Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
07:46 24 11 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Sechestrat si amenintat cu moartea la bordul navei

ro

04 Jan, 2005 00:00 1061 Marime text

Seful mecanic al cargoului Soulla, tinut sub paza in propria cabina

Navigatorul Stefan Birzale, ambarcat ca sef mecanic la bordul navei Soulla, a fost arestat in propria cabina de proprietarul navei * Acest tratament aplicat marinarului roman este rezultatul tentativei acestuia de a denunta autoritatilor portuare cipriote starea jalnica a navei si conditiile inumane de la bord * Vasul, vechi de peste 40 de ani, este o epava din punct de vedere tehnic si a fost in pericol de scufundare in urma cu zece zile * Nava si echipajul au fost salvate de la scufundare de un remorcher romanesc * Seful mecanic a primit amenintari cu moartea de la armatorul navei, iar de teama acesta sta in permanenta cu cutitul la indemana pentru a se apara de vreo eventuala tentativa de linsaj * ITF a demarat procedurile de eliberare a romanului si de retinere a navei in portul cipriot dupa ce aceasta va fi supusa controalelor de tip Port State Control sau Port Flag Control

Un navigator roman a fost sechestrat la bordul unei nave avariate, care a fost salvata dintr-o furtuna, remorcata si ancorata in portul cipriot Limassol. Seful mecanic Stefan Birzale cere ajutorul autoritatilor romane pentru a fi repatriat, deoarece isi simte viata in pericol din cauza amenintarilor proferate la adresa sa de catre echipaj si conducerea navei. Mecanicul sef Stefan Birzale, de 51 de ani, a reusit, la sfarsitul saptamanii trecute, sa vorbeasca prin telefon cu familia sa din Constanta, anuntand ca sta inchis in cabina aparandu-se cu un cutit in caz ca oamenii armatorului navei ar incerca sa-i faca vreun rau. El a spus ca, in urma cu trei luni, a fost trimis in voiaj de agentia constanteana de crewing Nereus Shipping, pe nava Soulla, sub pavilion Coreea de Nord, care apartine unui armator pakistanez ce isi are firma inregistrata in portul Pireu din Grecia. Abia cand a ajuns la bord, unde se mai aflau 11 marinari, printre care si alti trei romani, si-a dat seama ca nava era veche de 40 de ani si reprezinta un pericol pentru navigatie si pentru viata echipajului. Stefan Birzale sustine ca ar fi incercat in mai multe randuri sa-l convinga pe comandantul vasului, cetatean grec, in varsta de 75 de ani, sa fie debarcat avertizandu-l ca motorul principal al navei se putea oricand defecta ducand la scufundarea vaporului. La bordul navei nu existau nici macar elementare piese de schimb, atat pentru motoarele auxiliare, cat nici pentru motorul principal. De asemenea, nici un utilaj nu putea functiona nici la 10% din capacitatea pentru care fusese fabricat, totul fiind vechi, uzat sau defect. Nava Soulla de 2860 TDW are o lungime de 120 metri, 1400 CP si a fost construita in 1967. In urma cu 10 zile, vaporul a fost prins de o furtuna puternica de forta 9 pe cand se afla la o distanta de aproximativ 60 mile marine de Cipru, iar motorul principal s-a gripat din cauza defectarii sistemului de ungere. Lasata in voia valurilor de peste 8-9 metri inaltime, nava a fost la un pas de scufundare. Sansa a fost ca la semnalele de SOS a raspuns intr-un final un remorcher sub pavilion ucrainean denumit Pegassus care s-a dovedit a fi fostul remorcher romanesc Alexandria 6. Stefan Birzale a spus ca erau cat pe ce sa se scufunde, insa au avut noroc ca nava era incarcata cu marmura. Nava a fost remorcata in portul Limassol din Cipru unde seful mecanic roman a intentionat sa anunte, prin depunerea unui raport scris, autoritatile portuare cipriote asupra starii tehnice dezastruoase a navei si a conditiilor de viata inumane de la bord, solicitand totodata sa fie repatriat. Stefan Birzale a povestit in scurta sa convorbire telefonica, cum - in momentul cand se indrepta spre Harbour Master - a fost ajuns din urma cu o masina de catre proprietarul navei care l-ar fi fortat sa se intoarca la vapor. Odata adus la bord, seful mecanic a fost introdus in cabina sa si incuiat acolo. La usa au fost postati doi paznici alesi din membrii echipajului. Totodata, marinarul a fost amenintat cu moartea in cazul in care va divulga faptul ca nava este improprie pentru exploatare. El a contactat si Federatia Internationala a Transportatorilor (ITF) de la Londra si pe reprezentantul ITF in Romania, Adrian Mihalcioiu. Potrivit lui Mihalcioiu, ITF face demersuri pentru a-l ajuta pe marinarul roman, dar si pentru a trece nava pe lista neagra a navelor sub standard, cautand de asemenea si obtinerea unei decizii de retinere a acesteia in portul cipriot Limassol. Seful mecanic isi cere si banii - 5400 de dolari - reprezentand restantele salariale pentru ultimele trei luni de voiaj, bani din care vrea sa-si plateasca biletul de avion pentru a ajunge acasa la Constanta. Stefan Birzale si-a sunat duminica din nou familia spunand ca este retinut in continuare in cabina navei si sta cu cutitul langa el de teama sa nu fie linsat de oamenii armatorului. El sustine ca, intre timp, a fost contactat prin telefonul celular pe care-l detine, de catre agentia constanteana de crewing Nereus Shipping, cea care l-a trimis in voiaj la bordul acestei epave, si care i-ar fi dat asigurari ca va fi repatriat, dar cu rugamintea sa "nu mai agite apele".
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii