Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
11:31 24 11 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

"Remorcajul", afacere de partid

ro

06 Nov, 2004 00:00 1599 Marime text

Concesiune contra-cronometru

Surse din cadrul MTCT ne-au confirmat faptul ca, pana la sfarsitul acestui an, va avea loc licitatia de concesionare a serviciului de remorcaj in porturile maritime romanesti * Primele proceduri ce trebuiesc aplicate pentru desfasurarea in conditii legale a unei asemenea licitatii ar trebui demarate chiar de saptamana viitoare * Se pare ca soarta remorcajului maritim din Portul Constanta va fi asemanatoare cu cea a pilotajului, in cadrul Ministerului Transporturilor, tragandu-se cu mult timp in urma sforile in legatura cu concesionarea acestui serviciu * Un ordin emis in 2003 de MTCT a pregatit terenul invaziei remorcherelor de la Dunare in porturile maritime * Aceste remorchere fluviale au fost inchiriate de societati care acum intentioneaza sa participe la concesionare * Ministerul a reintocmit deja un caiet de sarcini pentru licitatia concesionarii serviciului de remorcaj * Specialisti in activitatea de remorcaj spun ca miza in aceasta afacere este foarte mare si se urmareste ca aceasta sa fie preluata de persoane aservite partidului de guvernamant

In ceea ce priveste subiectul concesionarii serviciului de remorcaj maritim in porturile maritime romanesti, de aproximativ patru-cinci luni nu s-a mai pomenit nimic in mod oficial. Si asta din cauza ca ultimele incercari ale Ministerului Transporturilor Constructiei si Turismului de a "misca" ceva in aceasta afacere, au fost combatute puternic, atat de sindicatele portuare, cat si de reprezentantii unor mari societati de remorcaj. De aceea, pentru multi aceasta liniste nu a mirosit deloc a bine si iata ca s-ar putea sa le dam dreptate. Surse din cadrul MTCT si din cadrul unor companii de remorcaj din Portul Constanta ne-au declarat ca ministerul pregateste pana la sfarsitul acestui an organizarea licitatiei de concesionare a serviciului de remorcaj in porturile maritime precum si serviciile de legare-dezlegare nave. In opinia celor din domeniu, timpul ramas pana la sfarsitul acestui an este foarte scurt pentru ca o licitatie de aceasta anvergura sa se poata desfasura in limitele legii. Chiar daca caietul de sarcini al licitatiei ar fi deja intocmit, celelalte proceduri standard cer mult timp. Mai trebuie facute multe, pornind de la documentul de inaintare facut de MTCT, aprobarea prin Hotarare de guvern a desfasurarii licitatiei, apoi publicarea HG in Monitorul Oficial, vanzarea caietului de sarcini catre participantii la licitatie etc.Istoria se repeta?In urma cu patru ani, serviciul portuar care a cunoscut o mare atractie a fost pilotajul. Ce a urmat dupa concesionarea acestui serviciu este deja de notorietate, mai ales ca litigiile de atunci persista si in continuare, cu toate ca, in justitie, solutiile au fost date cinstit si au fost favorabile celor nedreptatiti. Exista semnale mai mult decat clare ca aproximativ aceeasi formula ca si in cazul concesiunii activitatii pilotajului a inceput sa fie aplicata si in cazul concesionarii serviciului de remorcaj in Portul Constanta. In urma cu un an, un ordin al Ministerului Transporturilor a aruncat din nou o umbra de suspiciune asupra activitatii de concesionare a acestui serviciu. Ordinul cu numarul 562 din aprilie 2003 scotea din prevederile vechi obligativitatea efectuarii serviciului de remorcaj in porturile Dunarene. Acest lucru a permis "migrarea" tuturor remorcherelor aflate in serviciu in porturile dunarene catre Portul Constanta. In consecinta, acum, in Portul Constanta exista un excedent de asemenea nave de servitute, luand in consideratie faptul ca cea mai veche societate de remorcaj din port, "Coremar" SA, poseda deja 15 remorchere, dintre care sase sunt noi. De la Dunare a sosit un numar de zece astfel de nave, cu tonaje si puteri diferite. Aceste remorchere sunt inchiriate de opt societati comerciale din port, cum ar fi de exemplu "Canal Service", "Black Sea Service", "Euroton", "Euroshipping Service" etc. Echipajele de pe aceste remorchere sunt formate din marinari din Galati, Braila, Tulcea si lucreaza in doua schimburi de cate 15 zile. Remorcherele dunarene apartin de fapt statului roman, in speta unei societati denumite SC "Resalv" SA si altor societati din Tulcea sau Braila. Este vorba de remorcherele Zimbru 2 de 4800 de cai putere, Alexandria 1 de 2400 de cai putere, Braila - 2400 CP , Liesti 2 - 600 CP, Suceveni 3 - 600 CP. Aceste nave de servitute au fost inchiriate de mai multe societati din Port si, in prezent, presteaza servicii de remorcaj.Pe blat!Prima tentativa de organizare a unei licitatii a avut loc in vara lui 2003. Avand in spate Ordinul 562, la nivel de minister s-a decis demararea procedurilor de pregatire a viitoarei licitatii in cazul concesionarii serviciului de remorcaj in Portul Constanta. La acea vreme, cei mai surprinsi de aceasta veste au fost cei de la "Coremar". Acestia au aflat din pura intamplare de faptul ca se incepuse intocmirea continutului caietului de sarcini al licitatiei serviciului de remorcaj. Exemplul negativ al povestii concesionarii serviciului de pilotaj a fost luat ca pilda de cei din domeniu, acestia fiind convinsi de efectul distructiv al traficului de influenta practicat ascuns intre structurile ministeriale si oamenii de afaceri aserviti politic partidului de guvernamant.Bataia pe bani este justificata, un simplu remorcher maritim chemat in asistenta sau la o manevra de iesire sau de intrare a unei nave in port putand aduce un venit de peste doua mii de dolari pe o singura manevra. Plata serviciului de remorcaj se face in valuta forte si difera in functie de dimensiunile navelor asistate, de tonaj, de specificul marfii si de durata manevrei. Intr-o zi cu trafic portuar bogat, un singur remorcher ar putea efectua cel putin zece astfel de manevre.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii