu a sunat la banca. Intr-o discutie telefonica, fosta directoare, Elena Lepadatu, a garantat personal pentru Olteanu in fata lui Dragu, asigurandu-l ca acesta va plati. Din pacate, Dragu a ramas doar cu asigurarile lui Lepadatu, scrisoarea de garantie nefiind niciodata eliberata.Rent Car Services Litoral a reusit sa plateasca avansul abia la 1 octombrie 2002 si lucrarile au fost reluate.Spalare de baniPe data de 16 octombrie 2002, cele doua societati au incheiat un act aditional pentru alte lucrari care nu fusesera prinse in contractul initial. Olteanu s-a inteles cu constructorii sa demareze o alta serie de lucrari care constau in construirea unor platforme exterioare si amenajarea exterioara a cladirii. Valoarea acestui act aditional a fost stabilita la 130 000 USD fara TVA. Pentru a finanta aceasta noua comanda, Rent Car Services Litoral a obtinut un credit de investitii de la BRD Constanta in valoare de 130 000 USD. Pe data de 17 octombrie 2002, prin ordinul de plata nr. 3385, Rent Car Services Litoral a virat banii in contul Nova Cons. La scurt timp dupa aceasta plata, Olteanu l-a sunat pe directorul Nova Cons, Teodor Dragu, si l-a rugat sa renunte la aditional pentru ca a gasit un constructor mai ieftin si ar dori sa faca lucrarea cu acesta. Dragu a fost de acord. Acesta i-a returnat banii firmei lui Olteanu pe data 22 octombrie 2002, prin ordinul de plata cu numarul 166. A fost intocmita si factura cu numarul 1704142 prin care a fost stornata suma de 5 136813500. Odata cu aceasta stornare si cu aceasta plata a inceput seria unor ilegalitati pornite de Olteanu. Dragu, la cererea partenerului sau, a returnat banii intr-un cont al firmei Rent Car Services Litoral de la de la City Bank. Asa s-a ajuns la deturnarea destinatiei creditului. La scurt timp, Olteanu revine asupra deciziei si il contacteaza din nou pe Teodor Dragu. Patronul Rent Car Services Litoral ii spune lui Dragu ca ar dori sa continue lucrarile tot cu firma sa pentru ca aceia cu care discutase nu sunt seriosi. Cei doi cad la intelegere sa continue lucrarea. Olteanu promite ca va plati si cei 130 000 de dolari fara TVA. Constructorii de la Nova Cons au continuat lucrarile pana la sfarsitul lunii mai 2003. Cu toate asigurarile lui Olteanu si garantiile fostei directoare Lepadatu, platile nu s-au mai facut niciodata. Pe 1 iunie 2003, Dragu l-a notificat pe Olteanu si l-a anuntat ca opreste lucrarile. La finele lui mai 2003, Rent Car Services Litoral nu-si achitase nimic din cei 130 000 USD, iar lucrarea era definitivata in proportie de 95%. Pe parcursul lucrarilor, dirigintele de santier al lui Olteanu a semnat 197 de procese verbale de receptie calitativa in care sunt cuprinse toate lucrarile incheiate de Nova Cons cu care beneficiarul era de acord si le si recunostea ca luate in primire. Constructorul nu primise pana la acea data nici un ban din cei 130 000 USD fara TVA pentru lucrarile din actul aditional si pe langa acesti bani mai avea de incasat si alti bani din lucrarile cuprinse in contractul initial de care Olteanu nu se achitase. In total, prejudiciul firmei Nova Cons a fost estimat la 12 miliarde de lei la acea vreme. In prezent, prejudiciul a mai crescut din cauza penalitatilor.Scaparea lui Olteanu, plangerea penalaPe data de 17 iunie 2003, reprezentantii Nova Cons au fost invitati printr-un fax sa se prezinte pe 23 iunie pentru a face parte din comisia de inventariere a lucrarilor. Din aceeasi comisie trebuiau sa faca parte si reprezentantii bancii. La intalnirea cu pricina nu au venit decat reprezentantii Rent Car Services Litoral, iar cei ai bancii nu au fost prezenti. Reprezentantii lui Olteanu au afirmat ca specialistii bancii facusera inventarierea cu cateva zile inainte. Pentru ca nu au fost respectate conditiile din fax-ul trimis de Rent Car Services Litoral, reprezentantii Nova Cons s-au retras de la discutii. In replica, Olteanu a anuntat ca Nova Cons a parasit santierul cand a aflat ca vin reprezentantii bancii. Este puerila aceasta afirmatie pentru ca Nova Cons avea tot interesul ca banca sa cunoasca situatia de fapt. Mai mult, pe 23 si 24 iunie 2003, Teodor Dragu s-a prezentat la doamna Lepadatu pentru a-i aduce aminte de angajamentul sau si de situatia creata de firma lui Olteanu prin neplata lucrarilor. Fosta directoare nu l-a primit pe pagubit spunand ca este ocupata. Ajunsi in fata unui litigiu comercial atat Dragu, cat si Olteanu s-au gandit la cai de atac. Dragu a chemat in judecata Rent Car Services Litoral pentru a-si recupera prejudiciul. Pentru a-i opri demersul juridic de pe comercial Olteanu a facut si el o plangere penala lui Dragu si firmei lui pentru inselaciune. Suma cu care Olteanu se considera prejudiciat era cam aproape de valoarea facturilor stornate de Dragu.Dupa cum s-a derulat acest contract se poate observa cu usurinta ca Olteanu Constantin a incercat sa traga de timp si sa nu plateasca. Ceea ce este mai grav este ca au fost executate niste manevre financiare care seamana a spalare de bani sau cel putin schimbarea destinatiei unui credit cu destinatie speciala. De lucrul acesta si-a dat seama si Teodor Dragu care dupa ce a returnat cei 130 000 USD in conturile firmei Rent Car Services Litoral de la City Bank si-a pus intrebarea: De ce banii nu s-au intors in conturile BRD care era creditorul lui Olteanu? Patronul Rent Car Services Litoral a platit cei 130 000 USD catre Nova Cons care a intocmit factura numarul 1704141 din 17 octombrie 2002. Dupa ce Nova Cons a returnat banii in contul de la City Bank, pe motiv ca beneficiarul Rent Car Services Litoral a gasit un alt constructor, a emis factura numarul 1704142, din 22 octombrie 2002, prin care a stornat factura initiala. Banii au ajuns in conturile Rent Car Services Litoral din City Bank. Dragu sustine ca Olteanu nu a retras copia facturii de la BRD asa ca banca stie ca plata a fost facuta in contul constructorului si trebuia doar sa urmareasca cum erau folositi banii.Justificari masluiteRevenind la modul in care s-a derulat urmarirea creditului, trebuie sa facem referiri la un document care explica manevra financiara facuta de Olteanu. Pe 8 ianuarie 2003, expertul bancii a efectuat un control la obiectivul creditat si a intocmit o Nota de analiza. La masurarea lucrarilor din teren s-a constat ca panourile montate pe pereti si acoperis, impreuna cu cele din stoc insumeaza in total 8137 m.p. In fapt constructorul afirma ca fizic exista doar 5000 de m.p. de astfel de panouri, iar diferenta de 3000 de m.p. a fost trecuta pentru a justifica creditul. De altfel, la un calcul diferenta aceasta inexistenta de fapt in teren acopera ca valoare exact cei 130 000 de USD imprumutati de la banca. Cu toate ca 8137 nu este o cantitate reala aceasta a fost trecuta in Nota de analiza a bancii care a fost semnata de expertul bancii Coman Dragos si dirigintele de santier al lui Olteanu, Vasile Ravoiu. In acest fel, Olteanu a justificat creditul luat de la banca. Acesta pare motivul pentru care Olteanu a facut in asa fel incat expertul bancii sa nu se intalneasca cu reprezentantii Nova Cons. Curioasa este si pozitia fostei directoare Lepadatu care l-a favorizat pe Olteanu pe tot parcursul finantarii. Despre aceasta situatie Dragu a informat conducerea bancii. El a primit un raspuns in care se precizeaza: "Din evidentele bancii s-a constatat ca facturile prezentate la plata de catre prestator (Nova Cons) au fost onorate de beneficiar, Rent Car Services Litoral. Situatiile de lucrari transmise de dvs. in 25.07.2003, nu au putut fi desfasurate pe facturi nici de dvs., mai mult, acestea nu poarta acceptul beneficiarului, nefiind regasite in evidentele acestuia sau ale bancii". Nici astazi BRD nu si-a schimbat pozitia si sustine ca banca si-a respectat in totalitate normele si procedurile in vigoare. Nu este clar cum a reusit Olteanu sa justifice creditul si platile daca Nova Cons sustine ca nu a primit nici un ban din cei 130 000 USD.Presiunile politieiInca de la inceputul litigiului, Olteanu i-a transmis lui Dragu ca are relatii deosebite cu chestorul Jipa, fostul sef al IJP Constanta, si in final il va ruina. In urma plangerii a luat nastere dosarul 360805/2003. Fara sa aiba cunostinta de faptul ca este urmarit penal, Dragu s-a trezit la birou cu inspectorul Florinel Manole. Politistul a dat buzna peste Dragu in biroul sau unde se mai aflau doi potentiali clienti. Modul de abordare a lui Manole i-a speriat pe cei doi clienti, care au plecat. Ulterior, politistul s-a deplasat pe la furnizorii firmei Nova Cons, unde a facut alte verificari. In timpul discutiilor, politistii constanteni au afirmat ca Nova Cons va ajunge in faliment si nu-si va mai putea onora platile la termen. In loc sa stabileasca adevarul, politistii au raspandit zvonuri false cu privire la Nova Cons. Pe data de 14 08 2003, Manole s-a deplasat la sediul Nova Cons cu pretextul ca aduce rezultatul expertizei contabile facute in dosar. Atunci, politistul l-a anuntat pe Dragu ca s-a inceput urmarirea penala si i-a lasat o invitatie pentru data de 20.08.2003. Dragu s-a prezentat la data stabilita la sediul IJP Constanta. Cu acea ocazie, el a aflat de la subcomisarul Manolachi ca se incepuse urmarirea penala impotriva sa cu exact o luna in urma, la propunerea lui Manole. Cu toate ca Manole ii mai facuse o vizita pe 24 07 2003 lui Dragu, acesta nu i-a adus la cunostinta faptul ca este urmarit penal si a insistat ca este vorba doar de cercetari. Luat prin surprindere de jocul inspectorului Manole, Dragu nu s-a prezentat cu avocatul sau. De altfel, tot dosarul pare fortat. Expertiza de la dosar nu stabileste nici un prejudiciu si nu este mai mult decat o copie dupa plangerea lui Olteanu. Cu toate ca inca de la inceput Dragu i-a dat lui Manole mai multe documente pentru sustinerea sa, la momentul intalnirii cu Manolachi acestea nu se regaseau la dosar. Dupa excesul de zel de care au dat dovada inspectorul Manole, Dragu a tras concluzia ca Olteanu nu s-a laudat degeaba cu chestorul Jipa. Dupa indelungi documentari, procurorii au dat solutia de scoatere de sub urmarire penala lui Dragu Teodor la sfarsitul lunii mai 2004. Dupa aceasta solutie, procesul civil putea fi reluat. Surprinzator, de curand, dosarul lui Dragu a fost redeschis si astfel procesul civil a fost din nou blocat. In timp ce Olteanu trage de timp pe banii lui Dragu, nimeni din institutiile statului nu se sesizeaza cu privire la modul cum a gestionat creditul administratorul firmei Rent Car Services Litoral. Acum, procurorii au cerut extinderea cercetarilor si asupra sotiei lui Dragu, care are o societate de unde au fost achizitionate o parte din materialele de constructii pentru garajele lui Olteanu.Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp