Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
21:19 24 07 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Topul terorismului anonim surclasat de constanteni

ro

17 Feb, 2005 00:00 807 Marime text

Judetul Constanta ocupa primul loc pe tara la amenintarile cu bomba

Un raport publicat de SRI pe site-ul de internet al acestei institutii claseaza judetul Constanta pe primul loc in tara in ceea ce priveste amenintarile anonime cu bomba * In majoritatea cazurilor, cei care s-au pretat la acest gen de amenintari au fost identificati ca fiind copii cu varste cuprinse intre 12 si 18 ani * In urma controlului tehnic antiterorist efectuat de catre compartimentele teritoriale specializate ale Serviciului Roman de Informatii, in cooperare cu structurile Ministerul Administratiei si Internelor, s-a stabilit ca toate amenintarile anonime cu amplasarea de dispozitive explozive au fost false * Psihologii SRI constata ca explicatia acestor alarme este gradul scazut de discernamant si educatie al copiilor si tinerilor, care comit astfel de infractiuni pe fondul teribilismului specific varstei, al lipsei de supraveghere din partea parintilor sau sub impactul mediatizarii excesive a manifestarilor acestui fenomen * Anul 2005 a debutat numai in primele doua luni cu 8 asemenea amenintari cu bomba

In urma publicarii pe pagina de internet a Serviciului Roman de Informatii a unui raport privind fenomenul cauzat de anunturile telefonice anonime de amenintare cu bomba, judetul Constanta apare cel mai "sifonat" la acest aspect. Conform raportului SRI, in anul 2004, numarul total de cazuri referitoare la alarmele false cu bomba a inregistrat totusi o scadere fata de anii anteriori (104 in 2002 si 90 in 2003), cu o medie lunara superioara in prima jumatate a perioadei, fata de cea din semestrul al II-lea. In ceea ce priveste autorii amenintarilor de acest gen, in anul 2004, au fost identificate, in cooperare cu Ministerul Administratiei si Internelor, un numar de 17 persoane care au proferat amenintari anonime cu amplasarea de dispozitive explozive. Informatiile certe obtinute cu privire la identitatea autorilor amenintarilor, au fost transmise, potrivit competentelor, organelor de urmarire penala, pentru aplicarea prevederilor legale.In dispersia pe judete a cazurilor inregistrate de SRI, judetul Constanta ocupa primul loc cu 11 asemenea cazuri urmat de judetele Bacau cu 7 cazuri, Brasov si Olt-6, Galati si Prahova- 5, Arges si Bihor- 4, Timis-3, Braila, Iasi si Maramures-cate doua, Buzau, Calarasi, Covasna, Dolj, Giurgiu, Gorj, Harghita, Hunedoara, Neamt si Vrancea-cate una. Coroborat cu analiza perioadelor anterioare, SRI concluzioneaza ca nu se poate identifica o concentrare a amenintarilor cu amplasarea de dispozitive explozive intr-o anumita zona a tarii, sens in care se considera ca fenomenul nu a prezentat cauze socio-economice locale, ce ar fi putut genera, in mod constant, incidente intr-un anumit judet, inclusiv Constanta.In urma fiecarui asemenea anunt anonim au fost efectuate controale tehnice antiteroriste, de catre compartimentele teritoriale specializate ale Serviciului Roman de Informatii, in cooperare cu structurile Ministerul Administratiei si Internelor si s-a stabilit ca toate aceste amenintari cu amplasarea de dispozitive explozive au fost false. SRI a constatat, prin aprofundarea prin masuri specifice a verificarilor in aceste cazuri a evidentiat ca nici una dintre amenintari nu are legatura cu fenomenul terorist.

Teribilismul-cauza principala

O analiza speciala a acestui fenomen a determinat motivatiile care au stat la baza amenintarilor anonime cu bomba din anul 2004 acestea fiind, in general, similare cu cele inregistrate in perioadele anterioare, respectiv intreruperea sau perturbarea activitatilor desfasurate in diferite institutii de invatamant sau locuri publice, ca urmare a intentiilor unor tineri ce urmaresc crearea de panica, pe fondul unui grad scazut de discernamant, sau cum ar fi rezolvarea, pe aceasta cale, a diverse probleme personale. O gama multipla de alte cauze se refera la cunoasterea insuficienta a prevederilor legale si a consecintelor juridice ale unor astfel de infractiuni, incadrate - conform Legii nr. 535/2004 privind prevenirea si combaterea terorismului - in categoria actelor teroriste ori, starea de sanatate psihica precara a unora dintre persoanele care lanseaza astfel de amenintari,gradul scazut de discernamant si educatie al celor care comit astfel de infractiuni pe fondul teribilismului specific varstei, al lipsei de supraveghere din partea parintilor sau sub impactul mediatizarii excesive a manifestarilor acestui fenomen.Desi, la nivel national pana in prezent SRI sustine ca nu au fost relevate indicii concrete in acest sens, nu poate fi exclusa ipoteza studierii, de catre forte interesate, a modului de actiune si a controlului realizat de institutiile abilitate de lege sa actioneze in astfel de situatii. La solicitarea si in cooperare cu departamentele locale cu atributii specifice din cadrul Ministerului Administratiei si Internelor, in cursul anului 2004, structurile teritoriale specializate din cadrul Serviciului Roman de Informatii au executat controlul tehnic antiterorist urmat de interventia pirotehnica in numeroase cazuri de semnalare a unor colete, plicuri sau autoturisme suspecte, amplasate si abandonate in diferite locuri de pe raza de competenta a acestora. La nivelul zonei Dobrogea asemenea cazuri au fost identificate mai ales la Constanta si doar unul la Tulcea. Astfel, cazurile pe 2004 au fost cele identificate in apropierea cladirii Baroului de Avocati si a Judecatoriei municipiului Constanta din data de 13 apilie 2004; in Piata Amzacea din municipiul Constanta inregistrat la 21 septembrie 2004; Zona limitrofa Restaurantului "Union" din municipul Tulcea (19.10.2004) etc. In nici unul dintre cazurile in care Ministerul Administratiei si Internelor a solicitat interventia structurilor teritoriale specializate ale Serviciului Roman de Informatii, amenintarea nu a fost reala si nu s-au stabilit legaturi ale acestora in aria de manifestare concreta a fenomenului terorist.Eforturile umane si logistice specializate din cadrul SRI, pe care expertizarea unor astfel de situatii, cu risc potential, le angajeaza permanent au evidentiat si in anul 2004 o grava iresponsabilitate civica din partea autorilor amenintarilor, in toate cazurile, acestea dovedindu-se a fi false. In cooperare cu organele abilitate ale Ministerului Administratiei si Internelor, structurile teritoriale antiteroriste ale Serviciului Roman de Informatii au identificat autorii a 17 amenintari cu amplasarea de dispozitive explozive:S.A., nascut la 02.12.1980, domiciliat in Constanta. In ziua de 18.02.2004, la Inspectoratul Teritorial de Munca Constanta a fost receptionat un apel telefonic anonim de amenintare cu bomba. Controlul efectuat de catre echipa pirotehnica din cadrul Sectiei Judetene de Informatii Constanta a dovedit ca amenintarea a fost falsa.Alt caz este cel al lui lui M.D., nascut la 15.05.1988, domiciliat in Medgidia, elev la Liceul nr. 2 din Constanta, care in ziua de 05.05.2004, a sunat la dispeceratul Inspectoratului Politiei Judetene Constanta unde a dat doua apeluri telefonice anonime de amenintare cu bomba, in care se mentiona ca "in incinta se afla o bomba, care va exploda peste cateva minute". In urma controlului tehnic antiterorist al echipei specializate din cadrul Sectiei Judetene de Informatii Constanta s-a constatat ca alarma era falsa.La data de 24.06.2004, Inspectoratul Politiei Judetene Constanta a receptionat, la numarul telefonic 955, doua apeluri anonime, care semnalau instalarea a doua dispozitive explozive in incinta Liceului nr. 1 din Constanta si, respectiv, a Scolii nr. 4 din orasul Medgidia. Acest telefon a fost dat de C.C., nascut in anul 1990, elev la Scoala nr. 4 din Medgidia. Controlul efectuat de catre echipa specializata a Sectiei Judetene de Informatii Constanta, la solicitarea si in cooperare cu organele de politie locale, a stabilit ca alarma a fost falsa. S-a stabilit ca autorul are un frate, elev la Liceul nr. 1 din Constanta, ceea ce a motivat si amenintarea la adresa institutiei scolare respective.In prezent, cadrul legislativ in domeniu este bine dezvoltat, prin intrarea in vigoare a Legii nr. 535/2004 privind prevenirea si combaterea terorismului (care inglobeaza prevederile in materie ale O.U.G. nr. 141/2001 si ale Legii 472/2002, abrogate), insa, SRI a apreciat ca aceasta este insuficient cunoscuta in mediul principalei categorii de autori ai amenintarilor anonime cu amplasarea de dispozitive explozive, respectiv tinerii intre 12-18 ani.Fenomenul amenintarilor fictive cu bomba a prins o amploare mult mai mare de cand, destul de curand, seful seful SRI Radu Timofte a facut declaratia conform careia seful statului Traian Basescu ar fi in pericol. Imediat dupa acea declaratie soc, s-a produs o adevarata avalansa de telefoane de amenintare cu bomba la nivelul inregii tari, dar, uimitor Constanta iar a depasit recordul pentru primele doua luni ale anului 2005: pana ieri, 16 februarie 2005 cand a fost inregistrat cel de-al 8-lea telefon anonim de amenintare cu bomba.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii