SC Stop SRL, "avizat pentru. legalitate"
SC Stop SRL, "avizat pentru. legalitate"Costel Zelca s-a strecurat printre lacunele legislatiei
Desi multi specialisti in mediu afirma ca ridicarea Hotelului Femina chiar langa plaja Perla este una inoportuna, beneficiarul lucrarii, SC Stop SRL a reusit sa obtina toate avizele necesare * Firma condusa de Costel Zelca a profitat de lacunele legislatiei in domeniu, dar si de relatii sus-puse si a primit astfel aprobarile necesare continuarii lucrarilor * Imobilul de sase etaje care se construieste la intrare in statiunea Mamaia se afla la mai putin de o suta de metri de malul apei, iar "acareturile" sale vor inghiti o portiune importanta din plaja * Biroul Avize-Autorizatii din cadrul Directiei Apelor Dobrogea Litoral (DADL) si-a dat acceptul privind construirea Hotelului Femina, prin emiterea pe 3 februarie 2005 a unei Notificari pentru Inceperea Executiei * Decizia departamentului condus de inginerul Adrian Abrudan este una la limita legalitatii, daca tinem seama de faptul ca in acest caz, in zona Pescarie nu exista o delimitare precisa intre sectoarele public si privat * Se pare ca foarte multe hoteluri au profitat de inexistenta unor norme metodologice la Legea Zonei Costiere si au inghitit portiuni largi de plaja * "Salvarea" lui Zelca este un ambiguu text de lege, potrivit caruia singurele constructii definitive acceptate in zona costiera sunt unitatile turistice * Lucrarile la Hotel Femina au fost demarate ilegal in noiembrie 2004 si timp de mai multe luni s-au desfasurat fara a exista avize din partea institutiilor abilitate * Zelca este un controversat om de afaceri, implicat in ultimii ani in mai multe afaceri necurate
In ultimii ani, verosi oameni de afaceri din intreaga tara au reusit sa dea tunuri de miliarde, profitand de lacunele sau permisivitatea textelor de lege. Erori deliberate sau comise din indiferenta legiuitorilor au constituit acoperirea patronilor in cauza, care au ridicat constructii in locuri unde logica interzicea acest lucru. Un exemplu in acest sens este Hotelul Femina, un "mastodont" de sapte nivele, care se construieste la intrare in Statiunea Mamaia, chiar in zona Cap de Linie. Altadata un loc in care isi petreceau timpul turistii, plaja de la Cap de Linie este amenintata acum cu disparitia intrucat o mare parte din "dependintele" hotelului vor fi amplasate pe nisip. Beneficiarul acestei lucrari este un SRL care, surprinzator, dispune de zeci de miliarde de lei pentru ridicarea unei astfel de cladiri. Profitand de unele lacune ale legislatiei dar si de relatii sus-puse, firma condusa de administratorul Costel Zelca a reusit sa obtina toate avizele din partea institutiilor competente. Teoretic, imobilul se construieste pe o proprietate privata, in suprafata de 2 691,39 mp. Problema cea mare este insa aceea ca, potrivit unor surse demne de incredere, o mare parte din "acareturi", baraci, terasa, suprafata asfaltata sau piscina vor fi amplasate in asa fel incat vor inghiti o parte importanta de plaja. Mai multi specialisti in probleme de mediu si-au manifestat dezaprobarea cu privire la realizarea proiectului "Femina", afirmand ca locatia aleasa nu este oportuna pentru o astfel de mega-investitie, pentru ca in zona Cap de Linie - Pescarie, litoralul este grav afectat de fenomenul eroziunii costiere. Au existat insa numeroase presiuni din partea unor persoane influente din municipiu pentru ca acest "plan" sa fie realizat. Astfel, in toamna lui 2004 se prognoza ca Femina va fi punctul terminus al falezei care urma sa porneasca din Portul Turistic Tomis. Constructia imobilului a fost demarata in noiembrie 2004, desi la acea vreme nu exista nici un fel de autorizatie. Luand act de aceste ilegalitati, Inspectoratul Teritorial pentru Constructii a aplicat amenzi usturatoare lui SC Stop si chiar a suspendat la un moment dat lucrul. Zelca a reusit in cele din urma sa primeasca avizul ITC, dupa care, in urma unui studiu de impact destul de ambiguu, a reusit ca in cursul lunii mai sa obtina si autorizatia de mediu. Dupa o vara in care nu a mai avut voie sa continue constructia, SC Stop SRL a reluat pe 15 septembrie lucrarile. Ceea ce surprinde este insa avizul dat de DADL, pentru ca orice persoana care se plimba in zona isi poate imagina modul in care plaja va fi afectata de constructia, aflata in prezent inca in stadiul de fundatie.Salvarea SC Stop, o "chichita" a legiiIn urma unor verificari efectuate atat la DADL, cat si la ITC Constanta, am descoperit ca SC Stop SRL a primit avizul din partea Directiei Apelor inca de pe data de 3 februarie 2005. La acea data, Biroul Avize - Autorizatii din cadrul DADL a eliberat "Notificarea nr.4 de Incepere a Executiei Investitiei Hotel P+6". Departamentul era la acea vreme condus (si este si in prezent) de inginerul Adrian Abrudan. Ca urmare a eforturilor noastre de a afla cum a fost data o astfel de aprobare, Abrudan ne-a dat un raspuns, din care se desprinde ideea ca DADL nu a gresit cand a permis continuarea lucrarilor si ca proiectul SC Stop se incadreaza in prevederile legii. Potrivit biroului, la solicitarea avizului "beneficiarul a prezentat Studiul de Evaluare a Impactului, elaborat de Institutul "Grigore Antipa"". De asemenea, Abrudan sustine ca intr-o dezbatere publica pe tema studiului de impact, nimeni nu a ridicat obiectii cu privire la construirea hotelului. Sunt informatii surprinzatoare, din moment ce reporterii "ZIUA de Constanta" au fost prezenti la acea dezbatere si i-au auzit pe specialistii de la Antipa prezentand elementele negative ale proiectului. Abrudan mai afirma ca SC Stop respecta legea pentru ca de la malul apei la parapetul imprejmuirii sunt 100 de metri liniari, fapt care nu este insa intocmai real, dependintele urmand sa apara mai tarziu. In incheierea adresei de la "Avize Autorizatii" se mentioneaza faptul ca interzicerea constructiilor in zona costiera nu se aplica si in ceea ce priveste Hotelul Femina pentru ca textul de lege permite existenta unor structuri de primire turistice.Ce nu se stieIn ultimii ani, pe raza litoralului romanesc s-au ridicat mai multe constructii cu destinatie turistica, imobile care au "mutilat" zonele respective si au luat portiuni importante de plaja. Interesele au fost intotdeauna extrem de mari, fiind vorba despre investitii de zeci de miliarde de lei "per bucata" de hotel. Din aceste motive, beneficiarii au si primit avizele necesare, desi legea era, dintr-un punct de vedere, incalcata. Un rol decisiv l-au avut legile "schioape" si inexistenta unor norme metodologice clare. De asemenea, trebuie stiut faptul ca in anumite zone din statiuni nu s-a facut acea delimitare intre sectoarele publice si private. Multe hoteluri au primit astfel aprobari, dupa care, intrate in legalitate, au "atacat" si plaja. Aceeasi situatie se intalneste si la Femina, in acea zona neexistand o delimitare expresa privat - public. Un aspect care trebuie retinut este acela ca SC Stop este proprietara a unei suprafete de 2 691,39 mp insa, potrivit proiectului, "Femina" va avea peste 8.000 de metri suprafata construita. Este clar asadar ca o parte din plaja va fi afectata. Administrator al unui SRL care invarte zecile de miliarde, Costel Zelca a fost implicat in ultimii ani in mai multe scandaluri, printre care merita amintite "Conpet Petro-Trans" sau "Nutu Camataru".Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp