S-ar putea modifica legea asigurărilor Beneficii pentru toţi şoferii care au încheiat o poliţă RCA
S-ar putea modifica legea asigurărilor: Beneficii pentru toţi şoferii care au încheiat o poliţă RCA
27 Feb, 2016 00:00
ZIUA de Constanta
2419
Marime text
Proiectul de modificare a legislaţiei RCA, care cuprinde, printre altele, dispoziţii privind „încetarea, nulitatea şi rezilierea contractului RCA“ şi „compensarea directă între asigurătorii RCA“, a fost transmis Parlamentului şi Ministerului de Finanţe de către Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF).
Cornel Coca Constantinescu, prim-vicepreşedintele ASF, a precizat că proiectul privind poliţele RCA vizează compensarea directă, astfel încât asiguratul păgubit într-un accident să se poate adresa inclusiv asigurătorului. Acest proiect a fost şi este criticat de transportatori, care au ameninţat cu proteste.
„Eu cred că pilonul principal al legii poliţelor RCA (n.r. proiect de lege elaborat de ASF) este aşa-numita compensare directă sau decontare directă (n.r. principiu aflat în dezbatere încă din anul 2012). Cred că, de această dată, în sfârşit, vom avea această compensare directă, astfel încât să putem să venim cu un plus semnificativ de protecţie a consumatorului. Este deosebit de important să se înţeleagă faptul că asiguratul, în momentul în care are calitatea de păgubit într-un accident auto, să se poate adresa inclusiv asigurătorului pentru rezolvarea problemei respective şi primirea contravalorii“, a declarat, conform wallstreet.ro, prim-vicepreşedintele ASF, Cornel Coca Constantinescu, la finalul dezbaterii cu tema „Soluţii de echilibrare şi consolidare a sistemului asigurărilor obligatorii RCA“ organizată de deputatul PNL Andreea Paul.
Cornel Coca Constantinescu a susţinut că, în urma controalelor efectuate de ASF, privind modul de calcul al tarifelor RCA, s-a dispus ca principală măsură recalcularea acestor tarife, în termen de 30 de zile. Prim-vicepreşedintele ASF a mai susţinut faptul că se aşteaptă la o scădere a preţurilor poliţelor RCA.
„Personal, mă aştept la o scădere a preţului acestor poliţe. Cred în ceea ce se numeşte, ca principiu, individualizarea riscurilor. (…) Este important să stabilim că acele autovehicule sunt conduse de conducători auto, iar conducătorii auto sunt cei care induc principalele riscuri în trafic“, a mai spus prim-vicepreşedintele ASF, potrivit wallstreet.ro.
Proiectul de lege ar urma să fie dezbătut în cadrul Comisiilor reunite de buget, în perioada următoare.
Proiectul de lege privind poliţele RCA propus de ASF a fost criticat de FORT şi UNTRR.
De asemenea, participanţii au dezbătut necesitatea simplificării procedurilor de transfer al clasei de bonus în cazul achiziţionării unui autoturism nou, flexibilizării modului de achiziţionare a poliţelor RCA, emiterii poliţelor în funcţie de istoricul şoferului, diminuării cheltuielilor de intermediere (a comisioanelor), precum şi necesitatea introducerii în textul legii a posibilităţii de compensare directă, pentru ca şoferii să îşi poată repara maşina în baza propriei poliţe de asigurare.
„Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) a elaborat, în urma unui proces complex de consultare cu asociaţiile profesionale şi patronale ale asigurătorilor şi transportatorilor auto, la care au luat parte şi reprezentanţi ai mai multor instituţii, o propunere de proiect privind o nouă lege care să reglementeze piaţa RCA din România. Prevederile din acest document sunt aliniate cu directivele europene în domeniu şi preiau practici validate de experienţa mai multor state membre ale UE.
Proiectul de lege privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă pentru prejudicii produse terţilor prin accidente de vehicule este structurat pe 13 capitole şi cuprinde 38 de articole. Acesta acoperă domeniul de aplicare şi definiţiile noţiunilor folosite, dispoziţii privind contractul şi poliţa de asigurare RCA, încetarea, nulitatea şi rezilierea contractului RCA, scopul asigurării RCA, obligaţiile asiguratului şi cele ale asigurătorului, dreptul asigurătorului de a solicita recuperarea sumelor plătite, compensarea directă între asigurătorii RCA, verificarea asigurării RCA, asigurarea de frontieră, sancţiuni, dispoziţii finale şi tranzitorii.
În esenţă, proiectul de lege propus are în vedere reglementarea contractului de asigurare RCA pentru prejudicii produse terţilor prin accidente de vehicule şi tramvaie, în baza căruia sunt stabilite condiţiile generale şi particulare ale acoperirii unei asigurări RCA. Astfel, proiectul reglementează persoanele care au obligaţia să încheie contracte RCA şi excepţiile de la această obligaţie, limitele teritoriale de acoperire, limitele de răspundere, riscurile acoperite şi excluderile, elemente privind stabilirea şi plata despăgubirilor, facilităţile şi penalizările aplicabile asiguraţilor şi asigurătorilor, organizarea şi funcţionarea Biroului Naţional al Asigurătorilor de Autovehicule din România ca fond naţional de protecţie, organism de plată a despăgubirilor, centru de informare şi organism de compensare.
Propunerea ASF a fost înaintată comisiilor de buget-finanţe din Senat şi Camera Deputaţilor, precum şi Ministerului Finanţelor Publice, instituţia care are drept de iniţiativă legislativă pentru domeniile reglementate şi supravegheate de autoritate.
Alături de proiectul elaborat la capătul procesului de consultare cu UNSAR, COTAR, UNTRR, CONPIROM, FEDRA, APIA, ASSAI, au fost transmise şi propunerile discutate în cadrul grupului de lucru dedicat, dar care nu au fost încorporate în document, însoţite de comentariile şi observaţiile Autorităţii. ASF le mulţumeşte tuturor participanţilor la grupul de lucru pentru modificarea legislaţiei primare şi secundare privind funcţionarea pieţei RCA“.
Cornel Coca Constantinescu, prim-vicepreşedintele ASF, a precizat că proiectul privind poliţele RCA vizează compensarea directă, astfel încât asiguratul păgubit într-un accident să se poate adresa inclusiv asigurătorului. Acest proiect a fost şi este criticat de transportatori, care au ameninţat cu proteste.
„Eu cred că pilonul principal al legii poliţelor RCA (n.r. proiect de lege elaborat de ASF) este aşa-numita compensare directă sau decontare directă (n.r. principiu aflat în dezbatere încă din anul 2012). Cred că, de această dată, în sfârşit, vom avea această compensare directă, astfel încât să putem să venim cu un plus semnificativ de protecţie a consumatorului. Este deosebit de important să se înţeleagă faptul că asiguratul, în momentul în care are calitatea de păgubit într-un accident auto, să se poate adresa inclusiv asigurătorului pentru rezolvarea problemei respective şi primirea contravalorii“, a declarat, conform wallstreet.ro, prim-vicepreşedintele ASF, Cornel Coca Constantinescu, la finalul dezbaterii cu tema „Soluţii de echilibrare şi consolidare a sistemului asigurărilor obligatorii RCA“ organizată de deputatul PNL Andreea Paul.
Cornel Coca Constantinescu a susţinut că, în urma controalelor efectuate de ASF, privind modul de calcul al tarifelor RCA, s-a dispus ca principală măsură recalcularea acestor tarife, în termen de 30 de zile. Prim-vicepreşedintele ASF a mai susţinut faptul că se aşteaptă la o scădere a preţurilor poliţelor RCA.
„Personal, mă aştept la o scădere a preţului acestor poliţe. Cred în ceea ce se numeşte, ca principiu, individualizarea riscurilor. (…) Este important să stabilim că acele autovehicule sunt conduse de conducători auto, iar conducătorii auto sunt cei care induc principalele riscuri în trafic“, a mai spus prim-vicepreşedintele ASF, potrivit wallstreet.ro.
Proiectul de lege ar urma să fie dezbătut în cadrul Comisiilor reunite de buget, în perioada următoare.
Proiectul de lege privind poliţele RCA propus de ASF a fost criticat de FORT şi UNTRR.
De asemenea, participanţii au dezbătut necesitatea simplificării procedurilor de transfer al clasei de bonus în cazul achiziţionării unui autoturism nou, flexibilizării modului de achiziţionare a poliţelor RCA, emiterii poliţelor în funcţie de istoricul şoferului, diminuării cheltuielilor de intermediere (a comisioanelor), precum şi necesitatea introducerii în textul legii a posibilităţii de compensare directă, pentru ca şoferii să îşi poată repara maşina în baza propriei poliţe de asigurare.
Anunţul ASF
Redăm integral anunţul făcut de către ASF:„Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) a elaborat, în urma unui proces complex de consultare cu asociaţiile profesionale şi patronale ale asigurătorilor şi transportatorilor auto, la care au luat parte şi reprezentanţi ai mai multor instituţii, o propunere de proiect privind o nouă lege care să reglementeze piaţa RCA din România. Prevederile din acest document sunt aliniate cu directivele europene în domeniu şi preiau practici validate de experienţa mai multor state membre ale UE.
Proiectul de lege privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă pentru prejudicii produse terţilor prin accidente de vehicule este structurat pe 13 capitole şi cuprinde 38 de articole. Acesta acoperă domeniul de aplicare şi definiţiile noţiunilor folosite, dispoziţii privind contractul şi poliţa de asigurare RCA, încetarea, nulitatea şi rezilierea contractului RCA, scopul asigurării RCA, obligaţiile asiguratului şi cele ale asigurătorului, dreptul asigurătorului de a solicita recuperarea sumelor plătite, compensarea directă între asigurătorii RCA, verificarea asigurării RCA, asigurarea de frontieră, sancţiuni, dispoziţii finale şi tranzitorii.
În esenţă, proiectul de lege propus are în vedere reglementarea contractului de asigurare RCA pentru prejudicii produse terţilor prin accidente de vehicule şi tramvaie, în baza căruia sunt stabilite condiţiile generale şi particulare ale acoperirii unei asigurări RCA. Astfel, proiectul reglementează persoanele care au obligaţia să încheie contracte RCA şi excepţiile de la această obligaţie, limitele teritoriale de acoperire, limitele de răspundere, riscurile acoperite şi excluderile, elemente privind stabilirea şi plata despăgubirilor, facilităţile şi penalizările aplicabile asiguraţilor şi asigurătorilor, organizarea şi funcţionarea Biroului Naţional al Asigurătorilor de Autovehicule din România ca fond naţional de protecţie, organism de plată a despăgubirilor, centru de informare şi organism de compensare.
Propunerea ASF a fost înaintată comisiilor de buget-finanţe din Senat şi Camera Deputaţilor, precum şi Ministerului Finanţelor Publice, instituţia care are drept de iniţiativă legislativă pentru domeniile reglementate şi supravegheate de autoritate.
Alături de proiectul elaborat la capătul procesului de consultare cu UNSAR, COTAR, UNTRR, CONPIROM, FEDRA, APIA, ASSAI, au fost transmise şi propunerile discutate în cadrul grupului de lucru dedicat, dar care nu au fost încorporate în document, însoţite de comentariile şi observaţiile Autorităţii. ASF le mulţumeşte tuturor participanţilor la grupul de lucru pentru modificarea legislaţiei primare şi secundare privind funcţionarea pieţei RCA“.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii