Un imam a refuzat sa oficieze o inmormantare din cauza ploilor
Un imam a refuzat sa oficieze o inmormantare din cauza ploilorPentru Ibram Salim, traditia islamica este facultativa in zilele potopului
Imamul Ibram Salim este artizanul unei incalcari grave a traditiei islamice, prin faptul ca datorita lui o credincioasa decedata a fost inmormantata la mai mult de 48 de ore de la trecerea in nefiinta * Ibram era ciupit de la un botez si suparat foc pe potopul din vremea lui Noe, astfel incat a uitat subit unde locuieste familia defunctei * El a preferat sa se retraga la domiciliul sau, din curtea geamiei de pe strada Farului, inchizandu-si telefonul mobi, desi pentru rudele decedatei a urmat o cautare spectaculoasa a unui imam pe strazile orasului * In cele din urma, muftiul Sahinghirai Bagas le-a sugerat rudelor sa apeleze la un imam fara parohie, care era plecat la o slujba de pomenire in Kilometrul 4-5 * Inmormantarea a avut loc la peste 48 de ore de la deces, insa muftiul nu a luat nici o masura impotriva imamului indolent * Mai mult, potrivit unor credinciosi musulmani, Sahinghirai nu va dicta nici o masura punitiva, pentru simplul fapt ca nici activitatea sa nu este tocmai curata * Despre fiii acestuia se spune ca au fost implicati in mai multe activitati care contravin moralei islamice, de unde si complicitatea vinovata cu imamul care a incalcat traditia cu nonsalanta
Un imam a refuzat sa inmormanteze o credincioasa, in termenul prevazut de Coran si de traditia cultului islamic, pentru motivul ca ploile abundente de sambata nu erau tocmai prielnice oficierii unei slujbe. Seitomer Leila (59 de ani) a decedat, joi, 26 august, in mijlocul strazii, in timp ce incerca sa ajunga la spital. Femeia acuza palpitatii, fiind bolnava de inima de mai multi ani. Simtind ca i se face rau, a plecat de la domiciliul ei de pe strada Soveja, in incercarea de a ajunge la medic. Pe fondul temperaturilor ridicate, efortul s-a dovedit fatal, femeia decedand in urma unui stop cardio-respirator, pe un trotuar din dreptul galeriilor Soveja. Martorii incidentului au alertat fortele de politie, astfel ca defuncta a ajuns la morga Spitalului Judetean de Urgenta Constanta. Desi cazul nu era tocmai unul tipic, nimeni nu s-a obosit sa il anunte pe sotul decedatei, Seitomer Oktai, care era la serviciul sau. Iar asta, in conditiile in care potrivit traditiei cultului islamic, inmormantarile trebuie sa aiba loc in mai putin de 48 de ore de la deces. Cu intarzierea de rigoare, motivata de cele mentionate anterior, Oktai isi anunta toate rudele si demareaza procedurile legale de obtinere a unui certificat de deces in baza caruia sa poata avea loc inmormantarea. Vineri dimineata, sfarsit de saptamana, lehamite, procurori si legisti cu gandul la week-end - acesta era atmosfera pe care a trebuit sa o razbata sotul defunctei pentru a putea sa se incadreze in limitele prevazute de traditia islamica pentru a-si inmormanta sotia. Cu o insistenta motivata doar de convingerile sale religioase, barbatul a reusit in cele din urma sa obtina toate actele, iar in dupa-amiaza aceleasi zile a adus corpul neinsufletit al defunctei in apartamentul de pe strada Soveja. La caderea noptii, l-a chemat pe imamul de la geamia din Anadalkioi, de pe strada Farului, pentru a oficia o slujba de citire a stalpilor (Toprak Mevlut), care ar corespunde prohodului din traditia crestina. Imamul Ibram Salim si-a facut datoria sacra, dupa care a stabilit cu familia defunctei ca inmormantarea sa aiba loc a doua zi, la ora 10,30.In cautarea unui imam disponibil
In dimineata zilei de sambata, 27 august, in Constanta incep ploile torentiale, insa femeile din familie respecta traditia, ramanand in fata blocului cu capetele descoperite, in asteptarea imamului. Cum Ibram Salim se lasa asteptat, sotul defunctei incearca sa il contacteze telefonic, in jurul orei 13, insa la telefonul de acasa nu raspunde nimeni, iar pe mobil intra mesageria vocala. In celalalt capat al orasului, la cimitir, rudele care ingrijeau de groapa se confrunta cu probleme legate de surparea malurilor. Telefoanele curg dintr-o parte in alta, vocile dobandesc inflexiuni ciudate, probabil de la revolta interioara simtita deopotriva de cei din fata apartamentului si de cei de la groapa. In aceste conditii, Okai il suna pe alt imam, respectiv Etem Bolat, insa acesta oficia o circumcizie (botezul islamic), astfel ca era indisponibil. In disperare de cauza, Okai il suna pe muftiul cultului islamic din Constanta, Sahinghirai Bagas, iar acesta ii recomanda sa apeleze la imamul Ozkin, un hoge fara parohie din Anadalkioi. Acesta era plecat la randul sau in cartierul Kilometrul 4-5, unde oficia o slujba de pomenire (dua), insa accepta sa oficieze inmormantare. Intre timp, cum trupul neinsufletit dobandise un miros greu de suportat, ba mai mult se umfla cu fiecare minut scurs, o parte din rude au plecat in cautare de imami prin tot orasul. La ora 15,30, adica la 48 de ore de la deces, la apartamentul de pe Soveja ajunge imamul Ozkin, iar o ora mai tarziu corpul neinsufletit este depus in mormant, cu slujba oficiata prin incalcarea traditiei seculare a cultului islamic. Afara era potop, iar dupa toata bataia de joc, nimeni nu a mai cutezat sa sufle o vorba.Ibram Sali a renuntat la inmormantare, fiind ciupit de la un botez
Imamul care trebuia sa oficieze slujba de inmormantare, Ibram Sali, a fost ocupat in toata dimineata zilei de sambata cu o slujba de circumcizie (botez), care avea loc in casa unor credinciosi care erau rude indepartate cu defuncta Leila Seitomer. Respectand intru totul traditia islamica, imamul a ramas a servit masa cu familia circumcisului. Ciupit de la botez si suparat pe potopul din vremea lui Noe, el a solicitat sa fie transportat cu masina credinciosilor la domiciliul sau, din curtea geamiei de pe strada Farului. Pe drum si-a amintit ca ar fi avut o inmormantare, insa si-a gasit un alibi comod pentru indolenta sa: afara ploua atat de tare incat vremea nu este prielnica pentru oficierea slujbei. In plus, la nici 24 de ore, Ibram Sali parea ca a uitat unde locuieste familia Seitomer, asa ca s-a dus acasa pentru a se odihni in liniste. In urma evenimentelor, mai multi credinciosi musulmani reclama faptul ca o asemenea incalcare a traditiei s-ar datora conducerii defectuoase a cultului islamic din Constanta, de catre muftiul Sahinghirai Bagas. De altfel, fii acestuia au fost implicati in mai multe actiuni care contravin moralei islamice si spiritului Coranului. Muftiul a luat cunostinta de incalcarea traditiei chiar din momentul in care, din disperare de cauza, sotul defunctei l-a sunat pentru a cere ajutorul sau. Cu toate acestea, pana in momentul de fata Sahinghirai nu a luat nici o masura impotriva imamului indolent si nici nu sunt semne ca va face ceva in privinta acestuia. Mai mult, spun credinciosii, el nu poate decat sa tolereze abaterile de la traditie, deoarece ar avea complicitati vinovate fata de alte cazuri de incalcare a acesteia.Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp