Scanerul cu Raze X de la Vama Agigea - încă o afacere dubioasă a „băieţilor deştepţi" Radiografia unei investiţii menite să mascheze contrabanda
Scanerul cu Raze X de la Vama Agigea - încă o afacere dubioasă a „băieţilor deştepţi":Radiografia uneiÎn urmă cu şapte ani, mai precis în data de 25 aprilie 2005, a fost inaugurată cu mare pompă Staţia de inspecţie cu raze X Containere- Vehicule din Portul Constanţa-Sud Agigea.
La acea vreme, prezenţi la festivitatea de
inaugurare au fost directorul general al Companiei Naţionale Administraţia Porturilor
Maritime SA Constanţa (CN APMC) - Mircea Banias, directorul Direcţiei Regionale
Vamale Constanţa- Cadâr Sunai, ambasadorul Chinei la Bucureşti, Xu Jian, şi
consilierul vicepreşedintelui Autorităţii Naţionale Vamale, Constantin
Bărbulescu. Mircea Banias şi ambasadorul chinez au tăiat panglica inaugurală a
acestei staţii, oficializând totodată afacerea celor din cadrul Ministerului
Transporturilor care au pus la cale achiziţionarea acestui echipament.
Sistemul de inspecţie tip Thscan MB 1215, realizat de Nuctech Company Ltd. din
China, a cărui achiziţionare a costat Statul Român 4,5 milioane de euro, era
menit să asigure o mare acurateţe a imaginii obţinute prin scanarea
containerelor şi camioanelor, oferind posibilitatea de decelare a naturii mărfurilor
inspectate şi implicit identificarea tuturor mărfurilor de contrabandă. Din
păcate, investiţia pare că nu-şi mai identifică rostul, scanerul respectiv
funcţionând cu lungi intermitenţe, defectându-se subit când e cazul să se
verifice anumite transporturi. Unde mai punem şi faptul că mulţi operatori
reclamă că, în momentele în care funcţionează, pentru scanarea unui singur
container sunt necesare câteodată mai mult de zece minute, fapt ce îngreunează
foarte mult traficul. Acelaşi scaner a devenit şi mărul discordiei între
Ministerul Finanţelor care are în subordine Autoritatea Naţională a Vămilor şi
cei din cadrul Ministerului Transporturilor prin CN APMC (care au achiziţionat
dispozitivul), aceştia aruncând unul asupra celuilalt responsabilitatea privind
acest scaner cu
raze X.
Încă din primele luni de după inaugurarea acestui scaner cu Raze X au şi
început să apară discuţii contradictorii şi comentarii negative privind
respectivul subiect. Pe undeva „transpirase" informaţia conform căreia cineva
din Minsterul Transporturilor ar fi încasat comisioane grase în urma
perfectării acestei afaceri. Prin luna septembrie 2005, deja în Portul
Constanţa se vorbea despre faptul că achiziţia era deja prevăzută prin semnarea
unui protocol româno-chinez, aşa că autorităţile române s-au „grăbit" să
definitiveze toate procedurile de achiziţie înainte de vizita preşedintelui
Chinei în România. În consecinţă, termenele procedurilor de achiziţie au fot
reduse la mai puţin de jumătate. De aceea au şi apărut comentarii legate de
licitaţia de achiziţie care ar fi fost de fapt trucată. Ca un argument că
sistemul de scanare a fost la acea vreme o chestiune de faţadă, au existat
declaraţii care susţineau că scanerul nu a funcţionat decât câteva ore de la
inaugurare, încă de la primul container verificat găsindu-se cantităţi mari de
mărfuri de contrabandă. În această situaţie, aparatura nu făcea decât să strice
marile afaceri ale „băieţilor deştepţi" care de ani de zile controlează
contrabanda prin Portul Constanţa.
Tocmai de aceea, mafia portuară a „convins" vameşii să fie foarte reticenţi
privind folosirea scanerului. Vameşii pur şi simplu nu voiau acest
scaner. La acea vreme declaraţiile lui Banias şi ale lui Miron Mitrea (în
mandatul căruia s-a făcut investiţia pe când era la conducerea MT) nu prea au
fost luate în seamă de nimeni. Cităm din declaraţiile publice apărute în presă,
ale celor doi de la acea vreme:
„Investiţia a fost impusă de Ministerul Transporturilor, fără să aibă un studiu
de fezabilitate sau o fundamentare clară. E nejustificată. Nu face obiectul
activităţii noastre." - declara Mircea Banias pe când era director al CN APMC.
"Nu înţeleg de ce au blocat scannerul de containere. Nu trebuie să vă spun eu
cât de importantă este securitatea în Portul Constanţa." - declara Miron
Mitrea, fostul ministru al transporturilor care în acelaşi context al
discuţiilor regreta că aparatul mai era folosit doar "din an în paşte".
Bâlbele Autorităţii Naţionale a Vămilor
În contextul în care jurnaliştii DEZVĂLUIRI au intrat în posesia unor
informaţii privind exploatarea neadecvată, aleatorie, preferenţială şi cu mari
intermitenţe a acestui scaner, au fost contactaţi factorii responsabili din
cadrul Ministerului de Finanţe Publice, respectiv cei din cadrul Autorităţii
Naţionale a Vămilor şi din cadrul Companiei Naţionale Administraţia Porturilor
Maritime Constanţa. Coroborând informaţiile rezultate din răspunsurile oficiale
ale acestor instituţii cu informaţiile din teren,
s-a constatat că cineva minte cu neruşinare în scopul ascunderii adevărului
privind crunta realitate a contrabandei prin Portul Constanţa. Conform adresei
cu numărul 68382/21.12.2011, Autoritatea Naţională a Vămilor susţine că:
a) -„Biroul vamal Constanţa Sud Agigea are în folosire un singur echipament de
scanare cu Raze X a containerelor şi vehiculelor, se utilizează de către
operatorii acreditaţi de Comisia Naţională de Control a Activităţilor Nucleare
(CNCAN), angajaţi ai autorităţii vamale. Sistemul de inspecţie cu raze x tip
THSCAN MB1215-F seria TFND040042/09.10.2004 este
proprietatea Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime Constanţa
S.A. (C.N.A.P.M.c)."
b) -„Aparatul poate funcţiona 24H/24H, 7 zile din7 zile, în funcţie de
programul de control fizic al biroului vamal care este corelat cu programul
operatorilor portuari ce intervin în procesul de vămuire (comisionari vamali,
manipulanţi etc).
c) -„Au fost achiziţionate 12 Autospeciale (laborator mobil pentru
control vamal cu Raze X, raze gamma), toate funcţionează pe întreg teritoriul
vamal al României : Biroul vamal Halmeu, Biroul vamal Sighet, Biroul vamal
Siret, Biroul vamal Stanca - Costeşti, Biroul vamal Sculeni, Biroul vama
Albiţa, Biroul vamal Oancea, Biroul vamal Giurgiuleşti, Biroul vamal Porţile de
Fier 1, Biroul vamal Moraviţa şi Biroul vamal Constanţa-Sud Agigea."
d) -„Pentru sistemul de inspecţie cu Raze X funcţionarea şi întreţinerea este asigurată
de proprietara - CNAPM Constanţa SA, iar utilizarea de către operatorii acreditaţi
C.N.C.AN. şi ai Autorităţii Vamale. Sistemele mobile din dotarea unităţii nucleare a
autorităţii vamale, funcţionarea, întreţinerea, reparaţiile sunt asigurate de Autoritatea Naţională a Vămilor, şi sunt utilizate de către operatorii acreditaţi C.N.C.A.N. din cadrul subunităţilor nucleare subordonate."
Luând pe rând cele patru răspunsuri ale A.N.V. putem constata următoarele: la punctul „a", A.N.V. susţine că are un singur echipament de scanare, chestiune care intră în contradicţie cu răspunsul de la punctele „c" şi „d", unde susţine că ar mai avea o unitate mobilă de scanare. În acelaşi timp, în conformitate cu Hotărârea de Guvern nr. 565 din 1 iunie 2011, pentru modificarea şi completarea Hotărârii Guvernului nr. 110/2009 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale a Vămilor, publicată în Monitorul Oficial nr.405 din 9 iunie 2011, A.N.V. a fost dotată cu 14 autospeciale (laboratoare mobile pentru control vamal cu raze x şi raze gamma), şi nu cu 12 aşa cum se susţine în răspunsul oficial al A.N.V. trimis redacţiei DEZVĂLUIRI.
Vizavi de timpul de funcţionare, iar apar neconcordanţe.
La punctul „b". A.N.V. susţine că programul de control fizic al biroului vamal decide funcţionarea scanerului. Asta ar însemna că dacă scanerul nu a funcţionat, nici biroul vamal nu a avut de lucru, cu toate că la porţile de acces în Portul Constanţa şi Constanţa -Sud Agigea, aglomeraţia de camioane Tir care transportă containere, este şi a fost permanentă.
La punctul „d", A.N.V. susţine că CNAPMC asigură întreţinerea şi reparaţiile scanerului. Aici e chiar o mare nebuloasă! Contactaţi, cei de la CNAPMC susţin că scanerul nu le mai aparţine de când a fost dat în folosinţă, adică din 2005, şi că nu au nici o treabă cu întreţinerea sau reparaţiile instalaţiei.
Deci concluzia este clară, acest scaner, investiţia Statului Român de 4,5 milioane de euro, este pe de o parte inutilă şi nefuncţională, fiind pe placul „băieţilor deştepţi" în ale contrabandei, iar pe de altă parte, unii se bazează cu tupeu pe ea pentru o aşa zisă condiţie de intrare în spaţiul Schengen!
Sursa: www.dezvaluiri.ro
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp