Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
03:21 26 07 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Remorcherele de la Petromar, solicitate pentru ranfluare

ro

12 Jul, 2004 00:00 930 Marime text

Se fac pregatiri pentru cea de-a doua incercare de redresare a cargoului scufundat

Joi dupa-amiaza, patru remorchere au incercat, fara succes, rasucirea pe chila dreapta a navei scufundate * Cele patru parame din material textil au cedat greutatii navei si s-au rupt * In cursul zilei de sambata, lucrarile de ranfluare au fost sistate, responsabilii operatiunii solicitand ajutorul a doua remorchere mari de la societatea Petromar, care sunt dotate cu sisteme speciale de tractare de forta * Saptamana trecuta, au fost incepute procedurile de pompare a aerului comprimat in tancurile de balast ale navei * Se intentioneaza ca marfa din magazii sa nu fie totusi scoasa * Daca initial vasul urma sa fie ridicat la suprafata in aproximativ 30 de zile, se pare ca acest termen se va prelungi

Vasul comercial "Nazek T", aflat sub pavilion Coreea de Nord, s-a scufundat, in urma cu aproximativ doua saptamani, in dana 110 din Portul Constanta Sud-Agigea in timp ce se afla sub operatiuni de incarcare busteni si cherestea, cu destinatia Alexandria-Egipt. La bordul acesteia se mai aflau aproximativ 500 de tone de soda calcinata. Cei 14 marinari, membri ai echipajului, dintre care noua de nationalitate rusa, patru romani si un sirian, au reusit sa se salveze in ultimul moment. Cu ajutorul macaralelor de cheu s-a scos din apa cantitatea de lemn care a fost incarcata la bordul navei scufundate. In magazia nr.3 a vasului scufundat se afla cele 500 de tone de soda calcinata, echipele de scafandri urmarind sa nu deschida acest compartiment si ranfluarea vasului sa se faca fara a se umbla la aceasta magazie. Echipa de ranfluare intentioneaza ca scoaterea navei la suprafata sa fie efectuata fara a extrage din magazii cheresteaua aflata in interior, deoarece se doreste folosirea proprietatii de flotabilitate pozitiva a cherestelei, care ar putea ajuta la ridicarea navei la suprafata. In schimb, se incearca scoaterea apei de mare din aceste magazii de marfa, pentru usurare. In acest scop, scafandrii au inchis si ermetizat capacele magaziilor si gurile de vizitare ale magaziilor. A fost demarata operatiunea de introducere a aerului comprimat in tancurile de balast ale vasului, in vederea scoaterii apei de mare din aceste compartimente si, implicit, pentru crearea conditiei de flotabilitate pozitiva a vasului. In cursul dupa-amiezii de joi, patru remorchere apartinand societatii de remorcaj maritim "Coremar" au fost solicitate pentru a rasuci pe chila dreapta nava aflata pe fundul bazinului portuar si care, initial, dupa scufundare se culcase in bordul tribord. Operatiunea a esuat deoarece fortele necesare rasucirii navei ("lipite" efectiv de fundul bazinului portuar - fenomen denumit "ventuza") au fost prea mari si au depasit cu mult rezistenta la intindere a paramelor sintetice, acestea din urma rupandu-se una cate una. Paramele au fost legate de scafandri de bordul tribord al navei scufundate, iar remorcherele au incercat rasucirea vasului pentru asezarea lui in pozitie verticala, pe chila dreapta. Directorul general Autoritatii Navale Teritoriale, Alexandru Mezei, ne-a declarat ca firma responsabila cu ranfluarea a solicitat, sambata, ajutorul a doua remorchere mari apartinand societatii "Petromar". Aceste remorchere de mare putere sunt dotate cu sisteme de tractiune si cabluri de remorcaj speciale, acestea fiind folosite, de obicei, in tractarea platformelor marine de foraj si extragere. In cursul acestor zile se va repeta operatiunea de rasucire pe chila dreapta a navei scufundate, cu ajutorul remorcherelor de la "Petromar". Contractul de ranfluare a navei "M/V Nazek T" a fost incheiat, in conditiile "No cure - No Pay", intre reprezentantul armatorului, in speta Mustafa Tartousi, si firma de scafandri care efectueaza ranfluarea. Eforturile de scoatere la suprafata a navei vor fi astfel rasplatite doar daca operatiunea reuseste. Conform declaratiei de acum cateva zile a purtatorului de cuvant al Autoritatii Navale Romane, Nicoleta Apostol, procedura de ranfluare a navei va fi incheiata in 30 de zile de la inceperea acesteia. Dar se pare ca, daca problemele de ordin tehnic vor continua sa ingreuneze actiunea, termenul de ranfluare va fi depasit.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii