Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
18:42 22 07 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

SNC a livrat sase nave moderne unui armator german

ro

20 Jan, 2003 00:00 2320 Marime text

Blestemul "Anopolis" s-a risipit

Nemtii au fost multumiti de portcontainerul "EWL Rotterdam"

Unul din segmentele industriei romanesti care a trecut dupa 1989 printr-o perioada de declin este cel al constructiilor de nave. Santierele navale romanesti axate pe constructii de nave maritime si fluviale au suferit un soc din cauza colapsului companiilor romanesti de navigatie de stat. Declinul a fost generat de lipsa comenzilor de la traditionalii parteneri interni. Speranta navalistilor era privatizarea si atragerea de noi comenzi din exterior. O parte din santierele navale au fost cumparate de companii specializate in constructii si reparatii din Coreea si Olanda. Cel mai mare santier naval din tara este cel din Constanta. Aici au fost construite sute de nave. Dupa 1989, Santierul Naval Constanta a avut o existenta agitata si o situatie financiara care a fluctuat. Santierul s-a mentinut totusi in piata. Anul trecut, SNC a fost privatizat. Un grup de firme ce apartin unui investitor autohton a avut curajul sa preia cel mai mare santier naval din Romania. Navalistii din santierul constantean au incercat, in perioada anterioara privatizarii, sa se adapteze la noile cerinte ale pietei. Noile proiecte de nave cu performante deosebite s-au dovedit a fi un test trecut cu brio pentru nucleul de ingineri din SNC. Mai multe nave moderne au fost construite la Constanta si livrate unor parteneri straini.

Comanda "556" - un succes

O comanda de sase nave moderne a fost data Santierului Naval Constanta de compania germana Ferrostaal. Constructia acestui prototip de nava a reprezentat o noutate pentru constructorii de nave constanteni. Ultima din aceste sase nave a efectuat probele de mare marti, 14 ianuarie. "EWL Rotterdam", sau comanda 556, este o nava portcontainer, are un deplasament de 12.500 tdw si poate ambarca 1.100 de containere. Nava este propulsata de un motor principal MAN B&W, iar energia electrica ce alimenteaza agregatele de la bord este produsa de trei diesel-generatoare si un generator electric, angrenat de axul port-elice. Viteza maxima dezvoltata de propulsor este de 20 de noduri. Nava este automatizata complet si are consumuri de combustibil foarte reduse. Motorul principal are o emisie scazuta de noxe, pe cos fumul abia daca se observa. "EWL Rotterdam" a pornit marti, la ora sapte, in primul sau mars. Specialistii santierului si echipajul de siguranta au pornit relaxati manevra de iesire din dana santierului. Crispati erau nemtii. Reprezentantul Ferrostaal, Michael Immink, privea cu raceala relaxarea directorului de proiect, Eugen Tiron, si a comandantului Perudin Amza, care manevra cu grija printre doua tancuri petroliere de cate 100.000 tdw. Marja de spatiu a fost de sub 10 metri intre cele doua tancuri. Ajutata de doua remorchere moderne si manevrata de un pilot iscusit, nava a iesit in marea libera.

Manevra "Crash Stop"

Probele de mare au continut mai multe faze prin care s-a urmarit daca produsul final - nava - are calitatile tehnice stabilite de proiectanti. Timp de mai multe ore s-au facut teste de manevrabilitate, inertie, guvernare, ancorare, anduranta a motorului principal, salvare si testarea agregatelor in caz de avarie. Fara doar si poate, cea mai spectaculoasa manevra a fost "Crash Stop". "EWL Rotterdam" evolua cu toata viteza inainte, cu o viteza de 20,5 noduri cand comandantul a dat comanda de toata viteza inapoi. Castelul si comanda au inceput sa vibreze si, usor, vaporul a inceput sa reduca viteza pana la zero si a inceput sa evolueze inapoi. Nemtii s-au aratat multumiti de timpii si viteza dezvoltata de nava. Ei stiau bine ce vor de la aceasta nava, dar asteptau sa vada ce au facut constructorii romani. Directorul de proiect Eugen Tiron si responsabilul cu probele de mare, inginerul Iulian Ionescu, pareau parca intr-o croaziera de placere, nu se citea pe chipul lor tracul unui asemenea test. Totul a mers conform programului. In doar 14 ore, testele erau finalizate. Reprezentatii armatorului, cei ai firmei care au facut comanda s-au aratat multumiti de cum se comporta nava. Pe langa cei implicati direct in aceasta comanda, la bord s-a mai aflat un angajat al Ferrostaal - Germania, care se ocupa de astfel de comenzi care sunt executate de un santier din China. Se pare ca nemtii sunt dispusi sa reinnoiasca relatia contractuala cu SNC. Cu toate ca santierul constantean lucreaza la preturi mai ridicate decat navalistii chinezi, vapoarele construite la Constanta sunt mai de calitate. Blestemul "Anopolis" incepe sa se risipeasca si lucrurile sa intre in normal la Santierul Naval Constanta.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii