Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
05:50 23 11 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Termitele de fier ataca locomotivele

ro

20 Feb, 2003 00:00 1128 Marime text

Hotii de fier vechi s-au specializat in mecanica

Aproape 40 de locomotive aflate in port sunt demontate sistematic de hotii de fier vechi * Nu exista o locomotiva din care sa nu se fi luat ceva * "Termitele" prefera, in general, componentele de cupru si alama ale grupurilor electrogene * Singurii care i-au deranjat pe "mecanici" am fost noi * Piesele de metal demontate sunt transportate pe brate de copii si valorificate la centrele de colectare din oras

Hotii de fier vechi gasesc care mai de care mai ciudate si felurite moduri de a-si procura "marfa". De la furtul gardurilor metalice de prin curtile oamenilor, la crucile de prin cimitire, sau furtul de cabluri electrice de inalta tensiune si alte asemenea dracii, hotii recurg acum la alt fel de metode mult mai elevate. Cum cu adunatul fierului vechi de prin gropile de gunoi, de pe langa fabrici dezafectate sau de pe langa gospodariile oamenilor s-a cam sfarsit, acum "termitele" s-au specializat in mecanica. Lasand deoparte metodele barbare prin care trebuiau sa distruga, ori cu barosul ori cu ranga, constructiile metalice, pentru a fi mai usor de carat la centrele de colectare, acum unii dintre hotii de fier vechi s-au dotat cu truse de scule si de chei pentru mecanica, fiind extrem de priceputi la demontatul componentelor metalice. Cert este ca, de vreo doua-trei saptamani, in zona statiilor de autobuz de la Poarta 1 si Poarta 2, pot fi zarite persoane care duc in brate sau in spate piese mecanice proaspat demontate din utilaje de gabarit mare. Uneori pot fi zarite coloane intregi de astfel de hoti de fier vechi, toti venind din Portul Constanta. Luand-o pe urmele acestora, am descoperit de unde se aprovizionau "termitele" cu fierul vechi. In dana 17-18 din Portul Constanta se afla stationate aproximativ 30-40 de locomotive dezafectate, care probabil asteapta sa fie ambarcate pe vreo nava ca fier vechi. Locomotivele cu pricina au mai fost in vizorul nostru in urma cu doi ani, pe cand acestea zaceau in triajul din Zona Libera Constanta Sud-Agigea. Acesta apartineau si se pare ca inca mai apartin societatii SAAF Bucuresti, locatia lor fiind schimbata, probabil, din cauza faptului ca cei de la Agigea se saturasera de ele. Oricum am privi aceasta poveste, cert este ca acum locomotivele incep sa fie dezmembrate surub cu surub si tabla cu tabla, in vazul tuturor. In timp ce ne deplasam de-a lungul danelor Portului Constanta, pentru documentare, am zarit cum dintr-o asemenea locomotiva a sarit o masiva piesa de otel murdara de unsoare. Cand ne-am apropiat de locomotiva, am zarit un individ care mesterea de zor la demontatul unor motoare electrice si altor piese din interiorul locomotivei. La vederea noastra, individul s-a speriat, si-a strans la repezeala cele cateva chei si un ciocan si a zbughit-o pe cealalta parte a locomotivei, disparand rapid printre depozitele din zona. Dand sa plecam, am observat cum o mana murdara a tras pe sub locomotiva piesele deja aruncate pe jos. Sub locomotiva erau trei tiganusi care, vazandu-se cu piesele in brate, au tulit-o si ei la fuga. Uimiti de cele vazute, am continuat sa mergem si pe langa restul locomotivelor. Si aici, erau aruncate pe jos, prin zapada, foarte multe piese metalice care fusesera demontate din motoarele si grupurile electrogene ale colosilor de fier. Semnificativ este faptul ca fusesera demontate, in mare parte, piese din cupru si alama, care intrau in componenta motoarelor electrice. In preajma acestor locomotive nu se afla nici un paznic care sa supravegheze zona. Cum, de altfel, nici in dana respectiva nu mai este amarat nici un vapor sub operatiuni de incarcare sau descarcare, locul fiind, probabil, considerat o "dana moarta" in limbaj marinaresc, iar activitatea hotilor de fier vechi este nestingherita. Doar rarii trecatori prin zona mai pot perturba munca "termitelor" care lucreaza aproape non-stop. Probabil ca, in curand, SAAF nu o sa mai gaseasca nimic pe sinele de cale ferata, acolo unde acum inca mai zac cele 40 de locomotive.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii