Salvatorii striga dupa ajutor
Salvatorii striga dupa ajutorNoul sindicat al ARISN revendica drepturile marinarilor de la bordul salvatoarelor maritime
Lupte intestine intre membrii a doua sindicate paralele din cadrul fostului Grup de Interventie si Salvare Navala risca sa degenereze * Noul sindicat reprezentativ al noii ARISN, denumit Sindicatul Salvatorului Naval, tinde sa recupereze ceea ce de ani de zile, vechiul sindicat nu a facut * Din pacate, interese aservite conducerii societati au condus la crearea unei atmosfere tensionate in randul angajatilor ARISN, mergandu-se pana la obligarea marinarilor sa iasa din structura noului sindicat * De ani de zile, marinarii ARISN nu au semnat un Contract Colectiv de Munca * Salariile marinarilor sunt sub limita decentei, iar facilitatile de care beneficiaza omologii lor din tarile Uniunii Europene sunt inexistente * Sindicatul Salvatorul Naval este infiintat cu acte in regula si este afiliat Federatiei Nationale a Sindicatelor Portare Constanta * Din cauza manevrelor si tensiunilor la care sunt supusi liderii si membrii de sindicat, Ministerul Transporturilor Constructiei si Turismului a fost informat in scopul rezolvarii situatiei
Constanta, cel mai mare port ca importanta la Marea Neagra! Marea Neagra, o mare aproape inchisa, care din punct de vedere al fenomenelor meteorologice este unica in felul ei in lume. Furtunile izbucnesc intr-un timp extrem de scurt, valurile nu urmeaza un sens anume, asa cum se intampla la ocean sau la alte mari deschise, in furtuna totul parca fierbe. Furtunile fenomenale, cu mult peste valorile scarilor de masura, fac parte din meniul pe care Marea Neagra il pune la dispozitia navigatorilor. De aceea, poate, i se si spune "Marea cea Neagra". Cum ar fi si de asteptat, dar si extrem de necesar, Portul Constanta ar fi trebuit sa puna la dispozitia marinarilor aflati in dificultate, prada valurilor haotice, un dispozitiv de nave salvatoare care sa poata interveni in orice moment in situatii critice pentru salvarea celor in pericol. Din pacate, la noi exista un asemenea departament, dar doar cu numele. Inainte i se spunea Grupul de Interventie si Salvare Navala, avea doua remorchere -Viteazul si Hercules, ambele fara clasa de salvatoare. Viteazul este vechi de peste 40 de ani si urmeaza sa fie dat la taiat. Hercules este prea greoi pentru a fi manevrat cu usurinta intr-o operatiune de salvare. Mai nou, acum, vechiul GISN si-a schimbat numele de doua ori. Redenumindu-se initial Agentia Romana de Salvare a Vietii Omenesti pe Mare, la scurt timp, si-a schimbat din nou numele, acum chemandu-se Agentia Romana de Interventie si Salvare Navala. Odata cu numele, institutia s-a imbogatit cu alte patru nave mai mici, de asistenta in operatiuni de salvare. Si atat. In rest, au ramas vechile echipaje de marinari, putini la numar si foarte prost platiti. De ani de zile, situatia angajatilor acestei institutii a ramas ascunsa autoritatilor, acestia nebeneficiind de reprezentativitatea unui sindicat care sa le apere si sa le negocieze drepturile. In urma cu sapte luni de zile, un grup de marinari a hotarat sa schimbe situatia constituindu-se intr-o noua grupare sindicala, denumita Sindicatul Salvatorul Naval. SSN, s-a infiintat legal prin hotararea judecatoreasca nr.178/26.04.2004 si s-a afiliat la Federatia Nationala a Sindicatelor Portuare in 05.11.2004.Sindicatul proaspat infiintat incearca acum din rasputeri sa recupereze din ceea ce nu a realizat vechiul sindicat despre care nimeni nu poate sa-si aduca aminte despre ce anume a facut pentru marinari. Se pare ca nu a facut chiar nimic, dovada fiind chiar inexistenta de ani de zile a unui Contract Colectiv de Munca al carui continut sa-l fi putut vedea vreun amarat de marinar. Una peste alta, situatia se vrea a fi schimbata.Ce vrea sa schimbe noul Sindicat Salvatorul Naval? In principiu, tot ceea ce tine in prezent de echipaje si de siguranta lor in timpul misiunilor pe mare. In primul rand, trebuie schimbat modul de retribuire a echipajelor. Salariile marinarilor, fie ei brevetati sau nebrevetati, se incadreaza intre 3,4 milioane pentru un simplu motorist si 4,3 milioane de lei pentru un comandant. Tuturor categoriilor de personal ambarcat li se atribuie in prezent o alocatie de hrana de 50.000 de lei pe tura, la nivelul a 5 dolari/zi, un cuantum neschimbat de cand dolarul avea valoarea de 10.000 de lei. La iesirile pe mare pentru interventii, marinarii vin cu mancarea de acasa, iar din retributia pentru perioada respectiva li se retine abuziv suma de 50.000 de lei pe zi. Primele de sarbatori sunt inexistente. Lista frustrarilor este cu mult mai lunga, iar pentru a schimba ceva in actuala stare de fapt este nevoie de sprijin si sustinere din partea membrilor de sindicat.Demisii ordonateCum starea de fapt din actualul ARISN este cam tensionata, majoritatea marinarilor, fiind de parere ca viitorul lor ar fi mai bun alaturi de un sindicat care sa le reprezinte interesul, au si inceput represaliile. Conducerea institutiei a abordat o cale mult prea neortodoxa pentru a determina marinarii sa se retraga din sindicatul SSN. Astfel, prin metode de influentare psihica si amenintare, multi dintre membrii SSN au fost obligati sa-si depuna demisiile din sindicat. Acestia au fost chemati rand pe rand la conducere si, in urma amenintarilor cu desfacerea contractului de munca, si-au scris demisiile din sindicatul SSN. Demisiile au fost depuse la directorul societatii Daniel Manole si supervizate de semnatura acestuia. Mai apoi, documentele erau lasate la secretariatul institutiei de unde au fost predate liderului de sindicat al SSN, seful mecanic Stefan Maraloi. In curand, activitatea sindicatului va fi sugrumata din cauza lipsei de membri. Cu toate ca a fost semnalata ilegalitatea interventiei forurilor superioare de conducere a institutiei in politica sindicala, deocamdata nu a fost luata nici o masura. In contextul in care toate eforturile depuse de marinarii care vor o schimbare in bine a conditiilor de munca si de viata, se vad in pericol de a fi risipite, liderul sindicatului SSN a inaintat un memoriu Ministerului Transporturilor Constructiilor si Turismului, in care a semnalat situatia de fapt din cadrul ARISN, solicitand instituirea urgenta a unui control din partea ministerului.Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp