Premiera mondială sau care-i treaba cu scannerele-minune de la Constanţa şi Agigea Avem tehnologie anticorupţie de 10 milioane. Ne mai luăm de 24!
Premiera mondială sau care-i treaba cu scannerele-minune de la Constanţa şi Agigea: Avem tehnologie anticorupţieCu tehnologie de scanare a bunurilor în valoare de peste 8,79 de milioane de lei pentru Vama Constanţa Sud Agigea şi „upgradări" de aproape 1,6 milioane de lei pentru aparatura de la Vama Constanţa, Autoritatea Naţională a Vămilor face licitaţie pentru scanere noi, fiind vizate inclusiv vămile Agigea şi Constanţa.
Noua investiţie se ridică la 24.314.516 lei. Fără TVA. În „planul de acţiune" este cuprinsă şi Vama Galaţi. A! Autoritatea Vamală ne precizează că toată aparatura existentă la vămile Constanţa şi Agigea este funcţională. Situaţie în care ne-am întrebat şi, fireşte, am întrebat mai departe autorităţile în drept, de ce este nevoie de aparatură nouă. Iar autorităţile ne-au răspuns clar - tehnologia existentă ar urma să fie dotată „suplimentar cu: senzori de detecţie semiautomată / automată, radiologică, chimică şi biologică". Iar dacă mai aveam vreun dubiu, aceeaşi Autoritate Vamală ne informează că asta „reprezintă o premieră mondială în domeniu pentru astfel de echipamente, indiferent de soluţia constructivă adoptată".
Dar să o luăm pas cu pas: pe data de 15 martie 2012, Autoritatea Naţională a Vămilor informa prin intermediul anunţului de participare cu numărul 133929/15.03.2012 faptul că urma să organizeze o licitaţie publică pentru echipamente mobile pentru scanarea mijloacelor de transport şi a containerelor, fiind vorba despre trei scannere, a căror valoare estimată nu poate depăşi suma de 24.314.516 lei fără TVA. În documentele oficiale se mai aducea la cunoştinţă faptul că anunţul priveşte contractul intitulat „Echipamente mobile pentru scanarea mijloacelor de transport şi a containerelor - livrare / instalare / punere în funcţiune, precum şi instruirea a 12 persoane ale autorităţii contractante". Totodată, echipamentul urma să fie livrat la birourile vamale din teritoriu respectiv Direcţia Judeţeană pentru Accize şi Operaţiuni Vamale Galaţi (Galaţi - Port), Constanţa Sud - Agigea, DJAOV Constanţa (fost Constanţa - Port).
Aparatură funcţională, nimic de zis!
În contextul în care vămile constănţene fuseseră dotată în cursul anului trecut cu scannere performante, spuneau surse avizate, ne-am adresat direct Autorităţii Naţionale a Vămilor, pentru a ne lămuri de ce este nevoie de o nouă tehnologie ultramodernă în condiţiile în care nu mai departe de anul trecut ar fi fost deja adusă tehnologia cu pricina în ograda vameşilor constănţeni. Fireşte, exista şi posibilitatea ca tehnologia cu pricina, deşi ultimul răcnet, să se fi stricat între timp. Dar Vama ne-a lămurit că nu. Iată cum stau lucrurile: punctual, prin intermediul unei adrese întocmite în baza Legii 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, am întrebat Autoritatea Naţională a Vămilor dacă „este adevărat că Biroul Constanţa Sud Agigea a fost dotat în cursului anului trecut cu un echipament nou de scanare mobil tip ROBOSCAN? Dacă da, care a fost valoarea de achiziţionare a acestuia". Tot punctual, ANV ne-a răspuns: „În cursul anului 2011, Biroul vamal Constanţa Sud Agigea a fost dotat cu un echipament de scanat mijloace de transport tip Roboscan IMC, în valoare de 8.794.080 de lei". Mai departe, am întrebat dacă „este adevărat că scanerul de tip MIS Rapiscan al Direcţiei Judeţene de Accize şi Operaţiuni Vamale Constanţa a fost îmbunătăţit (upgradat), tot în cursul anului trecut? dacă da, care a fost valoarea investiţiei privind îmbunătăţirea sistemului?". Iar răspunsul ANV a fost că „în cursul anului 2011, echipamentul de scanat mijloace de transport tip MIS din dotarea DJ.A.O.V. Constanţa a fost upgradat (dual izotop). Valoarea investiţiei a fost de 1.598.360 de lei". Şi pentru a nu exista vreun dubiu, am ridicat o altă întrebare „cele două scanere de la BV Constanţa Sud Agigea şi, respectiv, DJAOV Constanţa mai sunt în funcţiune la acest moment?", iar ANV ne-a spus că „cele două echipamente de scanat din locaţiile sus-menţionate sunt în funcţiune".
Scanare chimică şi biologică, în premieră
Adresa noastră continua cu întrebarea „dacă da, care este motivaţia achiziţionării de noi produse de scanat pentru cele două instituţii vamale constănţene?". Astfel că autorităţile ne-au răspuns: „achiziţia de noi echipamente este în conformitate eu respectarea condiţiilor impuse de următoarele prevederi comunitare şi naţionale: Regulamentului EC 562/2006 - Codul Frontierelor Schengen; Catalogul Schengen, Decizia Consiliului Europei nr. 2004/634/EC-adoptarea Iniţiativei de Securitatea Containerelor cu intrare în vigoare la 01.01.2012, O.V.G. nr. 195/2002; Legea nr.86/2006 şi H.G. nr. 220/2011, atât pentru controlul în Filtrul III cât şi, în conformitate cu strategia de control a autorităţii vamale, pentru asigurarea stabilităţii economico-sociale naţionale şi comunitare şi apărarea intereselor financiare ale statelor membre (programul OLAF - Hercule III - 2009-2012), controlul în Filtrul IV în tot teritoriul vamal al României". Iar pentru a nu se pierde informaţia în sine în hăţişul legislativ menţionat anterior, la întrebarea noastră „concret, ce operaţiuni diferite ar putea face noile tehnologii de scanare faţă de cele deţinute deja?", Vama a răspuns după cum urmează: „Concret, conform ultimelor recomandări făcute la Congresul de la Bratislava din octombrie 2011, ce a avut ca temă «Exploatarea tehnologiei de detecţie şi a echipamentelor emiţătoare de radiaţii de către serviciile Vamale», făcute de reprezentanţii comisiei din cadrul DGTAXUD - Unitatea B2 Managementul Riscului şi Securităţii, acestea vor fi dotate suplimentar cu: senzori de detecţie semiautomată /automată, radiologică, chimică şi biologică, ceea ce reprezintă o premieră mondială în domeniu pentru astfel de echipamente, indiferent de soluţia constructivă adoptată". Una peste alta, deşi avem la vămile Constanţa şi Agigea tehnologie de scanare a bunurilor în valoare de peste 8,79 de milioane de lei şi îmbunătăţiri de aproape 1,6 milioane de lei pentru aparatura de la Vama Constanţa, de ce nu să mai dăm încă vreo 20 de milioane pe scannere noi? Că doar sunt premiere mondiale! „Indiferent de soluţia constructivă adoptată".
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
- Costel 19 May, 2012 07:47 Preturile pentru aparatura mobila sunt anormal de mari.In plus mai bine se orientau pe scădere fixe care sunt mult mai performante si mai adecvate pentru port.In lume in porturile se folosesc scădere fixe.S-ar putea sa se ceara scădere mobile pentru ca sa limiteze participarea la licitație.Roboscan e "abonatul"variind de mult timp.Poate ne spune vama câte unități mobile de scanare s-au achiziționat pana in prezent si câte mai functioneaza(câte s-au răsturnat si nu au mai fost utilizabile).scuze pentru greșeli ,programul e de vina.