Traficul pe Dunare a scazut drastic din cauza secetei
Traficul pe Dunare a scazut drastic din cauza seceteiCompania Canalelor Navigabile inregistreaza pierderi din cauza apelor mici ale fluviului
Ministerul Transporturilor a emis, ieri, un ordin special in vederea impunerii unor masuri speciale in sectorul transporturilor fluviale * Agentia Nationala a Canalelor Navigabile suporta pierderi imense * Din cele 47 de nave de pasageri avizate pentru tranzitarea Canalului Dunare - Marea Neagra doar 20 si-au putut respecta navlurile * ANCN cauta acum solutii pentru returnarea taxelor de tranzit platite in avans de navele care nu au putut tranzita Canalul
Traficul turistic, de pasageri si cel de marfuri au avut cel mai mult de suferit din cauza scaderii cu mult sub nivelul minim acceptat a fluviului Dunarea.In portiunea fluviala destinata traficului de marfuri si de pasageri, cuprinsa intre zona Ostrov si pana dincolo de Harsova, nivelul apelor Dunarii a scazut in asa fel incat tranzitarea acestor sectoare este aproape imposibila. In acest context, s-a impus necesitatea luarii si respectarii unor masuri speciale privind derularea in conditii de siguranta a traficului de nave si pentru evitarea producerii de accidente pe sectorul romanesc al Dunarii. Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului a emis ieri, 28 august, Ordinul nr. 156 privind instituirea unor masuri speciale privind navigatia pe fluviul Dunarea. Conform acestui ordin, Autoritatea Navala Romana va fi in permanenta tinuta la curent cu nivelurile si cotele apelor Dunarii, pragurile aparute pe sectorul romanesc si evolutia nivelului apei pentru urmatoarele zile. In functie de aceste informatii, AFD Galati va stabili si va comunica ANR pescajul maxim la care pot fi incarcate si cu care pot naviga vasele fluviale in zonele critice. ANR va comunica capitaniilor de port din subordine datele primite de la AFD Galati. Capitaniile de port vor informa zilnic agentii si comandantii navelor care navigheaza sau care opereaza in porturile romanesti despre situatia adancimilor si evolutia acestora. Se va urmari ca navele care efectueaza operatiuni de incarcare in porturile din zona lor de jurisdictie sa nu depaseasca pescajul maxim admis in zonele prin care aceste nave urmeaza sa navigheze, in functie de adancimile maxime si evolutia acestora. Toate navele, indiferent de pavilion, care navigheaza pe sector romanesc trebuie sa aiba un pescaj maxim mai mic decat adancimile comunicate de catre AFDJ Galati, pe sectoarele unde acestea urmeaza sa navigheze. In cazul in care navele au un pescaj mai mare decat adancimile comunicate, capitaniile de port vor proceda la oprirea acestora pana la momentul in care navele respective vor fi aduse la un pescaj corespunzator, prin descarcarea marfii. In zonele cu adancimi critice, viteza maxima admisa a navelor este de 6 kilometri pe ora.Voiaje imposibile
Situatia critica actuala in acest domeniu al transporturilor fluviale se rasfrange, in principal, asupra traficului de pe Canalul Dunare - Marea Neagra. Gheorghe Nicolau, directorul general al Administratiei Canalelor Navigabile Constanta, ne-a spus ca, in ultima vreme, traficul extern de marfuri, dar si de pasageri pe Canal a scazut cu peste 70 de procente. Totodata, si traficul intern a scazut cu 30 de procente. In ultima luna, ACN Constanta a primit avizele de tranzitare a Canalului Dunare - Marea Neagra de la un numar de 47 de nave de pasageri cu turisti straini la bord. Toate aceste nave au platit in avans contravaloarea contractelor de tranzit, in schimb doar 20 dintre acestea au reusit sa efectueze acest tranzit. Restul de 27 de nave nu si-au mai putut continua voiajele datorita blocajelor pe Dunare cauzate de scaderea cotelor apelor. Contractele de tranzit cuprind taxe si servicii prevazute pentru supravegherea si tranzitarea ecluzelor de la Cernavoda si Agigea. In acest context, ACN Constanta cauta acum o solutie convenabila atat pentru ACN, cat si pentru agentiile reprezentative ale celor 27 de nave care nu au reusit tranzitarea Canalului, in vederea rezolvarii contractelor care nu au putut fi onorate, eventual returnarea banilor. Pentru urmatoarea perioada de timp nu se intrevede nici o revenire la normalitate, previziunile cele mai bune vizand o minima imbunatatire a situatiei doar spre sfarsitul lunii septembrie.Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp