Un timonier care suferise un grav accident de munca si-a recuperat banii de la armator
Un timonier care suferise un grav accident de munca si-a recuperat banii de la armatorIn data de 30 mai, Gheorghe Tuca, timonier pe un mineralier sub pavilion Cipru, si-a rupt bratul in timpul efectuarii unei manevre * Imediat dupa accident, reprezentantul armatorului a incercat sa-l determine sa semneze un act prin care, in schimbul unei sume modice de bani, marinarul renunta la orice litigiu impotriva companiei * Pentru ca a refuzat, marinarul nu si-a mai primit banii timp de sapte luni * Cu sprijinul ITF, timonierul a reusit sa-si recupereze contravaloarea concediului medical
Un timonier roman care, in primavara acestui an, a suferit un grav accident de munca, a primit, dupa aproape sapte luni de zile, banii pe care asiguratorul refuzase sa-i plateasca pana atunci. La inceputul anului in curs, Gheorghe Tuca, timonier pe mineralierul Ponto Ramon, sub pavilion Cipru, a plecat intr-un voiaj de cateva luni prin intermediul agentiei de crewing "Bright Balcan". La mijlocul lunii mai, nava a incarcat minereu in Canada si a ridicat ancora indreptandu-se spre Portul Hala, in apropiere de New Orleans, unde avea sa se intample nenorocirea. In data de 30 mai, nava a ajuns la destinatie, iar echipajul a iesit pe punte pentru a efectua manevra. Gheorghe Tuca intrase de cart. Dupa ce nava a patruns pe fluviu, iar comandantul i-a dat liber, timonierul a coborat in cabina pentru a-si lua echipamentul de protectie alcatuit din combinezon, casca si manusi. Pentru ca pana la acel moment manevra fusese executata de personalul necalificat al navei (inclusiv sudori si alti asemenea membri ai echipajului), pe punte au fost trimisi oameni experimentati, printre care si timonierul Gheorghe Tuca. Marinarul s-a apucat sa deznoade parama care era legata pe tambur, insa spre ghinionul sau la comanda era un tanar ofiter II, rus, care stia bine teorie, dar practica nu prea facuse. Ofiterul s-a apucat sa traga din toate puterile de parama, in ciuda avertismentelor echipajului, motiv pentru care aceasta s-a desprins si l-a izbit in plin pe timonierul aflat la o distanta de circa trei metri. Acesta a mai reusit doar sa se apere cu mana dreapta, dar socul a fost atat de violent, incat bratul i-a fost rupt, cu tot cu tendoane, in mai multe locuri. Daca nu ar fi comis acest gest de aparare, probabil ar fi ramas desfigurat pe viata, pentru ca deja casca de protectie fusese azvarlita la o distanta de cativa metri. Colegii sai au continuat manevra, iar timp de zece minute marinarul a fost lasat zacand pe punte. In ziua urmatoare, la ora 11.30, Tuca a fost transportat la spitalul din New Orleans, unde a fost supus unei interventii chirurgicale care a durat aproape sapte ore.Amenintat sa semneze
Medicii din SUA au reusit sa-i implanteze in brat o tija metalica, prinsa cu suruburi, in asa fel incat marinarul sa-si mai poata folosi bratul. Insa l-au atentionat ca niciodata nu va mai putea sa munceasca, cu atat mai putin sa navigheze. Iar din acel moment pentru Gheorghe Tuca a inceput calvarul. Imediat dupa ce a fost scos din operatie, agentul navei, insotit de trei greci, l-a vizitat in spital, varandu-i sub nas niste documente pe care era rugat sa le semneze si care, pe scurt, adevereau faptul ca marinarul renunta la orice fel de litigiu cu compania, in schimbul unei sume modice de bani pe care urma sa o primeasca imediat. Documentele nu respectau prevederile contractului colectiv de munca, care stabileau clar compensatia baneasca in cazul in care marinarul ar fi suferit un accident care ar fi avut ca urmare schimbarea locului de munca. Dar Gheorghe Tuca a refuzat si din acel moment au inceput presiunile din partea companiei. "L-am auzit pe insusi medicul care ma operase spunand agentului ca, daca ar fi stiut ca voi refuza, intai m-ar fi pus sa semnez documentele si abia apoi m-ar fi operat", a declarat Gheorghe Tuca. Desi imediat dupa ce a fost externat timonierul s-a intors in tara, zilnic primea telefoane din partea armatorului, prin care era invitat sa mearga la ambasada din Bucuresti, unde sa semneze actele cu pricina. In plus, din luna mai si pana in prezent, marinarul nu si-a mai primit banii, in ciuda faptului ca restul echipajului isi lua regulat salariul. Parasit de sotie, cu doi copii mici si inapt de munca, marinarul roman a trait un infern in tot acest rastimp. Din fericire, a apelat la reprezentantii ITF in Romania. Cu ajutorul unor avocati din SUA, in urma cu patru luni, cazul a fost pus pe rolul instantelor americane, iar prima dovada ca lucrurile sunt pe fagasul cel bun a sosit chiar ieri, la ora 10.30. Adrian Mihalcioiu, reprezentantul ITF in Romania si liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor, a declarat in cadrul unei conferinte de presa ca faxul sosit din SUA atesta faptul ca armatorul a fost obligat sa-i plateasca fostului sau timonier suma de 817 dolari pe luna, reprezentand banii pe concediul de boala. Prin urmare, pentru toate aceste luni in care datoriile s-au acumulat, Gheorghe Tuca va primi suma de peste 5700 de dolari, urmand sa primeasca si diferenta pana la suma finala a asigurarii, in valoare de 54.000 de dolari.Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp