Reteaua internationala a benzinarilor
Reteaua internationala a benzinarilorFiliera de contrabandisti de la Valu lui Traian se intinde pana in Estonia
Filiera are ramificatii in toata tara, dar si in Moldova, Lituania si Estonia, iar capatul sau este in Chisinau * In prezent, lucratorii Serviciului Economic din cadrul Inspectoratului General al Politiei cerceteaza posibilele legaturi dintre firma Farm Petrol Grup, cu sediul in Bucuresti, al carei actionar unic este cetateanul moldovean Victor Terente, care a fost depistata la Valu lui Traian cu peste cinci sute de mii de litri de benzina fara documente de provenienta, si alte firme din cadrul holdingului, filiale ale firmei-mama din Republica Moldova * Se pare ca incercarea de falsificare a benzinei de la Valu lui Traian s-a facut pentru ca, la fel ca si in alte situatii, firmele Farm Petrol livrau drept benzina, numai prin anumite statii de alimentare, solventul aromatic Farmarom * Pe timpul documentarii, unul dintre oficiali ne-a declarat ca in acest dosar sunt "afaceri mari ale unor oameni mari" * Aceasta este captura record de benzina fara documente de provenienta depistata de Garda Financiara Constanta in ultimii cinci ani
Ancheta cu privire la traficul de benzina efectuat prin cele doua rezervoare de mare capacitate amplasate intre localitatile Basarabi si Valu lui Traian a fost preluata, dupa finalizarea verificarilor efectuate de Garda Financiara - Sectia Constanta, de Serviciul Economic al Inspectoratului General al Politiei. La mijlocul lunii aprilie, comisarii institutiei constantene au depistat, prin mijloace specifice, in doua bazine circulare uriase, cantitati impresionante de benzina, in urma aprofundarii verificarilor stabilindu-se ca nici un litru din benzina Euro-3 nu are documente de provenienta. S-au gasit atunci, in bazinul numarul 11, cel din stanga, circa 134.000 de litri de benzina, iar in cel cu numarul 12, cel din dreapta, 406.000 litri de benzina, de fapt numai aceasta demonstrandu-se a fi Euro-3, pentru ca se pare ca amestecul cu tetraetil de plumb se facea in rezervorul 11 si se transfera in numarul 12, numai ca nici unul dintre cele doua rezervoare nu continea benzina de fabricatie romaneasca.S-a carat cu cisterna
Primele probleme care s-au ridicat cand au fost descoperiti cei peste 500.000 de litri de benzina au fost cine este proprietarul combustibilului, de unde provine marfa, unde ajunge, cum a fost adusa aici, cine se afla in spatele contrabandei, pentru ca, daca ar fi vorba sa ne luam dupa rezultatele de laborator, benzina este de provenienta straina. Desi rezervoarele se afla in raza de actiune a unei linii ferate duble, iar rezervoarele sunt prevazute cu racorduri de umplere a bazinelor, potrivit declaratiei lui Viorel Turcu, directorul SN CFR Marfa - Sucursala Constanta, aceste linii nu au mai fost utilizate de circa doi ani si jumatate, iar pe calea ferata nu intra cine vrea si cand vrea din linia curenta. Toate acestea, in ciuda faptului ca macazurile sunt proaspat unse, ca si cum ar fi fost pregatite sa fie utilizate, iar martorii oculari spun ca si acum vreo doua luni au intrat cateva vagoane-cisterna aici, fara ca vreunul dintre cei cu care am stat de vorba sa poata preciza daca acestea au fost incarcate sau descarcate. Comisarii Garzii Financiare - Sectia Constanta l-au depistat si pe proprietarul marfii, acesta fiind Victor Terente, cetatean moldovean, administrator al Societatii Comerciale Farm Petrol Grup, cu sediul in Bucuresti, care este dat in consemn la toate punctele de trecere a frontierei. Desi la inceput acesta a declarat ca are documente de provenienta pentru intreaga cantitate, Terente nu a putut sa puna la dispozitia comisarilor acte decat pentru circa 30 de tone, si acestea procurate de la o firma fantoma. Reteaua este mult mai complexa, astfel incat, potrivit declaratiei lui Cornel Garimovici, comisarul sef al Garzii Financiare constantene, "societatea furnizoare este una denumita SC Monamex, cu sediul in Bucuresti, care procura marfa de la o firma fantoma neidentificata inca". Tot Garimovici ne-a mai declarat ca, la pretul de piata, valoarea benzinei confiscate de comisari se ridica la peste 13,5 miliarde lei si este cea mai mare cantitate de benzina depistata fara documente de provenienta din ultimii cinci ani.Reteaua este mult mai intinsa
Ancheta este in derulare la Inspectoratul General de Politie, unde, potrivit unor surse din cadrul institutiei, singurele documente privind provenienta benzinei din rezervoarele de la Valu lui Traian sunt un aviz de insotire a 30 de tone de benzina, emis de o firma fantoma, si o fisa-tip de magazie, in care erau doar cinci-sase adnotari care insa nu reprezinta nimic oficial. Surse din cadrul IPJ ne-au mai declarat ca reteaua de contrabanda a benzinei se intinde in mai multe judete, avand ramificatii in Romania, Republica Moldova, Lituania si Estonia. Cercetarile politistilor se indreapta si asupra altor firme din cadrul retelei. Astfel, ei fac investigatii asupra implicarii infractionale in aceasta afacere ilegala a Societatii Comerciale Farm Petrol Chisinau - filiala Onesti, care a mai fost depistata si sanctionata in anul 2001 pentru producerea si comercializarea de solvent aromatic Farmarom, vandut in reteaua de distributie, extinsa in mai multe judete, drept "solvent". Prin intermediul retelei, in care erau interpuse firme fantoma si se utilizau facturi si documente false, solventul Farmarom devenea benzina Regular, prejudiciul adus atunci statului ridicandu-se la peste 25 de miliarde lei. In obiectivul IGP se pare ca va mai intra si societatea Farm Petrol SRL Bacau, si aceasta filiala celei din Chisinau, care a produs si procesat anul trecut peste 2.500 de tone de produs petrolier aromat neaccizat, acesta fiind livrat ulterior, conform documentelor, printr-o alta societate, SC Mihails SRL din Bacau, catre SC Oil Bucuresti. De-abia aici se intocmesc documente false catre beneficiarul real, SC Rohun SRL Arad, pentru livrarea de benzina Premium, produsul fiind ulterior distribuit prin statiile de benzina. In felul acesta s-a creat un circuit fals al documentelor, marfa a fost incarcata, de data asta cu acte in regula, in vagoane cisterna sau cu cisterne auto, care au ajuns direct la SC Rohun si la alte societati, de unde au luat drumul statiilor PECO. Anchetatorii mai spun ca este posibil ca incercarea de schimbare a cifrei octanice cu tetratetil de plumb se facea, in momentul in care au fost depistati de comisarii Garzii Financiare, tocmai pentru a ascunde ca, de fapt, contrabandistii vindeau solventul aromatic Farmarom drept benzina. Bazinele in care a fost depistata benzina apartin ICH Constanta si au fost, intre timp, inchiriate mai multor societati comerciale, majoritatea folosind bazinele numai pentru trafic de benzina. Tot in aceasta perioada, lucratorii IGP cerceteaza si daca benzina de la Valu lui Traian are vreo legatura cu disparitia, la inceputul anului, a 17 vagoane-cisterna intrate pe la punctele de trecere a frontierei de la Timisoara, Oradea si Arad, mai ales ca, si aici, cele circa 20 de masini care au adus combustibilul au sosit tot in perioada februarie-martie. Unul dintre oficialii care ancheteaza cazul ne-a declarat ca "in spatele contrabandei sunt afaceri mari ale unor oameni mari".Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp