Problemele de care se loveşte SLN Ziua Internaţională a Navigatorilor, marcată la Constanţa
Problemele de care se loveşte SLN: Ziua Internaţională a Navigatorilor, marcată la Constanţa
25 Jun, 2016 00:00
ZIUA de Constanta
3471
Marime text
Sindicatul Liber al Navigatorilor (SLN) şi Inspectoratul ITF pentru România au organizat, ieri, o conferinţă de presă la sediul Seamen’s Club Constanţa, cu ocazia Zilei Internaţionale a Navigatorilor. Prezenţi au fost Adrian Mihălcioiu, preşedintele SLN, Aurel Stoica, secretar general, şi Costică Stici, vicepreşedinte.
„Este Ziua Internaţională a Navigatorului, zi în care trebuie să le aducem un omagiu tuturor celor care pleacă de acasă, care îşi pun slujba la dispoziţia noastră pentru a avea tot ce ne înconjoară, în proporţie de 90% bunuri transportate pe mare. Sindicatul Liber al Navigatorilor marchează acest eveniment pentru Ziua Internaţională a Navigatorului, mulţumind în primul rând navigatorilor români şi apoi tuturor navigatorilor, care sunt într-un număr destul de important. Avem pe piaţa internaţională aproximativ 1.500.000 de navigatori, aproape 750.000 brevetaţi şi 750.000 ofiţeri, deci într-o proporţie egală“, a spus Adrian Mihălcioiu.
În cadrul conferinţei, preşedintele SLN a prezentat problemele cu care se confruntă navigatorii români.
„Pentru viitor există o cerere de creştere de aproximativ 24%, pentru anul 2025 se estimează acum o lipsă a ofiţerilor de 17.000, iar în 2025, dacă lucrurile continuă aşa, cred că va fi o lipsă de ofiţeri de 140.000. Foarte important! Avem un procent extraordinar de mare de lipsă a ofiţerilor. Există cereri de ofiţeri, noi avem două şcoli de marină şi sperăm să putem promova o şcoală pentru nebrevetaţi, pentru că ne lipseşte o şcolarizare a nebrevetaţilor din punctul acesta de vedere. Cred că ar trebui să încurajăm autorităţile, Ministerul Educaţiei, Ministerul Transporturilor, Ministerul Muncii, să poată să promoveze şcoli de calificare pentru cei care nu au neapărat statut de ofiţeri“, a explicat Adrian Mihălcioiu.
„România are un bazin foarte important de forţă de muncă pe piaţa internaţională. Trebuie să fim optimişti, deşi scepticismul din mine spune că din cauza acestei nepăsări faţă de navigatori a statului român vom rămâne şi fără acest segment de joburi. Convenţia maritimă a fost ratificată la limita maximă, ea nu a intrat în vigoare nici acum în România, se mai aşteaptă luna noiembrie. Deja suntem în iunie, la sfârşit. Deci, până în noiembrie mai sunt câteva luni şi nimeni nu a mişcat încă un deget pentru aducerea la zi a comenzii în legislaţia naţională, ceea ce este un fapt îngrijorător. Avem noile reguli ale convenţiei STCWm cu amendamentele de la Manilam care trebuiau puse în practică. Ele au apărut abia în 2014, în noiembrie, şi s-a produs o anomalie. Acum încercăm să îndreptăm puţin ordinul ministrului şi să eliberăm certificate, aşa cum spune Convenţia, şi pentru nebrevetaţi“, a precizat Mihălcioiu.
„Mai avem ordinul ministrului Transporturilor cu privire la vizita medicală obligatorie pentru cei de peste 45 de ani în fiecare an. Este un ordin care, după părerea mea, a fost puţin abuziv şi a ţinut cont de alţi factori decât de convenţiile şi regulile internaţionale. Vizita medicală se face o dată la doi ani pentru toţi navigatorii. Există o discriminare aici pentru cei care sunt la seniorat. Deşi ei au şi alte dezavantaje, iată, mai vine unul, şi legal, în fiecare an. Este ceva ce duce către absurd. Partea de sănătate a propus-o pentru că probabil erau într-un colaps financiar şi voiau să se mai întregească un pic cu banii navigatorilor. Noi sperăm ca până săptămâna viitoare să reuşim să aducem această reglementare minimă la nivelul internaţional - ca vizita medicală să fie făcută la doi ani indiferent de vârsta navigatorilor“, spune preşedintele SLN.
„Am vorbit cu Autoritatea Navală Română şi prin asta salut pe cei care susţin proiectul de a avea carnetul de marinar valabil şi de a fi rupt de vizita medicală. Intrăm şi noi în rândul tuturor navigatorilor din lume, în care vizita medicală este un carnet separat şi se prezintă la bordul navei şi care nu are nicio legătură cu carnetul de marinar, care are o valabilitate ca şi paşaportul. Mi se pare o chestiune foarte bună şi logică“, a explicat Mihălcioiu.
„Campania pe Marea Neagră se va desfăşura mai acut odată cu intrarea în vigoare a Convenţiei. În noiembrie, intenţionăm să facem pe tot bazinul Mării Negre o campanie împotriva navelor substandard. Acea dată când România trebuie să îşi depună instrumentele către ILO pentru ratificarea Convenţiei şi implementarea în legislaţia naţională. Vom face o campanie foarte puternică şi vom da un semnal foarte puternic navelor substandard şi navelor care fac dumping social în porturile din Marea Neagră, inclusiv în porturile româneşti. Sunt foarte multe nave care lucrează pe contracte substandard, vin şi în porturi româneşti, dar mult mai multe sunt în bazinul Mării Negre. Este o mare a ruşinii şi trebuie să facem curăţenie în acest loc. Se pare că Rusia a început să fie puţin mai strictă în ceea ce priveşte condiţiile de muncă şi condiţiile de la bordul navelor care sosesc în porturile ruseşti“, a spus Adrian Mihălcioiu.
„Avem nevoie de o legislaţie specifică pentru navigatori, nu poate fi ignorată această legislaţie. Un cod al personalului navigant care trebuie să fie modest, actual, simplu. Astfel, vom ieşi din piaţă, pentru că trebuie să fim asiguraţi social, asiguraţi medical, dar în condiţiile în care Convenţia spune, şi nu aşa cum se gândeşte unul şi altul prin diverse ministere“, a declarat preşedintele SLN.
O campanie pe care SLN o are în vedere, însă nu are sprijin este „Cadetul Român“.
„Încă avem în vedere campania «Cadetul Român», acel proiect pe care sperăm să îl avem în fapt. Nu l-am abandonat, însă nu avem doritori, nu avem oameni care doresc să intre în acest proiect, și aici mă refer la școli, la Autoritatea Navală Română, la CERONAV. Este o chestiune de bani. Trebuie să negociem împărţirea costurilor. Am zis să avem măcar 500-600 de euro pe an. Noi suntem primii care punem o sumă de bani consistentă“, a adăugat liderul SLN.
Până acum, pe piaţă sunt 35.000 de brevete şi carnete de marinari eliberate, din care 25.000 sunt active pe piaţă. Dintre aceştia, 16.000 sunt personal navigant român care contribuie la siguranţa navei, iar 9.000 - 10.000 sunt cei care funcţionează ca personal auxiliar - cameriste, ospătari, bucătari.
„Cred că navigatorii români trebuie felicitaţi de ziua lor, să aibă cât mai puţine probleme acasă şi cât mai multe satisfacţii. Stăm la dispoziţia navigatorilor în orice problemă, în orice situaţie. Sperăm ca navigatorii sa aprecieze si efortul nostru“, a mai spus Mihălcioiu.
„Avem un navigator abandonat în Siria, un navigator dispărut în Irlanda de pe un pasager. Un navigator care a fost în Yemen şi s-au făcut eforturi pentru a-l aduce acasă. Sperăm să îl avem şi pe ultimul navigator acasă“, a conchis preşedintele SLN.
„Este Ziua Internaţională a Navigatorului, zi în care trebuie să le aducem un omagiu tuturor celor care pleacă de acasă, care îşi pun slujba la dispoziţia noastră pentru a avea tot ce ne înconjoară, în proporţie de 90% bunuri transportate pe mare. Sindicatul Liber al Navigatorilor marchează acest eveniment pentru Ziua Internaţională a Navigatorului, mulţumind în primul rând navigatorilor români şi apoi tuturor navigatorilor, care sunt într-un număr destul de important. Avem pe piaţa internaţională aproximativ 1.500.000 de navigatori, aproape 750.000 brevetaţi şi 750.000 ofiţeri, deci într-o proporţie egală“, a spus Adrian Mihălcioiu.
În cadrul conferinţei, preşedintele SLN a prezentat problemele cu care se confruntă navigatorii români.
„Pentru viitor există o cerere de creştere de aproximativ 24%, pentru anul 2025 se estimează acum o lipsă a ofiţerilor de 17.000, iar în 2025, dacă lucrurile continuă aşa, cred că va fi o lipsă de ofiţeri de 140.000. Foarte important! Avem un procent extraordinar de mare de lipsă a ofiţerilor. Există cereri de ofiţeri, noi avem două şcoli de marină şi sperăm să putem promova o şcoală pentru nebrevetaţi, pentru că ne lipseşte o şcolarizare a nebrevetaţilor din punctul acesta de vedere. Cred că ar trebui să încurajăm autorităţile, Ministerul Educaţiei, Ministerul Transporturilor, Ministerul Muncii, să poată să promoveze şcoli de calificare pentru cei care nu au neapărat statut de ofiţeri“, a explicat Adrian Mihălcioiu.
„Convenţia maritimă nu a intrat în vigoare nici acum în România“
Preşedintele SLN a explicat faptul că regulile Convenţiei internaţionale privind standardele de pregătire, certificare şi efectuare a serviciului de cart pentru navigatori (STCW), 1978, cu amendamentele de la Manila, trebuie puse în practică.„România are un bazin foarte important de forţă de muncă pe piaţa internaţională. Trebuie să fim optimişti, deşi scepticismul din mine spune că din cauza acestei nepăsări faţă de navigatori a statului român vom rămâne şi fără acest segment de joburi. Convenţia maritimă a fost ratificată la limita maximă, ea nu a intrat în vigoare nici acum în România, se mai aşteaptă luna noiembrie. Deja suntem în iunie, la sfârşit. Deci, până în noiembrie mai sunt câteva luni şi nimeni nu a mişcat încă un deget pentru aducerea la zi a comenzii în legislaţia naţională, ceea ce este un fapt îngrijorător. Avem noile reguli ale convenţiei STCWm cu amendamentele de la Manilam care trebuiau puse în practică. Ele au apărut abia în 2014, în noiembrie, şi s-a produs o anomalie. Acum încercăm să îndreptăm puţin ordinul ministrului şi să eliberăm certificate, aşa cum spune Convenţia, şi pentru nebrevetaţi“, a precizat Mihălcioiu.
„Un ordin care a fost puţin abuziv“
Tot el spune că ordinul ministrului Transporturilor cu privire la vizita medicală obligatorie în fiecare an a seniorilor este „puţin abuziv“.„Mai avem ordinul ministrului Transporturilor cu privire la vizita medicală obligatorie pentru cei de peste 45 de ani în fiecare an. Este un ordin care, după părerea mea, a fost puţin abuziv şi a ţinut cont de alţi factori decât de convenţiile şi regulile internaţionale. Vizita medicală se face o dată la doi ani pentru toţi navigatorii. Există o discriminare aici pentru cei care sunt la seniorat. Deşi ei au şi alte dezavantaje, iată, mai vine unul, şi legal, în fiecare an. Este ceva ce duce către absurd. Partea de sănătate a propus-o pentru că probabil erau într-un colaps financiar şi voiau să se mai întregească un pic cu banii navigatorilor. Noi sperăm ca până săptămâna viitoare să reuşim să aducem această reglementare minimă la nivelul internaţional - ca vizita medicală să fie făcută la doi ani indiferent de vârsta navigatorilor“, spune preşedintele SLN.
„Salut pe cei care susţin proiectul de a avea carnetul de marinar valabil şi de a fi rupt de vizita medicală“
Se pare că proiectul la care Mihălcioiu face referire este aproape de realizare.„Am vorbit cu Autoritatea Navală Română şi prin asta salut pe cei care susţin proiectul de a avea carnetul de marinar valabil şi de a fi rupt de vizita medicală. Intrăm şi noi în rândul tuturor navigatorilor din lume, în care vizita medicală este un carnet separat şi se prezintă la bordul navei şi care nu are nicio legătură cu carnetul de marinar, care are o valabilitate ca şi paşaportul. Mi se pare o chestiune foarte bună şi logică“, a explicat Mihălcioiu.
Campanie pe Marea Neagră
Totodată, în cadrul conferinţei de presă, preşedintele SLN a susţinut faptul că se va face o campanie puternică împotriva navelor substandard.„Campania pe Marea Neagră se va desfăşura mai acut odată cu intrarea în vigoare a Convenţiei. În noiembrie, intenţionăm să facem pe tot bazinul Mării Negre o campanie împotriva navelor substandard. Acea dată când România trebuie să îşi depună instrumentele către ILO pentru ratificarea Convenţiei şi implementarea în legislaţia naţională. Vom face o campanie foarte puternică şi vom da un semnal foarte puternic navelor substandard şi navelor care fac dumping social în porturile din Marea Neagră, inclusiv în porturile româneşti. Sunt foarte multe nave care lucrează pe contracte substandard, vin şi în porturi româneşti, dar mult mai multe sunt în bazinul Mării Negre. Este o mare a ruşinii şi trebuie să facem curăţenie în acest loc. Se pare că Rusia a început să fie puţin mai strictă în ceea ce priveşte condiţiile de muncă şi condiţiile de la bordul navelor care sosesc în porturile ruseşti“, a spus Adrian Mihălcioiu.
„Avem nevoie de o legislaţie specifică pentru navigatori“
De asemenea, preşedintele SLN susţine că este nevoie de o legislaţie specifică pentru navigatori în condiţiile prevăzute de Convenţie.„Avem nevoie de o legislaţie specifică pentru navigatori, nu poate fi ignorată această legislaţie. Un cod al personalului navigant care trebuie să fie modest, actual, simplu. Astfel, vom ieşi din piaţă, pentru că trebuie să fim asiguraţi social, asiguraţi medical, dar în condiţiile în care Convenţia spune, şi nu aşa cum se gândeşte unul şi altul prin diverse ministere“, a declarat preşedintele SLN.
O campanie pe care SLN o are în vedere, însă nu are sprijin este „Cadetul Român“.
„Încă avem în vedere campania «Cadetul Român», acel proiect pe care sperăm să îl avem în fapt. Nu l-am abandonat, însă nu avem doritori, nu avem oameni care doresc să intre în acest proiect, și aici mă refer la școli, la Autoritatea Navală Română, la CERONAV. Este o chestiune de bani. Trebuie să negociem împărţirea costurilor. Am zis să avem măcar 500-600 de euro pe an. Noi suntem primii care punem o sumă de bani consistentă“, a adăugat liderul SLN.
Până acum, pe piaţă sunt 35.000 de brevete şi carnete de marinari eliberate, din care 25.000 sunt active pe piaţă. Dintre aceştia, 16.000 sunt personal navigant român care contribuie la siguranţa navei, iar 9.000 - 10.000 sunt cei care funcţionează ca personal auxiliar - cameriste, ospătari, bucătari.
„Cred că navigatorii români trebuie felicitaţi de ziua lor, să aibă cât mai puţine probleme acasă şi cât mai multe satisfacţii. Stăm la dispoziţia navigatorilor în orice problemă, în orice situaţie. Sperăm ca navigatorii sa aprecieze si efortul nostru“, a mai spus Mihălcioiu.
„Avem un navigator abandonat în Siria, un navigator dispărut în Irlanda de pe un pasager. Un navigator care a fost în Yemen şi s-au făcut eforturi pentru a-l aduce acasă. Sperăm să îl avem şi pe ultimul navigator acasă“, a conchis preşedintele SLN.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii