Revolta instructorilor auto
Revolta instructorilor autoTeroarea monopolului loveste din nou
Noul protocol UNTRR - IGP monopolizeaza activitatea de instruire a soferilor * IGP canta in struna unor fosti politisti * Conditiile impuse de protocol vor duce la disparitia a 80 la suta din scolile de soferi particulare * Seful Ligii Instructorilor Auto a depus mai multe proteste * Pentru punerea in practica a planului se vor cheltui cel putin 1,052 milioane de dolari * Aplicarea protocolului va incalca dreptul la libera asociere * Obtinerea unui permis auto va fi posibila doar pentru cei cu bani
Daca pana acum nu s-a acordat o importanta prea mare viitorului scolilor de soferi amatori sau profesionisti, se pare ca in curand vom fi martorii unei schimbari radicale vizavi de aceasta problema. Ca in orice sector al precarei noastre economii, monopolizarea unei anumite activitati are ca rezultat majorarea substantiala a profitului si mentinerea fara probleme a pozitiei pe scara rentabilitatii afacerii respective. Scopul oricarui capitalist indarjit si lipsit de scrupule este acela de a-si elimina concurentii, iar in Romania acest lucru a fost invatat si se pune in practica netinandu-se cont de absolut nimic. Si asta doar datorita eliminarii concurentei. Recent, am intrat in posesia unui document care atesta intentia clara de a se monopoliza la nivel national activitatea de instruire a soferilor amatori si profesionisti. Este vorba despre protocolul nr. 248/170.677/2002, incheiat intre Inspectoratul General de Politie Bucuresti, semnat de chestorul principal Florin Sandu si reprezentantii Uniunii Nationale a Transportatorilor Rutieri din Romania. Acest document contine referiri la un program de implementare a unui sistem informativ special de pregatire si examinare teoretica in domeniul sigurantei si transporturilor rutiere, program propus de cei de la UNTTR celor de la IGP.Planul este facut cu minutiozitate
Punerea in practica a programului se poate face, conform documentului, prin infiintarea de scoli sub tutela UNTTR-ului, in numar de aproape 60 la nivel national si care sa fie dotate cu un numar total de 2.031 unitati PC. Sub aceasta intentie se pare ca, de fapt, se ascunde altceva, sau macar asa s-a lasat sa inteleaga liderii soferilor din Constanta cu care am dezbatut problema acestui protocol. In baza unui raspuns la propunerile UNTRR-ului, (nr. 21736 din 01.10.2002), IGP anunta ca in baza protocolului au fost deja examinate, impreuna cu reprezentantul UNTTR, unele din activitatile mentionate in solicitarea UNTRR. Astfel, IGP mentioneaza ca a estimat deja numarul necesar de sali de examinare la nivel national, cat si pentru fiecare unitate teritoriala; a stabilit estimativ numarul de calculatoare la nivel national, cat si pentru fiecare sala de examinare de la unitatile teritoriale; a inceput procesul de modificare a Instructiunilor M.I. nr. 545/1996 privind examinarea persoanelor pentru obtinerea permisului de conducere. Totodata, IGP informeaza ca a luat masuri in vederea urgentarii implementarii acestui sistem, Directia Politiei Rutiere transmitand tuturor unitatilor subordonate Dispozitia nr. 171191/17.09.2002 prin care s-a solicitat sprijinul necesar reprezentantilor UNTRR desemnati pentru identificarea salilor de examinare si dotarea lor cu tehnica si mobilier.Instructorii se revolta
In fata acestui pact, IGP - UNTRR, reprezentantul scolilor de soferi din Constanta, Ion Alexandrescu, seful Ligii Instructorilor Auto, se arata nedumerit, deoarece documentul se refera la un acord incheiat in luna octombrie 2002 si care a fost valabil doar pana la data de 31 decembrie 2002, din acest punct de vedere documentul devenind nul. Acesta a inaintat oricum proteste, vizavi de acest plan, celor de la Ministerul Transporturilor, Directia Politiei Rutiere, Federatia Sindicala a Soferilor din Romania, IGP. In opinia lui Alexandrescu, coalitia IGP - UNTTR va lua dreptul la munca tuturor instructorilor auto care au scoli, deoarece in proiect se specifica destul de clar faptul ca spatiile scolilor nu trebuie sa fie inchiriate, ci sa fie cumparate. Aceasta impunere, in opinia lui Alexandrescu, reprezinta o grava incalcare a dreptului elementar la asociere in vederea derularii unei afaceri. Pe de alta parte, costurile exagerate privind echiparea salilor de curs, precum si pregatirea acestora pentru o eventuala autorizare conform protocolului, descurajeaza pe toti instructorii auto care detin astfel de scoli. In Constanta exista la aceasta ora aproximativ 30 de scoli de soferi. In fiecare astfel de scoala isi castiga existenta cel putin patru sau cinci persoane, iar daca protocolul de mai sus se va pune totusi in aplicare, se pare ca ne vom confrunta cu un serios conflict social, peste 80 la suta din actualii instructori ramanand fara locuri de munca.Cheltuieli de milioane de dolari
Daca totusi exista cineva care se va aventura in infiintarea sau autorizarea propriei scoli de soferi, trebuie sa stie ca protocolul impune anumite criterii si pretentii. Astfel, o sala trebuie sa fie dotata cu cel putin 30 de calculatoare performante si servere, pretul unui asemenea calculator fiind de cel putin 360 de dolari, alimentatoare UPS pentru statiile de servere care costa si ele in jur de 60 de dolari per bucata, cablarea retelelor de calculatoare implica, la randul sau, o cheltuiala de 1.000 de dolari, dotarea cu mobilier adecvat inseamna alti 2.000 de dolari. La nivel national, in socotelile facute de cei de la UNTRR, cheltuielile pentru infiintarea celor 60 de scoli se ridica la suma de 1.052.600 dolari. Vizavi de aceasta problema, liderii soferilor din Constanta stau in expectativa. Anul trecut, proiectul UNTRR-ului a fost combatut vehement de sindicalistii din cadrul Federatiei Sindicale a Soferilor din Romania, ajungand pana la cererea demisiei chestorului sef Nicolae Avramescu de la Directia Politiei Rutiere. Dar, ca de obicei, cainii latra si caravana trece, astfel ca acum se pare ca lumea se afla in fata unui fapt aproape implinit. Vestea a luat pe nepregatite pe multa lume, mai ales ca aplicarea in practica a acestui plan a fost stabilita sa se efectueze pana la data de 31 martie 2003. In fata acestui fapt, am incercat sa aflam parerea si a reprezentantului Autoritatii Rutiere Romane, Marian Butnaru, care este responsabil cu acordarea autorizatiilor de functionare a scolilor de soferi. Acesta, din pacate, nu a putut sa ne acorde nici un raspuns satisfacator, afirmand ca nu a vazut inca acest protocol, dar a fost de parere ca "nu este posibil ca o societate asa cum este UNTRR-ul sa faca acest lucru", referindu-se bineinteles la atitudinea monopolista a acestora. Cert este ca, din informatii sigure, am aflat ca UNTTR-ul este format mai ales din fosti politisti iesiti la pensie sau nu, care stiu bine sa-si foloseasca vechile relatii sau influente, fara de care nu ar fi ajuns asa de departe.Planul se leaga cu noul Cod Rutier
Aplicatia in practica a acestui plan diabolic ar conduce, in mod inevitabil, la o explozie a preturilor scolarizarii soferilor amatori, dar si profesionisti, reducandu-se dramatic numarul celor care vor solicita obtinerea unui permis auto. Pe de alta parte, noul Cod Rutier prevede si sanctiuni specifice, printre care se afla la loc de frunte si "reeducarea" intr-o scoala de soferi autorizata, "reeducare" care bineinteles ca ii va usura de bani buni pe cei sanctionati. Asa ca rostul monopolului in scolile de soferi este evident, transformarea acestor scoli in vaci de muls bani fiind, de fapt, obiectivul forte al celor asemenea UNTRR-ului. Momentan, liderii soferilor din Constanta nu au anuntat vreun alt mod de protest in afara protestelor trimise oficialilor in domeniu, dar, dupa cum se pare, aceasta liniste seamana cu o acalmie de dinaintea unei furtuni.Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp