Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
00:14 26 07 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Tranzit radioactiv secret

ro

13 Aug, 2004 00:00 1200 Marime text

Nave si barje rusesti sau ucrainene incarcate cu material nuclear trec Dunarea pe ascuns

Pana anul trecut, convoaiele nucleare care contineau reziduuri de la centrala atomica de la Kozlodui din Bulgaria tranzitau, cu regularitate de ceasornic, apele teritoriale romanesti ale Dunarii * Aceste transporturi cu reziduuri radioactive se efectuau de doua ori pe an, o data la sase luni * De la inceputul acestui an, nu a mai fost avizat oficial nici un astfel de transport nuclear pe Dunare si pe Canalul Dunare - Marea Neagra * Buletinele de navigatie nu au mai continut nici o avizare care sa ateste efectuarea vreunui transport nuclear pe ruta mentionata * In acelasi timp, centrala de la Kozlodui a continuat sa functioneze * Probabil din cauza repetatelor interventii in presa care au vizat pericolul prezentat de aceste transporturi, autoritatile romane au hotarat trecerea sub discretie totala a acestor transporturi radioactive * Si totusi exista oameni care stiu ca nava "Fili" si barja "Nautilus" tranziteaza Romania in discretie totala

De mai multa vreme, mai precis de aproape doua luni de zile, membrii organizatiilor ecologiste din Romania urmaresc, in zadar, aparitia pe Dunare a vestitelor convoaie nucleare care transporta reziduurile radioactive ale centralei atomice de la Kozlodui din Bulgaria. Din pacate, oficial, aceste convoaie nu au existat, cel mai bun barometru al acestei situatii fiind chiar buletinele de navigatie emise de autoritatile portuare, buletine in care sunt identificate absolut toate miscarile de nave atat pe Dunare, pe Canalul Dunare - Marea Neagra si in Portul Constanta. Ei bine, in continutul acestor buletine portuare nu s-a aflat de la inceputul acestui an nici un fel de informatie legata de vreun transport special, de genul celor de anul trecut. Pana anul trecut, in lunile iunie-iulie sau noiembrie-decembrie, Dunarea, Canalul Dunare - Marea Neagra si Portul Constanta erau tranzitate de convoiul nuclear compus din barja "Nautilus" si remorcherul "Ismailev" sau de nava "Fili". Toate aceste tranzitari ale teritoriului romanesc au fost, bineinteles, in atentia presei, care nu a scapat ocazia sa mediatizeze la timpul acela respectivul eveniment. La un moment dat, oficialii romani au incercat chiar sa faca o publicitate mascata celor din trupele speciale care, chipurile, aparau sau supravegheau acele convoaie. Din pacate, nu toata lumea vedea cu ochi buni aceste transporturi periculoase pe teritoriul romanesc, asa ca s-a format un puternic curent de opinie impotriva acestor genuri de transporturi. In consecinta, se pare ca la nivel inalt s-a luat decizia ca acest gen de transporturi sa nu mai fie deloc mediatizate.

Tacere radioactiva

In ultimii cinci ani, in plin sezon turistic si iarna devreme, cu mare regularitate, in perioada 09 iunie - 03 iulie, sau 1-5 noiembrie, fluviul Dunarea era tranzitat de impingatorul "Ismailev" care avea in convoi barja "Nautilus" ce transporta combustibil nuclear uzat de la Centrala Nucleara Kozlodui din Bulgaria, cu destinatia finala portul Ismail din Ucraina. De regula la inceputul iernii, in luna noiembrie, cargoul "Fili", sub pavilion Rusia, incarcat cu uraniu imbogatit, destinat Centralei Atomo-Electrice de la Kozlodui, era avizat sa intre in apele nationale romanesti in jurul datei de 1 noiembrie. Cargoul "Fili" transporta containere ce contineau materialul radioactiv, o cantitate de aproximativ o suta de tone de uraniu imbogatit, folosit drept combustibil pentru centrala atomica bulgareasca. La acea vreme, Autoritatea Navala Romana acorda o atentie deosebita monitorizarii transporturilor respective, luand toate masurile privind siguranta navigatiei si protectia ce se impune in astfel de cazuri speciale. Oficial, ultimele informatii legate de perioadele cand convoaiele radioactive au tranzitat Romania au fost in vara lui 2003, exact in perioada sezonului, si in luna noiembrie 2003. Atunci, pe toata durata tranzitarii sectorului romanesc al Dunarii, capitaniile de port aflate pe ruta convoiului au urmarit in permanenta mai ales zonele cu grade mari de dificultate de trecere. Supravegherea acestor convoaie se efectua atat prin radio, in canalele VHF, cat si prin insotirea convoiului de catre salupele rapide aflate in dotarea ANR. Daca atunci evenimentele in sine aveau, pe de o parte, ca rezultat consumarea unor eforturi deloc de neglijat din partea autoritatilor locale competente pe domeniul navigatiei fluviale, pe de cealalta parte, opinia membrilor unor importante grupari ecologiste din Romania era total impotriva acestor tranzitari. Din punctul de vedere al ecologistilor, constienti de efectele inimaginabile asupra mediului inconjurator datorate unui accident intamplator in care puteau fi implicate aceste convoaie, tranzitarea Romaniei de catre "gunoaiele" radioactive bulgaresti era, este si va fi un adevarat pericol pentru populatia care traieste de-a lungul Dunarii, Canalului Dunare - Marea Neagra si chiar Portul Constanta. Probabil tocmai din cauza aceasta, in ideea de a evita alte interventii sau posibile reactii negative din partea acestor oameni constienti de efectele colaterale ale unor asemenea transporturi radioactive, oficialii romani de la Bucuresti au decis trecerea sub discretie maxima a acestor transporturi. Astfel ca, in scriptele oficiale, transporturi de acest gen, cu deseuri nucleare bulgaresti, nu au mai existat in cursul acestui an. Surse din cadrul Companiei Nationale Administratia Canalelor Navigabile ne-au declarat ca anual (adica inclusiv si in cursul acestui an) teritoriul romanesc ar fi tranzitat de cate sase asemenea convoaie radioactive. In schimb, nimeni nu a putut sa ne spuna de ce aceste convoaie nu mai figureaza in buletinele portuare.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii